16. april 2013 - Trening i Alfhallen

Jeg tok meg en tur ut til Alfhallen i kveld for å ikke komme helt bort i fra skytingen mens jeg venter på at utendørsbanen på Årvoll skal åpne. Planen var i utgangspunktet at jeg skulle trene med Saueren, og kanskje få til noen grunnlag. Men da Vebjørn spurte om jeg ville prøve hans siste våpeninnkjøp, så kunne jeg jo ikke si nei til det. Berg Presisjon har nemlig fått agenturet på Vaškent.
 

Litt om våpenet: Vaškent H2010 er utviklet av den tsjekkiske toppskytteren Václav Haman og er på mange måter en videreutvikling av Anschütz 2013. Foruten en hyggelig pris, har våpenet løp fra Lilja (Samme produsent som Bleiker ofte bruker), kort sluttstykke med justerbar anslagslengde og ladebrønn nærme skytteren. Våpenet leveres med egen stokk. Systemet passer i alle stokker beregnet for Anschütz 2013, 1907/1913-systemer med adapter. 

Jeg er veldig fascinert over alle innstillinger og følelsen av å skyte med matchvåpen, og dette var intet unntak. Jeg føler og ser at det er mye mer rolig i siktet fordi jeg får en bedre stilling ut i fra min kropp. Med Saueren må man tilpasse seg børsa, men med matchvåpen tilpasser man børsa til en selv! Vaškenten var definitivt artig å prøve, og det luktet innmari godt av treverket i kinnstøtta. Jeg er jo innmari grønn når det kommer til slike våpen, så jeg har jo ikke mye å sammenligne med. Derfor skal jeg ikke begi meg ut på noen testvurdering. Allikevel tror jeg nok at mange sikkert vil få glede av et slikt våpen hvis man ikke har lyst til å blakke seg helt på et matchvåpen, men få mye kvalitet for pengene. For med riktig type ammunisjon så er det ingen tvil om at våpenet går bra!

Sånn ser Vaškent H2010 ut. Det var ikke akkurat denne jeg prøvde, men den er lik.
 Det ble naturlig nok kun ståendetrening i kveld, og det var i grunn greit. Jeg gjorde veldig mye bra når jeg skjøt med Vaškent-våpenet. Spesielt når fokuset var der og jeg klarte å finne balansen mellom det å være avspent og på, så ble det tiere. Ellers holdt jeg meg innenfor nieren på 50-meterskiva. Vi hadde også en finale på ti enkle skudd. Da kjente jeg at pulsen steg litt og roen i børsa ble borte. Da var det med ett mye vanskeligere å time avtrekket, rett og slett fordi jeg ikke hadde en stabil nok stilling på grunn av at børsa ikke var helt fininnstilt til meg. Hadde jeg trent mye med den, er jeg sikker på at tryggheten hadde kommet etterhvert - selv i stressa situasjoner. Uansett er jeg fornøyd med 92 poeng i "finalen" på 50-meterskiva. 

Jeg tok en pasuse da klokka hadde passert 21. Jeg hadde som plan å avslutte treningen med Saueren, så da gjorde jeg det. Men jeg skjønte raskt at motivasjonen ikke var helt tilstede. Jeg var sliten og sulten og jeg fikk ikke til avtrekket. Så da var det likegreit å pakke sammen etter å ha skutt ca 30 skudd med Saueren. Det fine er uansett at jeg nå har lyst til å prøve 6.5en igjen. Den følelsen trodde jeg vel ikke helt skulle komme, men nå som den er her får jeg ta med meg den motivasjonen over i nesten uke :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar