28. januar 2014 - Trening i Alfhallen

Kveldens trening var av den oppløftende og positive sorten! Godt å endelig ha litt selvtillit og ikke minst er det ekstra godt å kjenne lysten er der til å kjempe for tierne.

Jeg startet kveldens trening med uttak til Akershusserien. Neste runde møter vi oss selv - dvs - Kisen 1 vs. Kisen 2! Og lag må man ha, så da kjører vi som vanlig amerikansk uttak - de beste får plass på lagene. Fair and square.

For min del var det en ting som stod i fokus og det var "å reise kjerringa" betraktelig siden sist NSF 30-skudd. Det skulle igrunn ikke bli så vanskelig siden både motivasjonen og teknikken har blitt bedre. Jeg var litt usikker på om jeg skulle skakke på børsa slik jeg lærte sist trening, men visste jeg måtte bestemme meg. Taktikken var derfor å prøve meg frem på prøveskudda og ta avgjørelsen etter hvordan det så ut og føltes. Det tok ikke mange skudda før jeg skjønte at skakking var tingen og konsentrerte meg derfor om å skyte meg inn og være 100% sikker på at jeg hadde en god stilling - og ikke minst - jeg skulle tvinge meg selv til å puste minst tre ganger før jeg gikk ned mot blinken (det har jeg ikke vært flink til etter nyttår)!

En annen utfordring jeg har hatt er at jeg "alltid" må begynne med en nier. Men nå skulle jeg bryte den forbannelsen - uansett - og skyte 50 poeng på de fem første. Det klarte jeg. Derfra var alt en seier sa jeg til meg selv, og jobbet meg sakte men sikkert fremover. Faktisk var det ikke før på skudd nummer 14 at jeg fikk se min første 9er - og det var en 9.9. Hele veien var arbeidsoppgaven min å prøve å gjøre det samme hver gang uansett hvordan pulsen og kroppen føltes. Kontrollert, avspent og på. Jeg jobbet bra og ville treffe blinken. Altså, jeg ville virkelig treffe blinken - og slikt hjelper. Så da jeg hadde et skudd igjen i kammeret hadde jeg kun tapt et poeng! Det er stor forskjell fra forrige NSF 30-skudd.. Pulsen var høy som på skudd 25, 26, 27, 28 og 29. Men hele veien hadde jeg gjort det samme og ikke "brydd meg" om pulsen som dundret i brystet. Jeg skulle bare gjøre det samme - også på det aller siste skuddet.

Nja, det ble ikke helt som planlagt. Jeg gjorde en kjempebommert og ombestemte meg idet det smalt. Så da klarte jeg å nappe ut skuddet rett ut til venstre. Da kom det et forløsende lite pent ord som rimer på titte, som klang gjennom hallen på tross av at de nettopp er ferdig med å lyddempe veggene.. Men jeg måtte jo le og etterpå. Det var jo ikke akkurat liv om å gjøre - det var uttaksskyting på trening. Selvfølgelig hadde det vært innmari digg å satt det siste skuddet i blinken, men samtidig er det et hav av forskjell fra forrige gang, så da er det jo ikke så fali med det ene skuddet. Dessuten må jeg ha følelsen av press noen ganger før også avslutningen sitter - jeg er på gli. Og hvis noen lurer på hva skuddet ble, så kan jeg si at det rimer på potte..



Etter uttaksskytingen forsatte jeg med vanlig trening. For å få litt variasjon og teste ut skakkingen av børsa skjøt jeg kne. Litt mer tricky å få ting til å sitte i midten her enn på stående, men det er nok mye å hente på mer trening. Jeg prøvde meg og på innendørsprogrammet, 15-meter DFS som jeg ikke har skutt siden begynnelsen av desember (eller noe sånt). Jeg skjøt relativt raske serier med lukket skive og anviste mellom hver serie slik som programmet er. Før 10-skudden hadde jeg 147 poeng med tre niere på kne. Deretter skjøt jeg to greie serier - en på stå og en på kne uten anvisning mellom. Tok meg litt bedre tid på kne hvor jeg hadde ekstra fokus på avspenning/pusting. Fikk til slutt anvist 100 poeng og tilsammen 247 poeng. Morro å se at 50-metertreningen har hjulpet på ;)

Og aporpos 50-meter. Resten av økten viet jeg til 50-meterskiva. Dette for å virkelig jobbe med nullsitlling, teknikk og avspenning. Gjør du ikke jobben din på den skiva så får du svi!

Kveldens notater:
STÅ:
- plassere kolben "passe høyt" i skuldra
- vippe litt på børsa mot venstre
- slappe av i hånda og legge den "på tvers" ac skjeftet (ikke skrå for da tvinger du børsa mot høyre)
- puste minimum 3 ganger (du holder pusten/puster for lite og blir anspent)
- sett høyrebeinet bittelitt mer mot høyre ift venstrebeinet (litt bedre balanse, slapper av mer)

Trene mer inn og ut av stilling for å bli bedre på avspenning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar