3. og 4. mars 2014 - Violeta og trening i Alfhallen


Hils på "Violeta" - min Feinwerkbau 800X!
Jeg har ventet lenge, men plutselig var alle delene på plass og jeg har offisielt min egen luftbørse! Det ble en før-bursdagsgave til meg selv, rett og slett.

Selvfølgelig var jeg så spent og klar for å prøve den at jeg bare måtte dra til Alfhallen på mandag. Jeg hadde basert meg på at jeg ikke kom til å skutt noe særlig med den, for det tar tid å stille inn et slikt våpen. Men så er jeg jo ekstra heldig som er medlem i et av Norges beste miniatyrskytterlag - med mange erfarne og dyktige skyttere. I kveld fikk jeg hjelp av Lars David som selv har det samme våpenet og derfor kjenner det ganske så godt. I tillegg var Bergsvein Bårdstu på plass - han solgte meg våpenet og kunne også bidra med billige "vekter" slik at jeg kunne få det tyngre. I utgangspunktet veier våpenet 4,5 kg. Fra før er jeg vant til Saueren som veier over en kg mer. Maks tillatt vekt for luftvåpen er 5,5 kg, så målet er å få det ganske tett oppunder det. Jeg er ikke redd for at det skal bli for tungt for jeg er vant til å trene mye og lenge med Saueren, så det kommer til å gå fint.

Med så kyndige folk til å hjelpe meg lært jeg også veldig mye på kort tid. Jeg er også veldig interessert i vedlikehold og annen informasjon jeg kan få. Dette våpenet skal behandles meget pent - det fortjener "Violeta" ;)

Jeg høres sikkert gal ut når jeg nå har gitt våpenet mitt et navn. Men det bare skjedde. "Violeta" er oppkalt etter en figur fra Kaizers Orchestras univers. Hun var rett og slett hovedpersonen i de tre siste albumene " Violeta, Violeta I, II og III". På baksiden av bookleten til vol. I står det: "Hun var så vakker at de ga henne navn to ganger." Dette synes jeg er så svulstig og fint - samtidig som navnet går igjen i flere av sangene. Det er en fordel for meg, for jeg henter mye ro i det å kunne synge på strofer fra sanger i hodet mens jeg skyter. Det samler tankene og gir meg fokus. Derfor gir navnet ekstra mening og gjør det enkelt for meg å ha noen "knagger" å hente frem hvis jeg trenger litt ekstra hjelp til fokus.

Alle sangene på de tre albumene er aktuelle, men denne er den som går oftest igjen oppe i hodet..


Den er tveegget - både trivelig og opprivende på en og samme gang. Den balanserer mellom ro og spenning - akkurat det en skytter søker å oppnå på standplass. I love it!

Og så må jeg bare legge til denne låten som jeg har "oppdaget" igjen etter at jeg fikk luftvåpenet. Flott driv, artig beat og vokal - en gladlåt!




Og så over til selve våpenet igjen. Etter mye hjelp og testing rakk jeg til slutt å teste den bittelitt, og allerede uten at instillingene er "perfekte" så kjente umiddelbart at dette er kvalitet! Null rekyl - et velsmurt maskineri som jobber med deg og ikke mot deg. En helt nydelig følelse.


Dagen etter - tirsdag - var det klart for Team Kisen-trening igjen. Nå var jeg ivrig på å teste Violeta mer, men samtidig måtte jeg få til en god økt med Saueren mtp Akershusserien som skal skytes på torsdag. Etter litt prating og samling ble det til at Bergsvein testet luftbørsa i benken for å finne noen gode luftpatroner. Imellomtiden skjøt jeg 50 skudd stående på simulert 15-meter NSF-skive. Jeg hadde mye bra flyt gjennom det hele, men må bare passe på å ikke ta for lettvint på det. Ingenting kommer helt av selg selv - til og med flytsonen må man jobbe for å komme i. Men alt i alt var jeg fornøyd med gjennomkjøringen.

Deretter bar det ned i første etasje for å skyte luft. Jeg startet faktisk økten med å skyte "finale", hvor jeg blant annet slo Simon K C - og det var jo litt gøy for en nybegynner som meg. Jeg hadde en "flue" ellers skjøt jeg veldig bra - morro morro!

Treningen fortsatte med noen skudd og så justeringer innimellom. Det er nå jeg må "knyte til" børsa og finne de finjusteringene som gjør at jeg og Violeta blir ett :) Det er ikke lett for å si det sånn, for man har også regler å foholde seg til. Det er ikke bare å stille det inn i hytt og gevær, så her må jeg være flink og spørre om råd og vink fra de lærde. Men en ting som er sikkert og vist er at våpenet at gitt meg treningsgleden tilbake igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar