2. september 2014 - Trening i Alfhallen

Kveldens økt startet ca kl 19. Fra før hadde jeg vært på jobb og tatt en joggetur på en drøy halvtime, dusjet og spist. Jeg merket at motivasjonen for skytingen ikke var helt på topp etter en lang dag - samtidig som jeg var i hallen mandagskvelden for å sitte vakt.

Jeg hadde tatt med meg både luft og 22, men fant ut at det var best å satse på ett av våpnene. Jeg valgte "Violeta" fordi jeg hadde lyst til å teste ut teorien om at et bedre/fastere grep ville gjøre avtrekket bedre. 




Etter en times trening var ikke jeg og Violeta så gode venner. Mye bevegelse og dårlige avtrekke var fortsatt problemet og jeg begynte å se nærmere på om det var noe jeg kunne stille på. Etterhvert som jeg begynte å kjenne etter var det spesielt tre ting som ikke fungerte - kolben ville ikke sitte godt i skuldra - når jeg slappet av så ville egentlig børsa hvile over skiva - og jeg følte av venstrearmen ble "vinglet" mye fordi den ikke gikk ned "gjennom" hoften og venstrebeinet slik den gjør med Saueren.

Aller helst skulle jeg senket "støttestykket" under kjeftet enda mer siden venstrearmen er mer enn "lang nok" til å få riktig høyde ift blinken. Men jeg fant ikke en kjapp løsning på dette og ble derfor nødt til å stille bakdelen av børsa lenger ned, slik at våpenet ble mer i vater i den samme ståendestillingen som jeg har med Saueren. Jeg vet ikke om jeg lever i grenseland når det gjelder maxmål på instillingene på luftvåpen, men jeg ser definitivt fordelen med å ha et ganske likt utgangspunkt på begge våpenene slik at jeg får samme følelsen på det jeg gjør.

Etter at justeringene kjentes noenlunde bra ut, fortsatte jeg treningen. Målet var å skyte fort og gjøre etpar-tre enkle sjekkpunktting hver eneste gang jeg skulle skyte. Følelsen av stillingen var nå veldig lik Saueren, og spesielt dette med venstrearmens plassering under våpenet hjalp masse. Nå går vekten av våpenet gjennom venstrarmen og ned i hoften og beinet. Der er mye mindre bevegelse i våpenet og alt føles mye mer kontrollert. På de 30 siste skudda hadde jeg faktisk bare to niere - og på de 40 siste skudda fikk jeg tilsammen 413,0 - det er definitivt ny pers for min del. Det virker lovende, så nå håper jeg at denne justeringen og stillingen vil gjøre at luftskytingen min blir mer stabil og at jeg kan dra enda mer nytte av denne treningen mtp 22en.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar