26. november 2013 - Trening i Alhallen

I kveld var det trening, igjen og jeg var egentlig skikkelig gjennomsliten etter lite søvn, jobb og spinningtime.. Og siden Team Kisen blant annet stå for årets store finale-happening til lørdag, måtte vi ha gjennomkjøring av program og finale. Høland/Bjørkelangen har approbert stevne i Alfhallen med utendørsprogram og storslått finale, og Team Kisen stiller med mannskap.

Etter en liten powernap på benken startet jeg kvelden med å skyte utendørsprogrammet på simulert 200-meterskive. Dette på "ordentlig" måte slik at vi fikk testet programmet og anvisning før stevnet. Flott tenkte jeg siden jeg ikke har skutt grunnlag eller liggende siden LS. Men vi kom ikke lenger enn til første serien før det ble klart at alt ikke fungerte helt som det skulle. Vi fortsatte med stående, men heller ikke her ble problemet løst. Så da ble det en del telefoner, oppgradering av skjermer osv. Imellomtiden hadde jeg satt meg bak på standplass og bare slappet av og fulgte med på de som trente og andre som ordnet skjermer og lydanlegg.

Stian Borgar satt på kne og skjøt mens jeg satt å tittet. Det er jo ingen hemmelighet at jeg sliter med knestillingen og har prøvd det meste - i hvert fall føles det sånn.. Det er heller ikke ofte man bare sitter og ser på folk som skyter - altså virkelig studerer stillingen og sammenligner litt med det man prøver å gjøre selv. Og jo mer jeg tittet jo mer tydelig ble det at han satt veldig lavt.. Til slutt spurte jeg Stian om han var god på kne, noe han påsto at han ikke var.. tja, han er nå i hvert fall bedre enn meg siden han er på landslaget tenkte jeg.. :) Så spurte jeg hvorfor han hadde en slik lav stilling - om det var bevisst. Og det var det jo. Lav stilling gir lavt tyngdepunkt som igjen gir mindre bevegelse i kroppen. Altså desto nærmere man kommer bakken, desto mindre "vingling" får man i kroppen. Hmm, det var jo igrunn veldig logisk tenkte jeg. Og så jeg som har verdens mest fylte pølle. Den har faktisk blitt så godt fylt over tid at den fort vekk inneholder papir, skumgummi, plastikk og det skulle ikke forundre meg om det dukket opp en avkappet finger oppi der til slutt - creepy shit!

Heldigvis fant jeg ikke det, men fikk tømt den ganske så mye (den var helt stappa!):

Ganske så umiddelbart kjente jeg en stor forskjell på stillingen. Det gikk fra høy og anspent til lav og relativt avspent. Absolutt en stor og positiv forskjell. I tillegg var det letter å finne nullstillingen enn før. Og hvorfor har jeg hatt en høy stilling før - jo fordi jeg hadde lyst til å slippe å måtte legge på så mange innlegg bak for å slippe å få siktet i fleisen pga rekylen utendørs. Høyere stilling gjorde at hodet lå mer "strakt" på kinnstøtta, mens før strakk jeg halsen frem for at kolben skulle bli låst fast til skuldra i tilegg til at remma var stram foran.. Men nå er kolben nærmere midten av kroppen, ergo jeg får ikke strekt halsen like langt frem og slipper innlegg bak samtidig som jeg kan sitte lavere.. Det har jaggu tatt tid å finne ut av, men bank i bordet eller skytterbenken om du vil - kanskje jeg endelig er på vei til å finne "den ultimate knestillingen" å jobbe videre med? Man blir uansett ingen superskytter på kne med en eneste gang. Men det hjelper å ha troen på stillingen og trene mye kne!


18 skudd kne på sim. 200-meterskive, 50-meter.

Etter en ikke alfor lang trening på kne, måtte jeg videre til grunnlagstreningen. Jeg hadde ikke spesielt lyst siden jeg nå hadde funnet ut mye ang. kne på kort tid, men jeg kunne jo ikke møte opp på stevnet helt uforberedt! :p Så da bannet jeg litt, la frem magasiner og startet klokken og gjentok dette fire ganger - slik ble det:

Grunnlag 100 poeng, sim. 200-meterskive på 50 meter.
Grunnlag 99 poeng, sim. 200-meterskive på 50 meter.
Grunnlag 98 poeng, sim. 200-meterskive på 50 meter.
Grunnlag 100 poeng, sim. 200-meterskive på 50 meter.

Og etter den siste serien nærmet klokken seg 23, og det var påtide å pakke sammen. Forresten så fikk jeg vite at jeg hadde skutt 49 poeng på liggende og 48 på stå på de to første seriene som jeg ikke fikk anvist. Og de fikk til slutt konkurranse-programmet til å funke, så alt skal være klart til torsdagens første skyttere under 50-meterstevnet ;) For min del er Oslo Open første stevne ut på torsdag klokken 2030..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar