2. januar 2013 - Godt nytt år og NIH

Godt nytt år alle sammen!

Det har vært stille her på bloggen av naturlige årsaker - jeg har jo ikke skutt siden begynnelsen av desember! Og det tror jeg igrunn har vært veldig sunt. For det har vært mye å gjøre før julen satt ordentlig inn, og etter det skulle man kose seg og treffe slekt og venner. Men nå er 2013 her! Foreløpig har jeg ikke satt meg noen mål for året, for så langt har jeg ikke fått tid til å tenke enda. Men først og fremst vil jeg få tilbake den nye skytterdressen, og da vil sikkert også målene komme snikende.. ;)

Lukten av krutt har jeg allerede kjent i 2013. Mitt søskenbarn Eileen er førsteårs klasseskytter og fikk dermed en ganske så viktig og riktig gave til jul: dobbeltime med instruksjon på oppbygging av stående skytestilling med Anne Grethe Jeppesen! Skal si jenta ble glad for den gaven :)

Jeg har selv aldri fått riktig instruksjon fra begynnelsen av og synes det var innmari interessant å følge med. Det er så mange ting man som skytter glemmer at man har lært - mye går på automatikk og det er ikke alltid like lett å forklare hvordan ting henger sammen. Ikke minst er det ikke lett å vite når det er skytteren selv som må trene inn visse ting over tid for å få til stillingen eller om noe må justeres og kan fikses med en gang. Men så har jeg altså lært nå at kroppen må tilvennes stående skytestilling. Det finnes ingen quick fix! Ting tar tid. Men hu og hei så mye lettere det er å trene på noe når man vet at det er riktig det man driver med (selv om det føles tungt, merkelig, unaturlig osv)..

Etter endt time var det spesielt artig å høre Eileen beskrive at hun satt igjen med en følelse av at hun nå hadde så lyst til å trene - at hun hadde så mye energi og følte seg veldig inspirert etter møtet med Anne Grethe. Det er nemlig akkurat den samme følelsen jeg alltid sitter igjen med etter coaching fra Anne Grethe. Trygg, fokusert og motivert!

Så nå er det ikke annet å gjøre for Eileen å gjøre enn å stå på, og trene inn en god ståendestilling som hun kan synke sammen i - og etterhvert stole fullt og helt på!


Eileen i stående skytestilling. Legg merke til at hun ikke bruker remma.
Under inntrening av stillingen er det bedre at man gjør det "the hard way"
for det gir best utbytte og en mer stabil/sikker stilling over tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar