På hjemmebane..

Etter hyttehelgen i Grødalen med svigers + flere tok jeg turen til Degernes for å besøke min familie, lade skudd og få litt skytetrening. Været var imidlertid så varmt at det ble en utfordring å holde fokuset med så mye klær på.. det føltes igrunn ut som galskap å kle på seg ullsokker, mellomlag, skinn og canvas..


Galskap, I tell ya!!

Det ble ikke så mange skudd med 22en som jeg pleier å skyte, men i tillegg til varmen var også Tor med hammeren ute på tur, så da ble det med det. Noe var uansett bedre enn ikkeno.


Planen var også å teste ut skudd for å finne riktig kruttmengde siden vi har gått over til ny krutt-lot som går litt tregere enn den forrige. Tordenværet var standhaftig og vi fikk ikke kommet igang med testingen før sent. Da var lyset for dårlig til å måle hastigheten på skudda. Men siden avreisen til Dokka var dagen etter, måtte det duge å se kun på samlingene.



Jeg hadde på forhånd ladd opp syv forskjellige typer skudd, men som man kan se på bildene var det ingen av de som fikk frem smilet.. snarere tvert i mot. (40,5 hadde vi og, men da vi skulle teste den forsvant trykkverdien på skiva og vi måtte flytte oss til naboskiva). Dette var dårlig timing. Dokka-helgen med seks stevner var like rundt hjørnet og jeg hadde ikke funnet den magiske vekten på kruttet..


39,0 var den som virket mest lovende, men jeg likte overhodet ikke de to "utdragerne".. Enten kunne jeg velge den vekten, eller så kunne jeg prøve med på 41,5 og 42 grein ladevekt dagen derpå - på avreisedagen.. Jeg gikk for den siste løsningen. Jeg liker ikke å være usikker på noe som helst - spesielt ikke når jeg det gjelder våpen og skudd. Jeg måtte rett og slett være sikker på hvilken kruttmengde som gikk best i løpet.

Eneste utfordringen var at jeg har aldri satt opp skytebenken, eller prøvd å teste på egenhånd før - i tillegg var jeg presset på tid.. Den som intet våger, intet vinner heter det så fint. For min del var det vel mer den som ikke tester blir usikker og vinner i hvert fall ikke..

Heldigvis har jeg fulgt med litt, og med mobiltelefonen i hånden fikk jeg utrolig nok gjort alt det jeg skulle i løpet av en drøy time. Det er ikke værst for en nybegynner. Testresultatene så slik ut:


39,0 var fortsatt ok, men 41,5 var best. Logisk nok siden krutt-loten er litt tregere enn den forrige, men det er jo lett å si i etterkant. Uansett - nå kunne jeg sette meg ned å lade med god samvittighet.

Det hjelper jo uansett i bøtter og spann at jeg har en far som fra før hadde helpresset og satt i tennhetter på 1000 skudd. Da var det bare sjarmøretappen igjen! Makan til pappa skal man lete lenge etter!! :)


I struck gold!! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar