29. juli 2013 - Trening på Årvoll-banen

Da var siste treningen før Landsskytterstevnet unnagjort - og for en fin trening det var!

Etter Dokka-stevnet hadde jeg et stort ønske om å få til en god økt med 22en for å finpusse detaljene og "roe ned" eventuell påvirkning fra 6.5en. Heldigvis finnes det trivelige folk som mer enn gjerne tilbyr en baneløs person som meg, en plass på standplass. Været derimot var veldig usikkert. Mørke skyer bygde seg opp og det var lommert. En ting er regn - en helt annen ting er tordenvær. Det vet jo de fleste at ikke lar seg kombinere med elektronikk. Og siden jeg ikke hadde tilgang til bil, men måtte ut på tur med to busser osv så var jeg veldig usikker.. Men til slutt pakket jeg med meg en regnjakke og ruslet i vei.

Været skulle vise seg å bli bortimot perfekt - nesten ikke noe vind, litt sol og kaliber 22 = trippel lykke! Og som en "cherry on the top" kom det også en rådyrbokk og spiste fredelig på 200-meteren. Idyll :)


Skytingen gikk veldig bra. Det var nesten gøy å skyte kne! Tenke seg til at det faktisk skulle skje. På et tidspunkt satt jeg bare å skjøt tier, på tier, på tier uten problemer. En utrolig fin og spesiell følelse.. :)
Litt innskyting + ligg og kne - mye bra på simulert 200-meterskive på 100-meter
På liggende forsatte jeg videre med å jobbe med avspenningen i vesntrehånden, og skjøt to omganger. Det å skyte omgang med 22en er veldig merkelig. Det går fort, men det smeller nesten ikke og man må være nøye på etterholdingen og følge skuddet inn i skiva eller så kan man "dra ut" det ut. Forstatt har jeg en utfordring med det at børsa skakker på seg når jeg slapper av, men planen er å rett og slett skru seg inn for å kompensere mot dette på omgangen. På femskudden har jeg unasett tid til å justere posisjonen av børsa mellom skudda - det kan jeg ikke gjøre når det går fort. Da må alt flyte!
På stående jobbet jeg en del med plasseringen av høyrefoten. Det er en balansegang mellom foten og avspenningen i hofta. I tillegg skal dette avstemmes med nullstillingen. Og så må jeg huske å puste - tørre å puste og slappe av. Det ble en del drilling på dette, samt det å aktivt bruke triggerordet "tøff" når jeg skulle stekke av. Det ble mye bra skyting :)

Må si meg fornøyd med denne omgangen - digger samlingen! ;)

En annen viktig ting jeg endelig fikk trent på var 10-skudds grunnlag. Det er noe jeg ikke liker å trene på, men som jeg selvfølgelig trenger å terpe. Og nå dro jeg på med hele - hold deg fast - tre grunnlag! Crazy! Og jaggu var det nødvendig :) Hadde etpar "arbeidsuhell" på stående på de to første grunnlaga, men det kan komme når man trener på å være tøff på avtrekkeren. Er veldig fornøyd med gjennomføring på alle tre grunnlaga! Og igjen er det merkelig å skyte grunnlag uten at det smeller godt i børsa - men man blir virkelig påminnnet om at man skal følge skuddet hele veien frem til skiva. No cutsies!

1. grunnlag: et lite arbeidsuhell på stå, men mye bra..

2. grunnlag: et lite arbeidsuhell igjen på stå, men mye bra og litt mer samling..
3. grunnlag: råbra på stå, knallsamling og kun etpar niere fordi jeg var skjev - meeeeget fornøyd! :D

Etter 140 skudd var treningsøkten over, og det med en skikkelig god følelse i kroppen. Det er lenge siden jeg har skutt så få stevner, men samtidig har jeg alldri følt meg så klar for LS nå. Ikke det at jeg har de største forhåpningene, men ting stemmer veldig bra for tiden. Og det at jeg ikke hatt hatt min mest dedikerte sesong gjør at jeg har lavere skuldre i forkant enn forgående år. Jeg kommer nok til å være skitnærvøs før jeg skal skyte, som alltid, men skal det være på LS ;)


Nå gjenstår pakking og kanskje en liten puss av våpenet før jeg tar turen til Oppdal. Dette var den siste skytetreningen, men supplerer med fysisk trening på de resterende dagene. I tillegg skal jeg skyte et NC-stevne på lørdag før jeg skal i ilden på onsdag. Jeg er i hvertfall klar (bank i bordet) for LS!

Lykke til alle sammen - vi sees ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar