27. mai 2014 - Trening i Alfhallen

I kveld fikk jeg endelig en etterlengtet lang og fokusert økt på skytebanen med 22en. Jeg skjøt på 50-meter på simulert 200-meterskive for å virkelig få en følelse av hvordan det ser ut. Selve skytingen gikk også svært bra. Bedre enn på lenge for min del og jeg fikk ryddet opp i en del 6,5-rusk som jeg kjente på søndag. 200 skudd ble det til slutt og jeg fikk gått gjennom alle stillinger, skutt et program, tre grunnlag og en omgang. 

Fokuset lå på nullstilling og å finne tilbake til tøffheten på avtrekket. Kne var stillingen som fikk gjennomgå mest på grunn av den dårlige følelsen på stevnene. Det "rare" var at jeg nå virkelig fant en stilling som var skikkelig rolig. Og da mener jeg rolig - det var såvidt jeg merket noe som helst puls i børsa. Det tror jeg ikke jeg har opplevd siden jeg var juniorskytter!

Jeg jobbet mye med balansen på kne. Plasseringen av rumpa på hælen - plassering av høyrebeinet/låret som gikk litt mer ut til høyre og venstrefoten som nå står ganske så rett frem. Remma og børsa plasseres midt i hånden nærme tommelen. Før plasserte jeg børsa ut mot høyre på grunn av pulsåren som gikk rett inn - nå trengte jeg ikke det. Balansen var nærmest perfekt og da klarte jeg også å slappe av i høyreskuldra og ta bedre avtrekk. Det hele var en ganske så fin opplevelse.

Av erfaring var jeg imidlertid redd for at dette bare var et tilfeldig treff og at det ville være tilbake til scratch igjen neste gang jeg satt meg ned. Men jeg hadde beti meg merke i hva jeg gjorde for å bygge opp stillingen og prøve å gjøre helt det samme igjen. Og det funket igjen. Så lenge jeg var tro mot nullstillingen og balansen i kroppen, kom også innertierne og roen. Det var rett og slett skikkelig digg.

På stående justerte jeg litt på høyrefoten. Jeg synes jeg tippet for mye frem og sjekket beinstillingen. Da så jeg at høyrefoten stod lenger bak enn venstrefoten, noe som gav meg ubalanse. Det rare er at når jeg sette beina parallellt så føles det som om høyrefoten står litt foran venstre fot! Men det er kun hjernen som spiller meg et puss siden jeg har lagt til meg uvanen. Nå står jeg altså med begge beina på lik linje, men vrir fortsatt høyrefoten litt til siden for å låse stillingen. Det fungerer veldig bra og det merket jeg også på skytingen. Nå gjelder det bare for meg å slippe opp/slappe av, puste, lukke øynene og se opp og trekke av på "rund blink"!

Bildedrypp fra treningen:

Kne
Stå
 
Kne
25 skudd - 50 - 49 - 50 - 98 = 247 poeng
2x grunnlag - begynte å bli sliten!
Omgang

Det var som sagt en skikkelig god treningsøkt for min del i kveld. Planen er å ta med seg den gode følelsen til Norgescup-stevnene på torsdag og gjennomføre i henhold til planen. Det er klart at det mye som spiller inn - blant annet er jeg fortsatt ikke sikker på om jeg skal skru bare på stående, eller om kne og stå er likt, mens liggende er annerledes. Det finner jeg uansett raskt nok ut av. Det viktigste jeg kan gjøre er å ha fokus på arbeidsoppgavene og gjøre mitt beste. Så må dataen holde styr på poengsummen. Jeg føler uansett at jeg stiller mye sterkere nå enn det jeg gjorde på søndag, og det er jo en bra ting! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar