12. juni 2010 - Viken II bane

Forberedelsene før Viken II begynte igår, med at jeg laget en plan for gjennomføringen av stevnet. Kjente med trygg på det jeg hadde planlagt, og også idag kjente jeg at jeg var roligere enn vanlig foran et slikt stevne.

Kledde på meg en god stund i forveien slik at jeg skulle rekke å ta noen klikkskudd på stående - og det fikk jeg gjort. Været derimot var vel heller dårlig - vind fra siden og regn som begge delene kom inn på standplass og tok tak i kroppen. Istedetfor å la det påvirke skytingen, så var jeg bestemt på at det bare var "artig å skyte med litt vind i kroppen".. Jeg var ikke så kjempenervøs som jeg pleier å være fordi jg hadde en plan som skulle følges, men spent og litt ekstra puls i kroppen hadde jeg jo.

Jeg skjøt alle prøveskudda liggende sånn som jeg hadde planlagt og var innskutt til første serie. Følte gjennomføringen var grei, men jeg lå ikke lenger i midten så jeg måtte ta et halvt knepp til høyre.

På stående gjorde jeg også det jeg hadde bestemt meg for; å finne nullstillingen, god albueplassering på hofta, avspenning og PÅ. Idet ild var sagt merket jeg at vinden var på kroppen med en gang.. jeg kjempet mot så godt jeg kunne og jobba bra. Det er nok ikke den peneste serien jeg har skutt, men det var helt ok.. Men nok en gang skulle jeg bli skuffet over anvisningen. Tydeligvis funket ikke nullstillingen pga at jeg ikke kunne holde kroppen avslappet i den skiftende vinden - og 4 av skudda lå rett til høyre i 8´ern. Det er to forskjellige ting å skyte ute med 6.5 i vind og vær - enn innedørs med kal. 22 og "vindstille" forhold.

Den videre skytingen var mildt sagt like kaotisk. Piffen forsvant liksom litt ut av meg, men fortsatte å følge planen. Kne var lurvete og jeg brukte generelt altfor lang tid på å avlevere skudda. Ble for passiv og trakk av på feil stund!

Tok deretter 5 prøveskudd på stående - 49 poeng med 3 innertiere.. det er utrolig klart og tydelig at jeg egentlig har potensiale til å skyte bra hvis jeg kan klare å bygge opp selvtilliten min. På prøveskudda så er det jo "ikke så fali" om jeg skyter et dårlig skudd, men det er det ellers!

Følte at jeg gjennomførte grunnlaget bedre, og fulgte de arbeidsoppgavene jg skulle gjøre (nullstilling, avspenning, PÅ!). Jeg måtte allikevel kjempe mot vinden som kom fra siden, men var fast bestemt på å ikke gi meg. Kjente jeg dro ut skudd nr. 3 på stående, og ett skudd på kne.. så feil kan man ta. Anvisningen var nok et sjokk og årsdårligste poengsum var et faktum! Det var så latterlig dårlig skyting at jeg nesten ikke tror det engang!


Skytelappen.. bajseskyting!

Men selv om min egen skyting ikke var toppers, så fikk jeg allikevel en superhyggelig overraskelse når jeg kom ut. Da fikk jeg nemlig vite at mitt søskenbarn, Eileen Dahl hadde skutt 250 poeng for første gang utendørs med sin kaliber 6.5!!! Kjempefortjent og morrro. I tillegg hadde pappa´n hennes lovet henne skytterbukser (hun er Junior til neste år) hvis hun skjøt 250 - så da var det bare å ta turen bort til Dagfinrud sin stand og ta mål..hehe. Hun skal ha skive 5 i morgendagens finale, og jeg ønsker henne masssssse lykke til!
I tillegg vil jeg også ønske Vanja Ramstad (243), Bjørn Vidar Gjerstad (242) og Espen Glosli (240) fra skytterlaget lykke til på deres finaler - og også Giske Bach (245) og Eileen Torp (242)!! Jeg kommer nok til å følge med på nettet mens jeg pakker.. ;o)

Heldigvis har jeg funnet en løsning på det at jeg ikke har hatt mulighet til å trene med skarpe skudd. Nå er nemlig kal. 22 børsa sendt hjem og den skal bygges om til kal. 6.5. Skudd skal lades (eller kjøpes) sånn at når jeg kommer hjem fra New York så skal jeg kun trene kaliber 6.5 frem mot LS. Da kan jeg fortsatt ha konkurransevåpenet mitt i Degernes, samtidig som jeg og har et skarpt treningsvåpen her i Oslo! Og takk og pris for at det er så hyggelige folk i Oslo Østre skytterlag som gir meg mulighet til å trene!!

Jeg har selvtilliten innendørs, og nå er det bare å legge inn den samme innsatsen på 200m´ern også slik at denne negative trenden blir snudd! Jeg må bli "kjent" med grovkaliberet igjen, slik at jeg får den samme følelsen for den børsa som jeg har med innendørssaueren! Jeg trenger også å kun tenke positivt fremover - i tillegg til at de jeg har rudt meg også kun må være positive, eller så kan de la være å si noe.. Tror også at det kan være sunt at jeg nå får en liten pause og få tankene over på noe annet - for jeg skal på storbyferie til New York med min kjære. Da starter jeg med blanke ark og kaliber 6.5 når jeg kommer hjem igjen ;o)

New York - here I come!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar