6. mai 2014 - Stevne i Alfhallen

Planen var å skyte med tre innlegg bak og siktet lenger frem slik som på 6,5en for å få god trening. Dette skulle imidlertid vise seg å ikke fungere i det hele tatt. Jeg fikk ikke til prøveskudda på kne og skjønte til slutt at jeg måtte droppe et innlegg og skyve siktet nærmere øyet igjen. Det hjalp masse.

Jeg var generelt veldig flink med å finne nullstillingen i alle stillingene. Som DFS-skytter er det lett å legge til seg uvaner som feks det å ikke være nøye nok med nullstillingen på grunn av liten tid mellom seriene. På 50-meterskiva er det alfa omega å naturlig være midt i siktet - det skal ingenting til før man plutselig har et skudd i sjueren. Hvis i tillegg pulsen stiger, så har man nesten ikke sjangs til å treffe tieren.

Kombinasjonen nullstilling, ro og at det skulle smelle på "rund blink" fungerte utrolig bra i dag. På kne klarte jeg å finne en ok balanse i kroppen. Pulsen var tydelig, men det hjelper å plassere børsa litt utpå fingrene enn i "gropa" hvor en hovedpulsåre ligger. I tillegg var jeg nøye med plasseringen av kolben i skuldra.

Skuldra var også noe jeg jobbet mye med på liggende. Det blir alltid mye stoff i skuldra som gjør at ikke børsa vil sitte. Jeg kan ikke stramme skulderremmene mer for da trykker det på kne. Men ved å flytte kolbekappa litt nedenfor midten og deretter plassere kolben i skuldra ved å "begynne fra toppen" og deretter dytte den nedover og på plass så låser jeg den godt. 


En annen ting jeg lærte i kveld var å "sperre opp" øynene når jeg sikter. Som skytter skal man slappe av i alle muskler - inkl. i ansiktet. Jeg har imildertid slitt mye med at jeg ikke ser skiven tydelig, selv med briller. Jeg har bare godtatt at lik er det, men i kveld klarte jeg ikke å se om jeg hadde rund blink på liggende. Alt var blurry. Så i et desperat forsøk sperret jeg øynene opp og plutselig så jeg veldig mye bedre! Dette fant jeg ut i løpet av den første serien. Deretter var det ikke noe problem å trekke av når jeg så rund blink. Jeg skjøt fort, men det gjorde at jeg fikk bedre avtrekk og kunne holde ut lenger. Litt fordeler er det jo med Sauer - jeg har magasin. 60 skudd er allikevel mange skudd, så jeg hadde en pause halvveis inn i serien. Følelsen i armene forsvant også innimellom, men det var så motiverende å endelig se blinken tydelig og ha en god stilling hvor børsa faktisk satt i skuldra at jeg ikke lot det påvirke meg nevneverdig.

Jeg er veldig fornøyd med gjennomføringen min på liggende og gleder meg stort over å ha funnet ut av et par nødvendige ting som syn og plassering av kolbekappa. Summen ble også bra - 594 på heltatt og 619,4 på desimaler. Cool!



594 heltatt - 619,4 desimaler

Etter 20 skudd på kne og 60 skudd liggende + alle prøveskuddene tok jeg en liten pause på gulvet. Stående gjenstod og jeg kjente på følelsen av at jeg hadde veldig lyst til å prestere bra også her. Jeg lå på ryggen og pustet "langsomt og rolig" - sånn som hun på iMaxFocus-sporene pleier å si.. Det var godt for kroppen og hodet og omstille seg.


Jeg slet veldig med å finne nullstillingen på stående - det ble mange skudd til høyre og venstre - ingen i midten. Jeg skjønte at det ikke var noe poeng å trykke videre til matchen før nullstillingen var på plass nå som også pulsen og spenningene i kroppen var høyere. Derfor tenkte jeg tilbake til luftøkten forrige uke og jobbet med å bygge opp stillingen og stive av hoftene på samme måte. Plassering av kolben var også viktig - nå tenkte jeg også litt luft og bestemte meg for å prøve å sette kolben bittelitt mer på siden av skuldra slik at skuldrene og hoftene skulle bli mer vannrette og dermed får en med balansert stilling. Til slutt føltes alt mye bedre og kontrollert, og skudda begynte å sitte i tieren.

Jeg startet ganske bra med to tiere, men jeg merket innmari godt at avtrekket ikke var optimalt. Jeg var for anspent og jeg hadde så lyst til å både rykke i kroppen og nappe. Det var ikke så kult og jeg måtte finne en løsning på det. Jeg begynte derfor å slappe mer av i hodet og ha fokus på balansen under beina. Det føles mye roligere med en gang. Men så mistet jeg et magasin på bakken og dette bredte seg i hele kroppen. Jeg trodde først at jeg trengte magasinet, men jeg hadde mer enn nok skudd. Allikevel hadde den dårlige følelsen bredt seg i hele kroppen og til slutt smalt jeg ut i syveren! Et klassiskt arbeidsuhell.. Det var surt, men jeg tok det heller som en motivasjon på å avslutte sterkt. Og med kun to niere på de åtte siste skudda, ble det ganske så bra allikevel. Summen ble 578 poeng, en forbedring på åtte poeng :)



Kne: 96 - 96, Ligg: 97 - 100, Stå: 95-94 = 578 poeng


Viktig å huske videre: nullstilling, "sperre opp øynene" og plassering av kolben i skuldra ovenfra og ned på ligg og litt "ut" på stående for å få parallelle hofter/skuldre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar