25. mai 2014 - Urskog og Høland/Bjørkelangen

Det ble to treningsstevner på meg denne søndagen - rett og slett. Sist gang jeg skjøt var for nesten to uker siden og da var det med luftbørsa. Jeg skjøt heller ikke Blaker på torsdagen fordi jeg hadde så lite energi og lyst blant annet etter boot camp på jobb.

Den ene delen av meg hadde også veldig lyst til å droppe stevene på søndag, men heldigvis klarte jeg å den andre delen av meg å "dra meg med ut". Jeg hadde også litt utfordringer bilmessig siden mannen min skulle ut å golfe i Hakadal. Derfor kom jeg opp med et opplegg der jeg skulle sitte på til golfbanen, dra derfra til begge stevnene og så være tilbake i Hakadal kl 15. Planen fungerte helt som den skulle til GPSen i bilen pluselig ikke fikk signaler halvveis til Høland/Bjørkelangen. Heldigvis fant jeg frem til banen og rakk å skyte i det laget jeg måtte for å rekke tilbake igjen. Men når jeg da skulle kjøre tilbake husket jeg ikke hvilken vei jeg kom fra - alt så helt klin likt ut. Jeg er såpass sjelden ute i de skogene der at jeg til slutt klarte å kjøre en kraftig omvei og måtte få telefonhjelp for å komme meg på riktig vei. Jeg er mildt sagt ikke så god på veiskilt og stedsnavn - og spesielt ikke når jeg er litt ekstra stressa :p Til slutt kom jeg 40 minutter forsinket frem og fikk hentet golferne - kan lett si jeg var rimelig lei av å sitte i en bil da!

Selve skytingen gikk som forventet. Det var så lenge siden (for min del) jeg hadde tatt i Saueren at kroppen ikke spilte på lag. I Urskog ble det hele veldig passivt og det gikk bokstavelig talt i rykk og napp - spesielt på kne. Jeg hadde ingen selvtillit og jeg var ikke "PÅ" i hodet. Det smalt ikke på rund blink og da går det som det går og skudda satt rundt om kring. Men det positive oppi alt dette var at skytingen tente et par plugger i kroppen, samtidig som jeg ble generelt roligere. Jeg visste hva jeg ville jobbe med videre for å gjøre det enda bedre.

143 - 235 poeng

I Høland/Bjørkelangen merket jeg stor forskjell på banen. Nå begynte jeg å ta kontroll over skudda samtidig som jeg klarte å slappe av. Spesielt ståendeserien var jeg veldig fornøyd med etter at jeg hadde skutt. Nullstillingen var bra og det smalt rolig og bestemt på "rund blink". Det var selvfølgelig da litt kjipt å se at alle skudda satt oppe til venstre, men jeg ristet det raskt av meg. Dette er ganske så vanlig for meg i begynnelsen av banesesongen. Jeg skyter noen stevner, og så plutselig ligger samlingen oppe til venstre. Deretter skrur jeg alltid tre halve knepp ned og tre til høyre - og da ligger samlingen i midten. Det er bare det at jeg aldri vet når denne høye venstretendensen slår til. Høland/Bjørkelangen var tydeligvis stedet. Jaja, bedre her enn på NC til uka!

Kneskytingen forbedret seg også på dette stevnet, men fortsatt var det langtifra optimalt. Men her er det mer kaliber 22-trening som gjelder for å bli avspent og balansert i stillingen. Prøveskudda før grunnlaget tok jeg som alltid på stående. Her skrudde jeg tre ned og tre til høyre og det ble 50 poeng og alt føltes veldig bra! Grunnlaget husker jeg ikke så mye av, men som alltid er det veldig vanskelig å bedømme på forhånd hvordan det gikk. Det jeg imidlertid kom på i det jeg skulle legge meg ned å skyte de siste fire skudda var at jeg hadde glemt å skru tilbake fra stående! Damn! Jeg skrudde og skjøt liggende og tenkte at de kneskudda antakelig nå satt lavt til høyre og var ikke spesielt gira på å se anvisningen egentlig. Men nok en gang måtte jeg bare stoppe den negative tankegangen og heller være glad for at det skjedde på dette stevnet med en dårlig 15-skudd - enn når det virkelig teller. Anvisningen startet med 10, 9 og 10 på stående - noe jeg var godt fornøyd med. Kne viste derimot 9, 10 og 10 - det var veldig overraskende. Her skulle jeg egentlig ligget feil i skiva. Meeen igjen så er det sånn at jeg også husker at kne og stående har blitt mer lik, mens det er liggende som har vært det som skiller seg ut. Så nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre på NC. Mulig jeg må ta noen prøveskudd på kne eller stående og så avslutte på ligg..


Uansett - de fire siste skudda på liggende viste 9, 10, 10 og 10 - tilsammen 97 poeng. Ja, det måtte jeg si meg fornøyd med. Jeg tok derfor også med meg omgangen for å få litt trening på det også. Gjennomføringen var ganske bra og det smalt på rund blink. Stillingen er fortsatt ikke spesielt god, og rekylen slo i brilla mot slutten av serien. Fasiten ble 99 med en nier på det første skuddet. Samlingen var jeg dog mer opptatt av og den var bra!

142 - 239 - 338 poeng
Selv om poengsummene ikke ble allverdens denne søndagen og jeg klarte å kjøre med vill, så var dette en utrolig nytting gjennomkjøring. Det hadde vært behagelig å ikke skutt i dag fordi jeg ikke har gjort det på en stund, men man blir ikke god av å ikke skyte. Jeg lærte mye av disse to stevnene og jeg er helt sikker på at jeg med en del trening på tirsdag vil stille veldig god forberedt til NC-stevnene på torsdag. For meg er det mye å hente på det å ikke være redd for å skyte dårlig. Jeg må tørre å skyte selv når jeg ikke føler jeg er forberedt - tørre å få noen lave poengsummer. Først da kan jeg slippe meg helt fri som skytter. For den som ikke frykter noe, har heller ingenting å være nervøs for. Spent - ja - men nervøs - nei! 

No guts, no glory.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar