6. mai 2013 - Trening på Årvoll-banen

Lysten var (som vanlig) ikke på topp, men det hjelper å ha noen som kan dra en med på banen. Det er jo tross alt trivelig når andre Østfoldinger flytter til storbyen og vil trene litt, så da tok Marte og jeg turen opp på Årvoll-banen.

Vi endte opp på 100-meteren siden det var organisert skyting på 200-meteren. Likegreit siden jeg da bare simulterte 200-meter på skjermen og fikk vel så mye ut av den treningen. Eneste forskjellen er at skiva er litt større å se på gjennom siktet, samtidig som den også kanskje blir litt klarere for meg å se på. Men jeg merket meg at jeg likte at jeg hadde mindre luft rundt selve blinken, og vurderer nå om jeg skal gå ned på hullkornstørrelsen på 200-meter. Synes nesten å huske jeg også gjorde det i fjor.. effekten av det er at jeg blir mindre usikker på om jeg har blinken midt i og det blir lettere å trekke av. Så jeg får ta en titt i hullkornesken om det kan ligge noe relevant oppi der..

Det ble litt variert og fin trening i kveld. Skjøt meg raskt inn på liggende og fortsatte på kne. Litt lurv først, men etterhvert fløt det veldig bra.



 

På stående merket jeg også en forbedring. Usikkerheten er nok mest mytet på for lite trening med 6.5en, men det er jo ikke så lett å få til dette når jeg ikke har så mange skudd å ta av. Men jeg må nesten ta med meg 22en også for å få den mendgetreningen jeg trenger. Trenger å jobbe mer med å finne nullstillingen, slappe av og stole på den slik at jeg tar et bra avtrekk. Det skal ikke så mye til før jeg kjenner på nervene, og da kreves det en del trening for å bli trygg på dette. Men om jeg har tid og lyst til å legge ned det som kreves er en annen sak..



Nederste bildet viser stående skyting med snudd monitor. Utfordringen tidlig i sesongen er om jeg skal skru tre halve knepp ned og to til høyre når jeg skyter stående. Her ble det tydeligvis feil å skru ned, i tillegg til at jeg ikke var nøye nok med nullstillingen slik at serien fikk en venstretendens, noe jeg har opplevd en del før og. Men samlingsmessig er det ikke så værst!

I tillegg dristet jeg meg til å skyte årets første grunnlag! Jeg faktisk nervøs både før og under skytingen fordi jeg merker at jeg ikke liker å skyte raskt med tidspress. Men jeg hoppet i det! På stående var spesielt det første skuddet ganske bra - på de to neste var det ikke helt rund blink, men allikevel var avtrekkene bra og klokka viste 2:20 ca da jeg skulle sette meg ned. På kne tok jeg et klikkskudd for å ikke stresse avgårde og sjekke nullstillingen. Men jeg var ikke spesielt fornøyd med gjennomføringen av de tre skudda - det smalt egentlig hver gang jeg ikke hadde rund blink. Men det positive var at jeg var avslappa og tok gode avtrekk. På liggende var det litt vanskelig å finne stillingen. Fortsatt har jeg en utfordring med tanke på plasseringen av kolben i skuldra - den har litt lyst til å skli ut. Derfor så ikke blinken helt rund ut her heller, men prøvde å fokusere på avtrekket.

Jeg hadde 8 sekunder tilgode da jeg var ferdig. Jeg var ikke speielt fornøyd med det jeg hadde sett i siktet, men det var jo ikke værst at jeg hadde klart å gjennomføre et såpass smooth grunnlag uten noe kalbb og babb.



Jeg var litt skeptisk til å snu monitoren for å se det endelige resultatet, men jeg må jo si at jeg ble positivt overrasket! 97 poeng på årets første grunnlag med to niere på stående og en på ligg synes jeg er veldig bra. Kneserien var også den beste med en tett og fin samling!

Jeg avsluttet treningen etter ca 60-70 skudd. Mest fordi jeg rett og slett må spare litt skudd siden jeg ikke har så mange å ta av her inne i Oslo. Samtidig blir det jo også mørkt etterhvert. Kjente at det var rart å ha en så kort økt, siden jeg er vant med Kisen-treningene som ofte varte i 2 1/2-3 timer.. Jeg følte meg liksom ikke ferdig -  jeg hadde egentlig bare såvidt kommet i gang. 

Sesongen er godt i gang for de fleste ihuga skytterne. Jeg har enda ikke skutt et stevne. Det er ikke vanlig til meg å være, men jeg vil ikke tvinge megselv til å gjøre noe jeg hverken føler jeg er klar for eller har lyst til. Det har vært en annerledes vår - en kald vår med fokus på andre aktiviteter og gjøremål. Og for en uke siden skrev jeg at det røde flagget var heist for min del. Det så mørkt ut - og mest på grunn av rekylen jeg opplevde med kjøpeskuddene. Men etter kveldens trening med de hjemmelada skudda kan jeg si at jeg faktisk ser litt lys i tunnellen..



Jeg fortsetter nok med treningen om en uke igjen. Det blir ingen stevner denne helgen heller. Men jeg skal i hvert fall representere Skytterkontoret på Holmenkollstafetten - så noe skyterelatert skal jeg gjøre! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar