8. januar 2013 - Alfhallen, Kisen MSL

 I kveld var tiden kommet for å børste støvet av børsa igjen etter en måned skytefri. Jeg kan ikke si jeg var supergira, men uttaksskyting til Akershusserien var det som fikk meg på gli. En god unnskyldning til å ta turen ut til Alfhallen, som tross alt er et av (om ikke) Norges beste innendørs skyteanlegg.

Siden det var skyttere i første etasje som holdt på med lufttrening, bar det opp i andre etasje på 50-meterskivene. Skjermen ble satt til å simulere 15-meter NSF-skive - og det ble ti prøveskudd på stående før jeg trykket på startknappen. Så "rett på" har jeg vel nesten aldri skutt noen gang etter så et såpass opphold, men men. Jeg hadde ingen stor plan, men tenkte mye på de enkle rettningslinjene Anne Grethe gav søskenbarnet mitt Eileen, da hun fikk hjelp til å bygge opp sin ståendestilling på NIH forrige uke. Hofte og skuldre relativt paralelle - og ikke minst en meget avspent høyreskulder og tungt hode.. I tillegg jobbet jeg mye med å slippe opp i høyrebeinet som etterhvert begynte å spenne seg etterhvert som jeg hadde stått en god stund i ståendestillingen. Jeg var litt nervøs, så det var bevegelse i børsa. Nullstillingen synes jeg var litt vanskelig å finne, eller så kan det bare ha vært andre faktorer som gjorde at jeg skrudde en del gjennom hele skytingen. Derfor ble det en del skjeve serier, og litt lite innertreff. Men det er jo ikke så viktig - det viktigste er samlingene - og de var der!

Fortsatt tipper jeg litt forover når jeg står i stilling, men tror jeg rett og slett skal investere i en sånn halv frontsåle - tror det vil gjøre susen :)

Det var spennende å skyte i dag, og litt rart å være tilbake sånn i full fart. Apropos "full fart"; jeg er ganske så sikker på at jeg fikk klar ny rekord i tidsbruk! Jeg satte på klokka da jeg begynte prøveskudda, og da det siste tellende skuddet satt i skiva hadde jeg brukt i underkant av 47 minutter på 10 + 45 skudd stående. Jeg tenkte før jeg begynte at jeg ikke hadde lyst til å bruke så innmari lang tid på hvert skudd, men heller gutse litt mer og jobbe aktivt med å tørre og trekke av! Og det fungerte ganske så bra. Ikke helt i flytsonen, men absolutt ikke langt unna. I tillegg var det kun 2-3 av skudda som jeg slapp avgårde litt for fort, hvor jeg egentlig skulle tatt ned børsa og begynt på nytt. Men det er greit!

Kveldens sum ble 445 poeng. Helt fortjent og godkjent ut i fra forutsetningene!


Ellers var det mange folk i Alfhallen i kveld fordi det var samling for "Team Kisen", med Vebjørn Berg som trener. I tillegg var Eline Skovli Utne på plass for å teste sin nye røde, superflotte Bleiker Lady! Den var bare helt fantastisk nydelig å se på - var like engasjert jeg som ho som fikk det! I tillegg hadde hun med sin Anschutz som hun skal selge - og den fikk jeg prøve!! Jeg har aldri prøvd et sånt type våpen med kroker og det hele. Børsa var jo heller ikke tilpasset meg så den satt ikke kjempegodt i skuldra, men allikevel fikk jeg følelsen av hvordan det er å skyte med et sånt type våpen. Må si at jeg ble innmari overrasket over hvor rolig det var i siktet! Helt villt igrunn. I tillegg er avtrekket på kun 120 gram - sammenlignet med Saueren som har 1,5 kg avtrekk var det som om man bare kunne puste på avtrekket og så gikk det av. Nei, detta var andre boller! Må si jeg skjønner virkelig hvorfor folk velger å skyte innenfor NSF/ISSF.. Det er nesten så jeg tror at den type skyting egentlig passer meg bedre fordi man kan disponere tiden som man vil, man fokuserer på en stilling av gangen OG børsene stilles inn perfekt til din kropp! Hmmm.. nå må jeg bare vinne i lotto..

Jeg avsluttet treningen med litt skyting på simulert 15-meterskive DFS. Men etter 15 skudd gikk jeg over på 50-meter ISSF-skive for å få større utfordring. Alle andre skjøt jo på den, så hvorfor skulle jeg drive med noe annet? Jeg merker virkelig at jeg jobber mye bedre og riktigere når jeg skyter på den skiva. For det skal så innmari lite til før man er helt ute i åtteren. Man må virkelig jobbe med avspenningen - hodet, skuldre, høyrebeinet - og når jeg først "skjønte det" så kom også tierene. Faktisk ble det min første 50-serie i stående skytestilling på 50-meter ISSF-skiva! (Ikke det at jeg har skutt masse 50-meter fra før, men det er skiiitvanskelig). Som godeste Stian Bogar sa; det er 50 poeng med fem sentrum på DFS-skiva det.. ;) I tillegg skjøt jeg 10 skudd på kne, hvor jeg fikk 99 poeng - noe som også er veldig bra!

50 poeng stående, 50-meter ISSF-skive.

99 poeng kne, 50-meter ISSF-skive.

Jeg vil definitivt fortsette med trening på 50-meter fordi det gir meg så mye mer. I tillegg er det så flott i Alfhallen, og mange som skyter mye og lenge. Det er litt lengre kjørerute, men det er det verdt. Jeg var litt usikker på om jeg kom til å finne tilbake til "gnisten" igjen etter at jeg ble lei i slutten av november. Men etter kveldens lange og fine økt, kjenner jeg at motivasjonen kommer tilbake igjen. Jeg skal nok ikke ta helt av, men trening en gang i uka skal jeg få til :) Det er tross alt en del som skal trenes på og inn fremover - ny rem, og etterhvert kommer også den nye dressen min. Blir spennende detta :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar