7. januar 2011 - Nytt år, men nå er det helg

Da var nyttår også vel overstått på en flott hytte på Kvitfjell. Det ble ingen skikjøring i denne omgangen, men denne helgen blir det en tur til Skeikampen. Har aldri hvert der før, men jeg er ikke den som kjører de bratteste bakkene - tvert imot! Uansett skal det bli spennende å teste slalomskia igjen, og prøve den nye hjelmen min.

Det har ikke blitt noe skytetrening denne uka, men det er pga to ting:
1. Jeg har hatt nesten en måned nå med nesten ikke noe fysisk trening. Det merket jeg godt når jeg skulle trene i romjula, og pulsen var kraftig tilstede i kroppen - ikke noe gøy. Derfor har jeg bestemt meg for å fokusere mer på den fysiske treningen i år for å prøve å formiske pulsen i børsa, og generelt komme i mye bedre form! Nå tenker sikkert dere "typisk nyttårsforsett", men i bunn og grunn er det ikke det som er tanken med dette - det bare passa sånn.. Uansett, denne uken har jeg trent mandag, tirsdag, onsdag og torsdag med god intensitet. Formen er ikke noe å skryte av, men jeg er motivert og klar for å stå på for jeg kjenner allerede stor forskjell. Siden jeg nesten sluttet med fysisk trening har jeg vært mye trøtt og lei, men nå føler meg mer glad og energirik! Er ikke så mye som skal til, men for å holde motivasjonen oppe skal jeg også melde meg på 10km under Oslo Maraton. I tillegg håper jeg på å kunne delta på NM i skogsløp under LS i Bodø i år. Det er 5km løping i skogen hvor du får et tidstillegg ut i fra hva du skjøt på feltrunden. Så nå har jeg mye å jobbe mot fremover - digg!

2. Den andre grunnen til at det blit litt dårlig med skytetrening er som jeg har nevnt tidligere det at jeg nettopp har bestilt meg ny skytterdress. Den skal ankomme Dokka i uke 4, og nå ser jeg egentlig kun frem mot det. Jeg kommer til å prøve å få lagt inn en Scatt-økt i uka mens jeg venter for å opprettholde stillingene og "instillingen".

Feltsesongen har også kommet så smått igang, men dette er ikke noe jeg kommer til å satse på. Jeg har drevet med skyting i såpass mange år nå at jeg rett og slett ikke har noe lyst til slik "hurtigskyting". Jeg trives best når jeg kan konsentrere meg om hvert enkelt skudd uten å måtte stresse. Den raske skytingen med 6 skudd på ned til 35 sekunder gjør meg også mer skuddredd på kne, og det tar jeg med meg videre til de andre grenene. Jeg satser på bane- og innendørsskyting, og jeg vil derfor ikke la dette bli påvirket av en gren som jeg i utgangspunktet ikke trives med. I tillegg har det de siste årene blitt flere og flere stevner med ukjente avstander. Det hadde vært "greit" det hvis det ikke var for at disse ukjente avstandene som regel ikke blir så ukjente lenger når det 1. og 2. laget kommer inn etter endt runde.. Jeg sier ikke at alle som skyter godt har fått en slik hjelp, men jeg har sett mange tilfeller av nettopp det.. synd, men sånn har det blitt.

Jeg er allikevel imponert over hva de virkelig gode feltskytterne får til i forhold til avstandsbedømming og hurtigskyting. For ikke å snakke om de som er proff på stang- og felthurtigskyting - ekstremt gøy å se på! Men skal man bli best i noe, så kan man ikke gjøre litt av alt - da må man spesialisere seg - og det er nettopp det de beste gjør. Og akkurat nå brenner jeg mest for bane- og innendørsskyting :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar