5. juni 2010 - Den Norske Skyttermedalje i Torsnes

I dag var det tid for å skyte Den Norske Skyttermedalje. Antall påmeldte til stevnet var veldig lav - nesten ingen "toppskyttere" var å se - og jeg regner med at det var pga andre stevner "oppi dalane"..

Uansett jeg tok turen og hadde igrunn ingen store forventninger til skytingen. Jeg synes egentlig der er litt dumt at de har tatt bort ståendeskytingen - kunne heller vært to serier stående, grunnlag og omgang, men men..

Spenningsnivået i kroppen var om normalt veldig høyt, men ville ha fokus på arbeidsoppgaver. Sola stod rett på skivene og de var sinnsykt blendende. Tenkte at jeg er heldig som har irisblender, men da jeg skulle til å justere ned til det mørkeste så fant jeg ut at det gikk ikke an å få den mørkere!!! Iiik - og det var fortsatt for lyst - så nesten ikke den svarte blinken. Det var tydelig at nullstillingen kom til å være avgjørende for skytingen!

Hadde planlagt å skyte meg inn på liggende, for så å avslutte på kne.. det ble ikke noen prøveskudd på kne, siden jeg starta i 8´ern på liggende. Da var det bare å skru for harde livet, og de tre minuttene gikk fort!

Første tellende serie var på kne og der kjente jeg egentlig de utdragerne jeg fikk, men gjorde ellers en veldig god jobb med de andre tre skudda!

På liggende var det ok, og fikk en ok anvisning også - ferdig med den saken ;o)
Videre tok jeg prøveskudda før grunnlaget på stående. De gikk veldig bra - jobbet bra - var på og jeg satt i midten! Forsatte med den samme "instillingen" i kroppen/hodet når det var klart for grunnlaget, og også her føltes det veldig bra. Det samme gjaldt kne - snek inn en "nullstillingssjekk" oppi det hele og det roa meg mer ned. Det samme gjorde jeg på liggende. Anvisningen viste egentlig det jeg så - litt synd med de tre nierne på stående til venstre, men de var tross alt bra plassert!!

Så var det klart for omgangen. Jobbet med nullstilling og avspennig. Skjøt med inn og fikk 5 innertiere etter hverandre. Jeg var klar - litt spent, men klar..
Hu hei der kom miragen og der forsvant det lille synes jeg hadde av blinken - morro. Det føltes ok, men anvisningen ble et lite sjokk. Jeg var ikke lenger midt i sentrumen, og selvfølgelig snek det seg inn to niere og en åtter av alle ting! Forferdelige greier.. Men sånn til ettertanke så var det spesielt en ting jeg gjorde som ikke var helt heldig - jeg var ikke PÅ! Jeg prøve å skyte 10 hurtige skudd på en superavslappa/avspent måte, og det funker ikke en sånn situasjon. Man må være litt aggresiv og PÅ - samtidig som man naturlig holder mitt i blinken - at man ikke må true siktet inn i midten.. Derfor tror jeg at det gikk som det gikk - mirage + passivitet = crappy omgang!

Trodde allikevel jeg hadde en sjangse for finale, for jeg hadde så sinnsykt lyst til å skyte 5 enkle ståendeskudd - men den gang ei - to poeng for lite fordi de bare skulle ha 3 fra hver klasse i finalen. Ble superskuffa - og ikke minst fordi en omgang som skytes liggende skal ødelegge så mye.

Men men, jeg var veldig fornøyd med første del av gjennomføringen - og jeg vet at liggendeskytingen min vil bli bedre med trening! Og ikke minst var det gøy at det føltes så bra på stående - så det er bare å jobbe på og jobbe på sånn at jeg skal slutte å "flytte seriene"!


Skytelappen - 290 poeng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar