24. januar 2013 - Kretsmesterskap 15-meter

I kveld tok jeg turen ut til "hjemmebanen" min i kjelleren på Bøndernes Hus i Degernes. Kan vel ikke helt si at jeg er vant til å skyte på denne banen siden jeg bor og trener i Oslo-området, men det gjør det desto mer spennende.

Det er lenge siden sist jeg skjøt et vanlig DFS-stevne, og jeg har heller ikke trent på det programmet. Derfor var pulsen usedvanlig høy i kroppen. Jeg kjente også på det å nå liksom skulle "prestere" siden jeg hadde kommet hele veien fra Oslo. Rart det der altså - at sånne tanker bare kommer. Jeg har jo trent mye stående den siste tiden og skutt noen NSF 45-skudds program. Men allikevel er ikke selvtilliten der ennå. Alvoret senker seg med en gang det er konkurranse - uansett størrelse og form. 

Kneskytingen min var bedre enn den så ut til. Det var mye spenning i kroppen, men jeg kjente samtidig at jeg var ganske flink til å trekke av riktig. Den første ståendeserien var ikke gøy. Jeg fikk det absolutt ikke til på de to første skudda og brukte uhorvelig lang tid. Det banket og veivet rundt hele skiva og jeg skjønte at skudd nummer to måtte sitte i åtteren! Men da skjønte jeg også at jeg stod i feil stilling. Jeg stod nå å "lente" meg forover mot høyre og kunne derfor ikke slappe av eller finne balansen i stillingen! Med en gang jeg justerte meg mer høyrest og med mer svai i ryggen ble det hele mer naturlig og riktig. Jeg tror jeg brukte et lite minutt på de tre første skudda, men nå så det i hvert fall rundt ut i siktet når jeg trakk av! Anvisningen startet sånn jeg hadde sett og følt det: en nier til venstre og en tydelig åtter til høyre.. Men utrolig nok hadde jeg klart å rette opp alt på de tre siste skudda med en tier og to innertiere. Puh!

Før 10-skudden hadde jeg 147 poeng som utgangspunkt. Jeg spenningen i kroppen var lik som ellers i konkurransen, men nå var jeg nøye med stillingen på stående. Det hele så ganske så bra ut, og jeg passet på å være tøff på avtrekket. Den siste kneserien var jeg derimot ikke spesielt fornøyd med. Spenningen i kroppen var veldig høy og nå var avtrekkene mye mer rufsete. Jeg klarte ikke å holde fokuset helt inn i mål, og det var igrunn litt irriterende!

Til slutt viste skiva 48 poeng med en 9.9 på ståendeserien og 48 poeng på kneserien. Tilsammen 243 poeng. Jeg var litt skuffa over ståendeserien, men fortjente ikke mer på kne. Kan vel si det sånn at jeg i hvert fall lært litt om hva jeg må passe på i konkurransesammenheng - spesielt dette med ståendestillingen og balansen.

147 - 243 poeng

Ellers kan jeg jo legge til at jeg ble til slutt Kretsmester i kl. 3-5, og fikk hentet min nye Marius-genser! God stemning på toget hjem til Oslo :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar