08. oktober 2013 - Trening i Alfhallen

Nå føler jeg meg nesten overtrent! Haha, det skal vel igrunn ikke så mye til for min del. Men i kveld var min andre økt for innendørssesongen.

Planen for kvelden var å skyte mye stående og uten skytesko på beina. Siden jeg er så "rusten" i ryggen og har dårligere utholdenhet på stående, er det viktig at jeg får til megdetreningen. Og hvis jeg i tillegg trener uten sko på beina vil det gjøre meg mer bevisst på balansen i kroppen og øke vanskelighetsgraden. Derfor vil det være "lettere" for meg å skyte når skoa sitter på beina igjen - ganske så genialt igrunn.

Jeg må ærlig innrømme at jeg var noe skeptisk til denne treningsmetoden. Nå er ikke jeg noen Kim Andre Lund på stående akkurat - i tillegg til at det er snakk om ISSF 50-meterskive. Tjohei tenkte jeg - det er vanskelig nok å treffe den blinken, for ikke å si nieren - og nå skal jeg skyte skoløs.. Jaja, får bare prøve litt i hvert fall. Skal jo være bra trening har jeg hørt.

Og bra trening var det jaggu. Jeg har aldri kjent så tydelig på balansen i kroppen som nå. Og jeg merket med en gang at jeg måtte være nøye med plasseringen av børsa og hvordan ryggen "buet" og rumpa stod ut. Ellers har jeg en tendens til å tilte mot høyre fordi jeg ikke får børsa så høyt opp som jeg burde mtp å ha hodet vannrett for best mulig balanse. Men sånn er det med denne saueren, slik at jeg jobbet med å gjøre det beste ut av det jeg har.

Det tok faktisk ikke lange stunden før jeg fikk ting til å stemme veldig bra. Ja, jeg brukte en del tid på hvert skudd. Men for meg var det viktigere å at balansen, nullstillingen og roen i kroppen var bra - fremfor å skyte raskt. Dette gjorde også at jeg med en gang merket det om jeg ble passiv på avtrekkeren. Derfor klarte jeg raskt å korrigere og jobbe riktig. Det var rett og slett veldig flott trening å stå der uten sko - alt ble mye klarere!




Dette er noe av det jeg skjøt på stående uten sko på beina og på ISSF 50-meterskive. Ja, jeg er faktisk litt stolt - ikke bare fordi jeg skjøt bra poengsummessig, men fordi gjennomføringen og arbeidet var veldig bra. Jeg har lyst til å virkelig sette et utropstegn ved denne økten, slik at jeg kan huske den lenger inn i sesongen. For jo mer du skyter jo mer kan du ende opp med å henge deg opp i detaljene. Men det er jo følelsen og tryggheten dette går på. Hvis man ikke kjenner hvordan kroppen er - dvs avspent/spent, i balanse/ubalanse vil man heller aldri slippe seg løs, føle seg trygg og bare la det skje!


Midt i økten var det også en gjennomgang av stående skytestilling. Om oppbyggingen og hvordan alt henger sammen. Veldig nytting å få en oppfrisking på dette, og det gjorde også at jeg jobbet mer med rygg/rumpe for å få børsa lenger opp mot hodet - og dermed få hodet mer i vater.

Det ble en flott økt hvor jeg skjøt litt over 100 skudd stående. Jeg kjente det godt i ryggen for å si det sånn, men det må til for å venne seg til stillingen igjen. Det ble mao ikke kne eller ligg i kveld, men kne står på programmet mitt neste gang. Og mer skyting uten sko selvfølgelig :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar