23. april 2012 - Første treningen med 6.5 i år

Det ble en lang dag; først på jobb med en viktig deadline som jeg måtte rekke - kom hjem 17.35 og tok 10 minutter på sofaen før jeg rulla ut, inn i bilen og opp til Oslo Østre. Var hjemme igjen 21:40. Men det var en veldig bra dag!

Sola skinte i det jeg kjørte inn mot banen, og den varmet godt helt til jeg skulle skulle skyte. Det ble mildt sagt en kald fornøyelse. Jeg skal ikke stikke det under en stol at jeg har vært noget smånervøs for å prøve 6.5en igjen. Siste gangen jeg tok i den børsa var vel i august.. Smellet har vært en utfordring for meg siden jeg begynte som klasseskytter. Mye fordi jeg etterhvert opplevde så mye usikkerhet rundt det jeg gjorde på banen at jeg til slutt ble redd for å skyte dårlig. Noe som igjen resulterte i at jeg ikke helt turte å trekke av og/eller fikk rykninger i kroppen før jeg skulle trekke av.. Dette er ikke lett å motarbeide, og jeg var spent på hvordan jeg nå ville reagere på de skarpe skudda etter en lang innendørssesong (15-meteren er jo favoritten).. Men i det første skudd var avfyrt forsvant mye av "presset" og jeg synes faktisk det var litt gøy.. ;) 

Jeg skjøt meg inn på liggende, og gikk raskt opp i knestående. Dette er jo stillingen som ødela mye for meg i fjor og året før der. Men jeg merker stor forskjell på stillingen i år. Den føles mer stabil og "logisk".. Og når jeg fikk rekylen i skuldra skjønte OG kjente jeg med en gang hvordan riktig rekylopptak har mye å si for det å bygge en god knestilling! Nullstillingen viste en klar høyretendens som var vanskelig å justere. Jeg gikk derfor igang med å kjenne etter den indre balansen fra hodet, gjennom overkoppen og ned i foten. Jeg har kolben allerede ganske nærme sentrum av kroppen, men nå passet jeg på å få kolben så nærme jeg bare klarte.. Også plasseringen av høyrebeinet - dvs ikke dra det for mye ut mot høyre. Og venstrefoten trengte kun å peke bare litt mot høyre. Når jeg rettet på dette så var nullstillingen bedre. En god følelse. Men det er en god stund siden jeg trente mye i stillingene, så det å spenne av i kroppen var ikke like lett å få til. Det blir neste punkt på listen fremover - å få inn mengden og bli trygg - og terpe på gode avtrekk!

Men til å være første trening utendørs så ble det mange gode skudd. Og gjorde jeg en feil, så så jeg det! ;)

5+5 skudd kne (200m)

På stående gikk det også veldig bra. Jeg klarte å spenne av og ta gode avtrekk. Begynte nesten FOR bra med inntertier, innertier, innertier...tier...og så kom 7ern æ gitt! Ikke vant til å skyte så godt utendørs, så da kommer også reaksjonen hehehe - kunne også med fordel brukt litt mer tid på det siste skuddet, men pyttsann! Etter den serien skjøt jeg med lukket anvisning og hadde en veldig god samling - dog litt høy - men det er fordi jeg vanligvis må skru 3 halve knepp ned når jeg skyter stående utendørs. Tar bare noen serier før tendensen kommer frem.

5 skudd stående - litt høy, men god lell!

Videre skjøt jeg et grunnlag for å ha gjort det. Det føltes som det gikk litt over stokk og stein fra kneserien til liggende. Jeg glemte også å skru tilbake fra stående, så jeg hadde ikke allverdens tro på det jeg skulle få anvist. Resultater ble allikevel tre tiere på stående, en nier på kne (som jeg så) og tre niere på liggende som lå under fordi jeg ikke hadde skrudd tilbake etter ståendeserien. Samlingsmessig var det altså en 99-serie, så det tar jeg med meg videre!

En skikkelig k-k-k-kald fornøyelse
på standplass i kveld - men gøy! :)

Tilsammen skjøt jeg 75 skudd utendørs - jeg begynte på 100-meteren, gikk så videre til 200-meteren hvor jeg skjøt flesteparten av skudda. I tillegg noterte jeg meg at jeg må bestille nye hullkorn da mitt forrige ble borte da det nye S&L-løpet skulle "installeres"... I dag skjøt jeg med 4.0 Urmek, men det var litt for stort for min smak. Blir for mye hvitt rundt og da bruker jeg mer tid på å finne midten av blinken.. Jeg kjøpte nytt hullkorn i fjor - type Anschutz med "tversoverstrek" (eneste måten jeg er sikker på at jeg ikke skakker på børsa - miragebåndet er ikke stabilt nok),  men desverre har jeg ikke skrevet opp størrelsen. Bare at jeg gikk fra 3.4 til å prøve 4.0 og at jeg synes det var for stort. Så da blir det nok 3.6 og 3.8.

Da klokken var litt over åtte var lyset for dårlig og det var på tide å pakke sammen. Men jeg hadde med meg både 6.5 og kal.22-børsa - og siden det også var liv inne på 15-meteren tok jeg også noen skudd der. Nærmere bestemt fem prøveskudd hvorav to av skudda ble brukt til å finne ut at skiva jeg hadde valgt ikke funka.. Deretter skjøt jeg ti skudd på kne - 100 poeng - og ti skudd stående - 100 poeng.. Da kunne jeg ta kvelden følte jeg ;)

10 skudd kne - 10 skudd stående (15-meter)

Det som er fordelen med å skyte med finkaliberet også under utendørssesongen er at man bedre kan opprettholde nøyaktigheten i gjennomføringen. Det er ofte lett å bli litt "røffere" og hoppe over arbeidsoppgavene sine etterhvert som man kommer godt inn i banesesongen. Jeg merket det allerede når jeg kom inn på 15-meteren at et var mye lettere å jobbe med avspenningen i hele kroppen og virkelig kjenne på følelsen. For min del er denne typen trening (også trening med skytesimulatoren og tørrtrening) avgjørende slik at jeg så raskt og naturlig som mulig klarer og spenne av utdendørs. For tid er det ikke flust av - spesielt på grunnlaget.

Akkurat per dags dato har jeg ikke satt meg noen konkrete mål for banesesongen min. Men jeg ønsker selvfølgelig å gjøre det hakket bedre enn i fjor - spesielt når det gjelder mesterskap. Tanken som jeg sitter igjen med etter kveldens trening er at jeg håper at jeg også klarer å tenke på banesesongen mer som en morro greie som jeg gjør på sommeren, mens jeg venter på at innendørssesongen skal starte igjen. For det er jo den jeg har aller mest glede av. Så skal jeg ikke bekymre meg for mye for hva som skjer denne sommeren, men gjøre mitt beste og ta utfrodringene som de kommer og lære av de :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar