1. desember 2012 - Rælingen Open & Oslo Open

Det ble en litt rar skytedag i dag. Jeg gjorde utrolig mye bra på banen og var ikke veldig nervøs. Allikevel fikk jeg registrert noen litt "rare" skudd, som jeg ikke helt kan gjøre rede for. Men men, sånn er det med skyting - man vet aldri før man får anvist.

Jeg startet dagen med å skyte Rælingen Open i Alfhallen. Jeg liker igrunn godt den banen, og det er litt ekstra artig at man skyter i to etasjer. Skivene står på 50 meter, men det vi skyter på simulert 200-meterskive. Før jeg skulle inn fikk jeg noen tips av John Olav Ågotnes på oppbygging av liggenstillingen. At jeg skulle fordele vekten av børsa ca 50/50 mellom hver arm. Fra før har jeg prøvd å få vekten mer over på venstre side siden høyrearmen alltid er i bruk og kan flytte nullstillingen. Men dette er mer aktuelt for miniatyrskyttere som ligger leng i samme stilling og lader ett og ett skudd. Så da hadde jeg fokus på dette under innskytingen, og startet med 50 og fire sentrum på første serie. Det var gøy!

På stående skrudde jeg to halve knepp ned før jeg begynte å skyte fordi jeg den siste tiden har hatt en del høye serier. Jeg brukte en del tid på å finne nullstillingen før jeg begynte å skyte, men når jeg først var igang skjøt jeg relativt fort og bestemt. Jeg kunne kun se en utdrager, men anvisningen viste en 9.9 og en 9.5, så det ble litt stang ut. 

På kne føltes det ok. Jeg jobbet også der med nullstillingen og avspenningen. Anvinsingen viste en lav 50-serie, så jeg ble litt usikker på om jeg faktisk hadde husket å skru opp de to kneppa på fra forrige ståendeserie..

Jeg valgte å skru opp før grunnlaget, og visste ikke om dette var riktig siden det ikke er prøveskudd innendørs.. Nok en gang var nullstillingen i fokus og da ild ble ropt var jeg raskt ute med å skyte. Jeg var avspent, men passet på at jeg var akkurat nok "PÅ". Jeg jobbet med hodet og det hele så ganske bra ut. Jeg kom meg raskt ned på kne, skrudde to halve knepp ned, men nå var det sykt mye puls. Jeg prøvde å puste meg ned, men av en eller annen grunn går pulsen rett inn i børsa. Jeg trakk av det første skuddet og tenkte at dette går jo ikke. Jeg følte jeg måtte legge om taktikken hvis jeg skulle treffe ok. Så da strammet jeg musklene litt og var tøff. Det funka heller ikke - og etterhvert måtte jeg bare trekke av det tredje skuddet. Dritkjipt at det skal være sånn når jeg har dårlig tid! Sammenlignet med det forrige grunnlaget jeg skjøt på onsdag, hadde jeg litt bedre tid på liggende nå. Men det var fortsatt vanskelig å skyte med så høy puls. 25 sekunder er uansett ikke mye tid på fire skudd med kal.22!

Jeg var ikke spesielt fornøyd med kne- og liggendeskytingen min på grunnlaget. Anvisningen viste tre høye tiere på stående, så det var bra. Så kom en tier på kne. Neste skudd så jeg ikke med det samme, men jeg fant fort ut at den satt helt ute i 7eren! Snakk om å velge feil strategi - spesielt siden det neste skuddet satt i innertieren!! Jeg trodde kanskje at liggende kom til å sitte ok, men alt satt høyt og det ble hele tre niere. Absolutt kjipt, men samlingsmessig var det ikke så gæli! Og en sjuer er ikke hverdagskost - og jeg har nå lært at jeg skal stole på holdeområdet mitt og ta et godt avtrekk når det hopper som mest inni siktet!

Omgangen gjenstod og nok en gang er det ingen prøveskudd før den smelles i gang. Jeg la med ned med 50/50 vektfordeling av børsa på armene som utgangspunkt og var nøye med å finne nullstillingen. Jeg brukte en del tid før jeg skjøt det første skuddet slik at jeg var sikker på at jeg var i riktig stilling og var rolig. Deretter fløt det utrolig bra - god rytme, passe med puls og gode avtrekk! Da var det også ekstra stas å få anvist 100 poeng med syv sentrum - med fire *8 :D

Ikke helt strålende fornøyd med poengsummen, men veldig fornøyd med gjennomføringen på flesteparten av skudda. I tillegg lærte jeg noe i alle stillingene: liggende - 50/50 vektfordeling på armene, kne: stol på holdeområdet og ta et godt avtrekk når det er mye puls i børsa, stå: nullstillingskontroll, litt avspent hode, avspent høyreskulder og vær litt PÅ i kroppen!
148 - 242 - 342
Nå var det å ta med seg disse erfaringene videre til Oslo Open. Jeg skulle ikke skyte før klokken 1630, så jeg rakk noen ærender før den tid. Jeg valgte også å sitte og vente nede i skytehallen en god stund i forveien for å ikke ha noe stress. I tillegg var det innmari koslig å snakke med skyttere som jeg kjente :)

Jeg var igjen ikke overnervøs det jeg stod på standplass. Jeg fokuserte blant annet på det som var positivt - at jeg visste hva jeg skulle gjøre i hver stilling og at jeg hadde så god støyskjermning i øra at jeg ikke hørte noe av lyden fra alle folka bak den hvite plastikken. Prøveskudda på kne var sinnsykt bra. Jeg har vel aldri hatt så bra prøveskudd noen gang, men jeg vet det er fordi jeg var flink til å finne nullstillingen og ikke minst balansen i kroppen på kne. Jeg ble fikk litt ekstra puls i kroppen da første kneserien skulle skytes, men følte samtidig at jeg klarte å kontrollere det bra. Og det ble en fin samling, 50 poeng.

På stående var jeg selvfølgelig spent, men jeg hadde bestemt meg for å gjøre det jeg hadde som plan. Jeg skrudde to halve knepp ned som på Ræligen. Nullstilling og kontroll mellom hvert skudd, avspenning og være litt tøff og PÅ. Det første skuddet gikk litt høyt, ellers jobbet jeg veldig bra. Anvisningen startet med en høy 10.2 og så en 10.4.. Så stod det plutselig en 8.7 på skjermen - før jeg avsluttet med 10.4 og 10.0.. Jeg skjønte ikke så veldig mye av denne åtteren for å si det sånn, men tenkte at "alle kan gjøre feil man ikke ser - og 48 poeng er jo ikke så gæli.."

Jeg satte meg ned på kne og gjorde det samme som på den første serien. Jeg var igjen veldig nøye med nullstillingen og justerte hele veien. Det så ok ut - kanskje et litt rufsete førsteskudd, men ingen krise altså! Derimot føltes som om haka mi deiset i bakken da jeg fikk anvist det første skuddet som en 8.9 til høyre! Og nå trodde jeg resten kom til å sitte der også. Men da det viste seg at alle de andre satt i en samling litt til venstre skjønte jeg ikke så mye.. Jeg måtte spørre standplasskommandøren om det hadde vært noe "uvanlig aktivitet" på skiva mi. Det kunne han ikke se, men kunne jo sjekke gummien etterpå.. Nei, dette skjønte jeg ikke så mye av. Jeg så sjueren tydelig på det forrige stevnet, men dette kom som lyn fra klar himmel!

Det var ikke annet å gjøre enn å riste det av seg og kjøre på. Nå var dessuten skuldrene enda lavere enn før og dette skulle jeg utnytte. Jeg kjørte "same procedure" som på forrige ståendeserie. Denne gangen skrudde jeg ikke ned fordi jeg var såpass avspent og dermed tenkte jeg ville treffe "som vanlig". Nok en gang trakk jeg av det første skuddet noe høyt, men resten så veldig veldig bra ut i siktet! Den siste kneserien derimot slet jeg veldig med. Jeg fant ikke nullstillingen og pulsen var høyere enn vanlig. Selv godt inni serien ville det ikke roe seg ned, og til slutt måtte jeg bare skyte effektivt. Jeg tenkte på erfaringen fra Rælingen og stolte på nullstillingen og holdeområdet mitt, samtidig som jeg tok gode avtrekk. Men jeg var veldig skeptisk..

Nå var det klart for anvisningen. Jeg var oppriktig fornøyd med at jeg hadde gikk alt! jeg hadde gjort de tinga jeg hadde bestemt meg for og mer kunne jeg ikke gjort. Jeg startet med en høy 9.7 og tenkte at det var greit siden jeg faktisk hadde sett det. Men da det kom en 9.8 på samme sted, etterfulgt av dagens tredje (!!!) åtter i samme retning, skjønte jeg at dette ikke var dagen! Jeg avsluttet heldigvis med to tiere, men gud hvor sur denne serien var!! For samlingen var fin, men alt satt jo oppe til venstre.. skulle visstnok ha skrudd de to kneppa ned.. ser ut som om det er og blir fasiten fremover (akkurat som utendørs). Jeg var mildt sagt skeptisk til kneserien som jeg ikke hadde like god kontroll på som jeg pleier. Men nå datt det inn innertiere - faktisk fire innertiere og en 10.4.. Joa, det lønner seg tydeligvis å stole på holdeområdet sitt og ta gode avtrekk gitt!!
146 - 242 poeng
Som jeg sa innledningsvis så har dette vært en rar skytedag. Tre åttere i løpet av en 25-skudd, og så ende opp med 242 er vel intet annet enn imponerende i seg selv. Og jeg er fortsatt litt skeptisk til to av de - men det får jeg aldri vite noe mer om siden gummien ikke ble sjekket (det ble glemt i det jeg fikk anvist 10-skudden). Men jeg klarer ikke å være skuffet over dagens skyting. Jeg har lært og gjort så utrolig mye bra! Kjempefine samlinger har jeg hatt, jobbet veldig godt mentalt og truffet mange fine folk!  Jeg er også litt lettet over at det største stevnetrykket er over. Det blir for mye av det gode over en kort periode og jeg har slitt litt med motivasjonen den siste uken. Allikevel har jeg ikke gitt opp, men stått på og gjort mitt beste. 

Nå ser jeg allerede fremover! Det ryktes nemlig at min nye skytterdress er like rundt hjørnet og dette kommer definitivt til å "rydde opp" i klesutfordringene jeg har hatt de siste fire månedene. Jeg har jo hele veien kjent at dressen ikke har vært optimal, men prøvd å gjøre det beste ut av det. Nå håper jeg at jeg endelig kan få litt mer støtte rundt hoftene. 

Det jeg og gleder meg til fremover er å få trent litt ordenlig fysisk igjen. Jeg har ikke hatt tid til styrketrening, og det har vært veldig kjipt. Men førstkommende torsdag blir det igjen Core Boot Camp, og det skal bli skikkelig bra!! Imorgen (søndag) blir den en mølleøkt, og så tenker jeg det blir litt skyting på tirsdag ;)



Dette er vår nye julestjerne som jeg fikk tak i på Plantasjen mellom skytestevnene.
Har ikke vært så opptatt av å pynte til jul, men i år har jeg lyst på
litt ekstra julestemning i hjemmet! :)
God førjulstid til alle og enhver!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar