23. mai 2013 - Trening på Årvoll-banen

Bedre sent enn aldri.. ;)

Det ble en litt uventet økt på meg i kveld. På torsdager er jeg på Aktive Boot Camp-trening på jobben og det er derfor vanligvis ikke så veldig aktuelt med skytetrening på kvelden. Men i dag hadde jeg ekstra energi, tid og lyst til å ta turen opp - så hvorfor ikke?

I motsetning til tirsdagens lille "nedtur" på banen, så var dette en opptur. Jeg skjøt på 100-meteren, men simulerte 200-meterskive som jeg pleier. Det funket faktisk ganske bra på standplass fordi jeg jobbet bra med nullstillingen og ikke minst avspenningen. I tillegg var jeg også litt "PÅ" og klarte å time det bra. En positiv opplevelse med andre ord.

10 skudd liggende, inkl. litt innskyting først - fin samling, så børsa går bra!
10 skudd knehvor jeg jobbet bra med avspenningen, noe som gjorde at jeg etterhvert sank litt. Men jeg hadde bra konroll på det jeg drev med, så det var fint å både kjenne og se.

5 skudd stående, men med åpen anvisning - skrudde meg inn etterhvert.

5 skudd stå, med åpen anvisning. Ble litt ivrig på det siste skuddet - men det var utrolig bra balansert på de fire første skudda!
Grunnlag - kjente det første skuddet ;)
Jeg avsluttet treningen med et grunnlag. Nok en gang "gruet" jeg med litt til dette. Jeg er ikke glad i å ha dårlig tid, og det er det som kjennetegner grunnlagsskyting. Men jeg bestemte meg for å "hoppe i det". Jeg slipper uansett ikke unna når jeg kommer på stevne!

Jeg merket at jeg var mer nervøs før jeg skulle begynne og at spenningen var høyere enn den hadde vært tidligere under treningen. Det første ståendeskuddet dro jeg derfor tydelig ut til venstre.. Absolutt ingen god start, men jeg visste med en gang at fokuset ikke var der det skulle ha vært på det første skuddet og at jeg rett og slett måtte gjøre det jeg skulle gjøre; slippe opp i hele kroppen, bruke triggerne og være tøff! De to neste gikk bedre.


På kne følte jeg at jeg fikk mye puls i børsa og at jeg trakk av på feil tidspunkt. Men jeg tvang aldri skudda ut - avtrekket skjedde ganske naturlig. Jeg fikk litt dårlig tid på liggende siden jeg ikke fikk børsa til å sitte så godt i skuldra og jeg hadde en del mirage. Rakk heller ikke å justere inn en korrekt nullstilling, men trakk av bra.

Jeg var litt tvilende til å snu monitoren, men det var likegreit å se hva det ble. Og jeg ble faktisk positivt overrasket. Klart - åtteren på det første skuddet hadde jeg vitterligen fortjent. Men resten av skudda satt faktisk bra. På liggende fikk jeg en nier, men der mistenker jeg nullstillingen for å ha forårsaket en liten skjevhet. Så alt-i-alt var dette en meget bra 10-skudd! Og hva har jeg lært av dette mon tro..? At det ikke er så falig å skyte grunnlag - at jeg skal ha fullt fokus på arbeidsoppgavene mine (altså - virkelig gjøre de og ikke la meg påvirke av noe annet) - at jeg kan stole på stillingen min og ta et godt avtrekk - og at det kun er øvelse som gjør mester!

Det var det for kveldens trening. En veldig fin og oppløftende trening som gav meg lyst til å skyte mer. Jeg har etpar tettpakkede uker fremover nå frem til jeg drar på ferie, så jeg må nesten se hva jeg rekker videre. Men som sagt - gøy å både føle og se at jeg får til noe mer grovkaliberet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar