27. mai 2011 - Norgescupstevne 1. runde på Oslo Østre

Hahaha - ikke bare bare å skyte på "retro-elektronikk"! Jeg ble litt stor i øya under prøveskudda da jeg ikke så det var noen klokke som gikk på skjermen - for det var det jo ikke på de første elektroniske skivene. Heldivis skjøt jeg liggende under prøveskudda, så jeg hadde det ikke travelt. Men det var enda godt at klokka mi alltid ligger i skuddkassa mi, ellers kunne dette blitt et veldig eksperimentelt stevne ;o)

Klokka var i hvert fall i gang på første tellende liggende. Jeg hadde roen og selvsikkerheten som jeg har hatt i det siste på liggende, så det var også ålreit å få anvist 50 med 5 sentrum etter endt skyting. Så var det stående. Jeg var ute i god tid på banen før jeg skulle skyte, så jeg hadde tatt mange klikkskudd i forkant av skytingen. Det kjentes bra - og det var veldig rolig i siktet. Dog skrudde jeg to halve knepp til høyre for sikkerhetsskyld siden jeg har hatt samlinger tydelig til venstre i det siste. Jeg tok meg også veldig god tid før jeg løsnet det første skuddet og så posjonerte jeg resten utover de neste to minuttene. Dette funket veldig godt i grunn - kunne i hvert fall ikke se noen store utdragere. Men man vet aldri før man får anvist selvsagt.. Men det ble faktisk 50 med 3 sentrum - fornøyd.

Med 100 poeng foran kneserien så jobbet jeg med å ikke tenke på summen. Jeg kunne ikke føle noe på det, for det gjenstod fortsatt mange skudd. Og som alltid er kne veldig usikkert for min del. Det hoppet rundt om kring - verre enn på stående. Jeg får pulsen rett fra armen og inn i børsa, så selv om jeg ikke er spesielt nervøs så holder jeg aldri rolig. Teknikken er derfor å prøve å finne en ok nullstilling, og gjøre et bra avtrekk når jeg ser blinken.. Har jo virkelig ikke peiling på hva jeg får anvist.. Fra føste skuddet som ble vist på skjermen så sa jeg bare inni meg "ikke åtter, ikke åtter, ikke åtter.." Så usikkert er det faktisk! Heeeldigvis ble det kun en nier og min 149-serie var et faktum.

Prøveskudda tok jeg som alltid på stående.. det var mer puls ja, men følte jeg hadde litt kontroll i hvert fall.. Så var det ild for grunnlaget, og pulsen steg raskt. Ikke like ille som forrige gang jeg hadde 149, men jeg måtte bare kjempe. De to første skudda var ikke bra, men heller ikke helt katastrofe. Men på det siste skuddet kom flua rett ut til venstre - dass vass dass!

Prøvde å roe meg ned med det dårlige skuddet og bruke det som en slags spenningsfrigjører. Men når det hopper som det alltid gjør på kne, så ere ikke så mye å hente.. På liggende hadde jeg samme teknikk som før - roe helt ned før jeg skyter fire kontrollerte og relativt raske skudd..

Huff, jeg var ikke spesielt håpefull foran anvisningen siden det som vanlig så veeeldig lurtvete ut.. Jeg starta med en innertier og fortsatte med en nier på stående - så kom flua - en 7er!! Jeesøs - det var det tenkte jeg. Starta med en tier på kne - så en nier - bajs - men heldigvis en tier.. På liggende ble det heldigvis kun tiere og sammenlagt sum ble til slutt 244 poeng. Ikke helt katastrofe vil jeg si! Man må skyte en del 149ere for å venne seg til det og da takle det presset! Det er også den nest beste 25-skudden jeg har skutt i hele min voksne skytekarriere!

Avrundet skytingen med en omgang. Planen var å gjøre som jeg pleier - finne nullstilling og så ta gode avtrekk på rund blink - ikke noe annet. Dette har funket de tre siste gangene - og prøveskudda mine satt midt i blinken. Så sa standplasskommandøren ild og jeg gjorde det jeg pleier.. men mye mirage gjorde det vanskelig for meg å se rund blink, samtidig som det fløt dårlig. Kun de fire siste skudda kjentes bra. Anvisningen viste at jeg antakelig ikke har beholdt nullstillingen under skytingen for de fleste skudda lå nede til høyre og jeg måtte dessverre se tre niere! Dette vare sure greier - skal det liksom ikke være mulig å slå persen min på 343 poeng da?

Jaja, etter å ha fått det litt på avstand, så må jeg tenke på samme måte som på 15-skudden. Til slutt går det min vei, det gjelder bare å ikke gi opp!


244 (wuhuu) - 341 (buhuu) ;o)

I morgen skal jeg utfordre meg selv nok en gang med det siste Norgescupstevnet 1. runde i Frogn/Drøbak, samtidig som jeg og skal kjøre dit heeelt alene fra Oslo - spennende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar