2. april 2013 - Trening i Alfhallen

Da var første trening gjennomført etter den lille påskepausen. Det har igrunn vært godt å gjøre litt annet, men jeg har fortsatt en del ting på lista som jeg må få gjort. Skulle gjerne hatt mer tid før banesesongen braker løs, men jeg må bare ta det som det kommer. Planen er i hvert fall å trene en gang i uka og skyte mitt første banestevne i mai.

Kveldens trening var det jeg kalle litt merkelig. Lysten var ikke helt på topp - mest fordi jeg visste jeg måtte sette sammen og prøve ut den nye remma jeg kjøpte under LS. Nytt utstyr er gøy det, men visse ting er så personlig og innslitt at det rett og slett ikke er noe ålreit å bytte fordi det da vil ta tid før det passer igjen. Men det er veldig på tide. Min gamle kinnrem er ekstremt slitt, og jeg har hatt lyst til oppgradere en god stund så nå var tiden inne.

Jeg har kjøpt/fått tak i alle delene som trengs for å bygge opp en rem - inkl. remfestene. Jeg ville nemlig ikke demontere den gamle remmen, for det er kjekt å ha noe å sammenligne med. Samtidig som at man er sikret å ha an rem som fungerer ok, hvis den nye ikke skulle være optimal.

Til venstre ligger den gamle remma, med gaffateip og ekstra skruer for å forhindre at den drar seg. Til høyre ligger den nye remma fra Våpensmia. Den er i syntetisk materiale, er selvstrammende og har en spesiell antisklisone som går rundt armen. Den hjelper å holde remma på plass, samtidig som den også skal minske pulsen man kan få i børsa på grunn av pulsåren i armen. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til syntetiske remmer på grunn av at de kan bli litt harde og vonde over venstrehånden. Skinnremmer former seg naturlig etter litt tid, men det gjør også at de blir fort dratt og slitt av gjentatt flytting av klyper som gnager seg inn.
Så nå var det altså påtide å prøve noe nytt. Jepp - jeg var skeptisk. Det er jeg av natur. Men det var ikke annet å gjøre enn å hoppe i det.

Jeg startet opp på kne. Gjorde noen småjusteringer, men startet skytingen relativt raskt. Og det var rett på blinken. Ingen puls i børsa, jeg slappet av, var hard på avtrekkeren og det smalt. Det var ikke noe å tenke på engang. Rett på - og gjenta. Det bare funket!


5 skudd kne på 50-meter ISSF-skive med ny rem.
Så fortsatte jeg videre på liggende. Stilte ca. ut i fra hva jeg hadde på den gamle remma, og skjøt i vei. Det første skuddet satt tydelig oppe til venstre og hang på nierstreken. Jeg justerte stillingen litt og bestemte meg for å være mer hard på avtrekkeren og BANG - der satt den. Det bare funket igjen!


20 skudd liggende på 50-meter ISSF-skive med ny rem.
Etter liggendeskytingen tok jeg en liten pause før jeg igjen fortsatte på kne. Det var jo tross alt trening og jeg ville sjekke om den forrige kneskytingen bare var et "blaff" eller om det faktisk funket. Og joa - nok en gang gikk det bare på. Jeg var riktignok litt skjev i serien, men jeg ville ikke skru fordi jeg var mest opptatt av samlingen.


10 skudd kne på 50-meter ISSF-skive med ny rem.
Det ble 20 skudd på kne. De var effektive - det var nesten en følelse av å være en slags maskin. Det var igrunn litt surrealistisk. En så bra og kontrollert samling på kne på ISSF 50-meterskive er magisk.

Jeg avsluttet treningen på stående. Her bruker jeg jo ikke remma uansett - egentlig er den litt i veien. Derfor tok det litt mer tid før jeg begynte å få flyten. Men når roen og selvtilliten var på plass, begynte også samlingene å komme.


De 6 siste skudda på stående, 50-meter ISSF-skive.
Litt justering av stillingen etter 9.0, så fløt det bra.
Det var som sagt en litt merkelig trening ikveld - på en positivt måte selvsagt. Er ikke hver dag man får oppleve at det går på så sinnsykt bra som det gjorde i dag. Det er også fort gjort å glemme at man faktisk skyter på 50-meterskiva, og den blinken er ikke spesielt stor i forhold til 200-meterskiva! Uansett var dette en kjempefin og lovende start med den nye remma fra Våpensmia. Håper pulsen fortsetter å holde seg borte fra børsa mi på kne. Da vil det defninitvt bli lettere å skyte godt - også med dårlig tid!


Jeg fikk også Team Kisen-jakka i dag.
Levert av Flexidekor og logoen er rentegnet/justert av undertegnede.
Gullfolie på sort softshell-jakke - blikke mer fæææncy enn det!!
Neste trening blir om en uke igjen, og på Alfhallen. Da skal jeg øve på grunnlagsskyting og muligens også litt omgangsskyting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar