6. oktober 2010 - Trening på NIH

Etter en liten rundtur i leiligheten tok jeg alt jeg kom over av kal.22-skudd - noe godt og men mest blandet.. På en regntung dag som denne var det godt å ta turen opp til NIH for en treningsøkt. Det ble en del stående, men mest kneskyting.

"Stikkord" fra treningen:

Stående - gikk ikke noe bra på førsten! Lurveskudd i hytt og pine, fant aldri roen. Tok etterhvert en liten pause for å tenke på hva jeg egentlig gjorde på hvert skudd. Konklusjonen var: for fokusert på å ta blinken, og glemte å slappe helt av. Ble fort stresset og unøyaktig. Etter den gjennomgangen i hodet tok jeg 15 skudd til på stående hvor jeg jobbet med basisen: nøye med nullpunktet - avspent i skuldrene, venstre og høyre arm/hånd - være "hard" på avtrekkeren, samtidig som jeg er avslappa - fint å ha en litt "kald/kynisk" følelse = jeg treffer uansett. Sakte men sikkert ble siktet roligere og det ble enklere å "ta blinken". Spesielt skudd 11-14 var veldig bra!


Stående (50m ISSF-skive)

Kneskytingen begynte på samme måte som stående - overalt. Forsatte også ujevnt, men det er ikke så rart siden jeg i dag prøvde litt forskjellig stillingsmessig. Hovedmålet var å komme med mer over på venstre side for å få bedre rekylopptak i skuldra. Lettere sagt en gjort, men ikke så rart når man har sittet og skutt kne i over 12 år..
Ikke så mange detaljer å gå inn på, siden jeg prøver litt forskjellig for å finne min optimale stilling. Det eneste er at jeg muligens skal ta ut litt av pølla for å komme mer bakpå og få en rettere rygg, samtidig som det kan bli enklere for meg å komme med over på venstre side med vekten.

Man kan jo sikkert begynne å lure hvorfor jeg ikke bare setter meg i den knestillingen jeg hadde for drøyt år siden, men det er for det første fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg satt da. Jeg bare satt sånn - uten å vite helt hvorfor. Dessuten slet jeg mye med puls i børsa.. Jeg har derfor lyst til å virkelig bygge opp en knestilling som jeg forstår meg på - hvorfor jeg sitter sånn og sånn, og hva det gjør treffpunktet mitt, rekylen, avtrekket og pulsen. Dette er noe jeg har hatt og fortsatt har stor nytte av på stående! Derfor vil jeg overføre dette til kenstående og dermed få mer kontroll. Med tålmodighet, nysgjerrighet og trening vil det ordne seg ;o)


En litt skjev, men fin kneserie. (50m ISSF-skive)


Tendensen er til høyre, men her sitter jeg på en lavere pølle - uvant, men mye bra å jobbe med videre. (50m ISSF-skive)

Da det var slutt på skudda, tok Vebjørn seg tid til å teste ammunisjon i børsa mi. Han hadde fire forskjellige Norma 2-loter, og det var spesielt to som utmerket seg. Det ble en shoot-off, og jeg valgte 42LE4 - som tilfeldigvis er den samme som vi kjøpte på 15m NM. Så nå har jeg 1000 go´-skudd som er klare til å gjøre sitt beste! ;o) Kan i hvert fall ikke klage på børse og skudd hvis det skal være noe - til og med Vebjørn sjøl mente at børsa mi gikk veldig bra!


10 skudd av hver lot - de to øverste var de beste. Trygt å vite at våpen og skudd jobber veldig bra sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar