18. mars 2012 - Trening i Degernes

I dag tok jeg turen til Degernes for å først og fremst trykke noen "stussligstuggu"-klær til den årlige slalomturen til Hovden. Jeg putta også børsa og skytterutstyret i bagasjen, sånn just in case lissssom... ;o)

Og heldigvis fikk jeg tid til å ta noen skudd på 15-meteren i Bøndernes Hus. Men jeg må si det var utrolig rart å skulle stå der helt alene i kjellerekkoet, nå som jeg er så vant til Oslo Østre. Det er da man merker hvor mye det har å si med treningskamerater - det er gull verdt!

Jeg lappet noen skiver før jeg begynte med min egen trening. Er nok noen aspiranter som har vært på ferde der borte, men det er jo bare bra. Planen for min egen trening var egentlig ikke så avansert: fortsette å ha fokus på de "nye" tingene jeg har oppdaga på kne de siste par gangene, og ellers være PÅ og ta gode, effektive avtrekk på stående..

Jeg har alltid med meg en liten notatbok i bagen slik at jeg kan notere ned viktige punkter når jeg føler jeg har skikkelig god flyt/følelse. Det er jo ikke alltid jeg rekker å skrive ned treningsinntrykkene direkte på bloggen min, så da er det kjekt med notater:

KNE
- flytte remklemma mot venstre slik at trykket på remma ikke ligger på pulsåra på innsiden av armen
- pølla under, litt fremfor ankelen for best balanse
- venstrebeinet frem (ikke loddrett), med vri mot høyre på foten - justert ift sikteblinken
- lik høyde på fingre og tommel på hver side av børsa (venstrehånden)
- kolbekappa plasseres på kragebeinet, og skyves ut mot høyre for å rette ut overflødig stoff i skuldra og låse børsa
- strekke halsen godt frem og "lande" så nærme siktet som mulig, deretter spenne av
- slippe opp/slappe av godt i skuldrene og resten av kroppen
- kontrollere nullpunkt, og evnt. justere
- puste godt
- "kjapp" på avtrekkeren (ikke sikte blinken ihjel)

Ja, så "enkelt" kan det altså gjøres på kne... Så komplisert er det selvfølgelig ikke meningen at det alltid skal være, men jeg er i en inntreningsperiode og da er det viktig å se på detaljene. Dette må jeg terpe på, og til slutt står jeg igjen med tre triggerord som utløser dette slik at det går automatisk. Blir stas det, og jeg har trua. Jeg fikk mange gode serier i kveld, noe som vitner til at jeg gjør mye riktig for tiden. Også avtrekket var bedre etter Scatt-økten på tirsdag.

Også på stående fløt det og godt, selv om jeg til tider var urolig i kroppen. Det "vaiet" litt sideveis, men jeg var bestemt på å ikke bare la skudda gå. Litt mer balanse/trykkfokus under beina må til, samt trening med Scatten for å få avtrekket til å bli mer PÅ og naturlig. Men det skal sies at det ble en 50-serie og en del 49-serier :)


10 skudd kne og 5 skudd stående - kveldens beste samlinger! NØYD!

Da det gjenstod 15 skudd av dagens økt, begynte det plutselig å skje rare ting... Det vil si, jeg begynte plutselig å skyte rett over i åtter og nieren! Fikk litt panikk, da dette minnet meg om mitt kneproblem utendørs hvor jeg helt plutselig flyttet kneseriene mine rett over eller rett under! Jeg fant ut at jeg da skulle prøve stående istedet, men jeg fikk det absolutt ikke til der heller. Satte meg ned og skjøt med lukka anvisning, snudde skiva og så at alle skudda satt sprett rundt hele.. Og det var da jeg skjønte at jeg burde sjekke trykkverdien på skiva.. Og joda, den var helt på tur! Skjøt fire skudd i naboskiva for å dobbeltsjekke, og da var jeg tilbake i tieren igjen på kne. PUH! Nå kunne jeg i hvert fall avslutte treningsøkten med et smil om munnen, og med godfølelsen i behold ;o)


Dette var de fem kneskudda jeg skjøt møysommelig med lukket anvisning... heldigvis viser trykkmålerne at det er feil på skiva (se "boksen" under pilene) :)


Fire tiere i skiven til venstre, skutt rett etter de spredte skudda på min opprinnelige treningsskive (til høyre) som tydeligvis fant ut at det var nok skudd for dagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar