11. juli 2012 - Trening på Rygge-banen

I kveld tok jeg turen til Rygge-banen for å trene litt sammen med noen skikkelig trivelige skyttere - Jan Andre Runhovde, Marte Heen og Eileen Torp :) Det er veldig gøy å skyte sammen med folk man kjenner fra samlaget og som man ellers bare treffer på stevner osv. Det blir en morsom og avslappet stemning på standplass. Været var litt skiftende - en del vind som jeg merket godt til på 300-meteren og mye motlys - så det var litt utfordrende (men det er jo en erfaring å ta med seg det og)..

Utsikten fra 300-meter standplass

Målet for treningen i kveld var å teste ut noen innstillinger på børsa - blant annet prøve å bygge opp kinnstøtta litt mer. Det gikk ikke, for å si det sånn. Da måtte jeg bygd opp siktet også - og da hadde blitt veldig bra - men desverre går ikke det med Saueren.. Så neste mulighet for å få bedre kinnkontakt på kne, samt en bedre liggendestilling var å justere remma. Til slutt gikk jeg helt tilbake til start igjen - slik som jeg har hatt den før, i tillegg til at jeg justerte høyden på remopphenget og da satt den som et skudd i skuldra på liggende. På kne følte jeg også at jeg fikk en bedre stilling, men nå klemmer remma litt mer over pulsåren i armen igjen - så jeg måtte finne en mellomting.

Det var litt rart å skyte igjen etter mitt lille opphold - rekylen er definitivt noe jeg reagerer veldig på for jeg blir anspent og stiv. Men da jeg tok frem triggerne mine og spesielt fokuserte på avspenningen hjalp dette også på avtrekket og hele reaskjonen på smellet. Det var en veldig god følelse at det ordnet seg så raskt!

På stående fikk jeg meg en liten overraskelse. Skytterbuksa er blitt for stor, men nå har også jakka blitt altfor stor. Ikke får jeg strammet den mer inn heller og jeg kan ta tak i en svær "jafs" av jakka. Det gjør at jeg ikke får den støtten jeg trenger på stående. Første serien ble derfor veldig vinglete og ikke bra. Men etter litt refokusering og ekstra jobbing meg triggerne kunne jeg notere meg 49 poeng med bra gjennomføring og var fornøyd med det.

Men som sagt - det er ikke optimalt når utstyret ikke passer lenger. Så da er gode råd dyre, og til slutt fant jeg ut at jeg måtte ta turen innom Rakkestad for å hente de gamle skytterjakkene mine. De er jo helt slappe og utskutt, men jeg må jo bare prøve. LS nærmer seg med stormskritt, så dette må jeg finne en løsning på (og nei - det er ikke aktuelt å spise meg opp igjen på pottis og godis!). Det ble en lang omvei, og når jeg tenker over skulle jeg også tatt med meg den gamle skytegenseren fra Sauer for å bygge på litt mer under. Men jeg får prøve ut litt på fredag og se hva jeg ender opp med. Det er jo tross alt to stevner på lørdag..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar