Helgen 21. juli 2012 - Trening på Blytjernbanen

Denne helgen hadde jeg for første gang på en god stund mulighet til å dra hjem og trene ordentlig på Blytjernbanen. I tillegg til egen skyting skulle jeg også hjelpe etpar jenter fra laget, så det var nok å henge fingrene i!

Lørdag:
Planen var å jobbe en del med liggendestillingen, og selvfølgelig trene på kne og stående. Nå som jeg hadde funnet en god løsning på dressen så skulle ikke det hindre meg i å få en god treningsøkt! :)


 Like før jeg skulle starte skytingen så jeg plutselig noe blant stråene langs jordekanten.. det så ut som et lite hårete orange hode med to store øyne.. Ja, det var en liten kattunge. Og ikke bare en, men to! Så da måtte jeg jo småprate litt med de og få de til å kanskje flytte seg litt før jeg skulle skyte. De var ganske redde - men jeg kan røpe at dagen derpå fikk jeg tak i den ene, samtidig som moren til syvende og sist viste seg å være kjælen. Katter, og spesielt orange katter er bare så skjønne! :)


Jaja, nok om kattene ;)

Jeg startet med innskytingen. Slet litt med å finne stillingen som vanlig på liggende, men kom meg noenlunde inn til slutt. På kne fløt det veldig bra på de to første 5-skuddene, og den tredje serien synes jeg fikk kjempebra - helt til jeg så bort på skiven og der lå plutselig skudda spredd godt utover til venstre i nieren og åtteren og muligens også en sjuer hvis jeg ikke husker helt feil... Da ble jeg veldig i tvil - hva skjedde nå?? Har plutselig børsa fått helt spader?? Jeg prøvde å skyte litt til, men det fortsatte på samme sted og med samme rare spredning.. Nei, dette skjønte jeg ikke mye av!

Jeg la med ned i liggende, men fordi jeg ikke fant en god stilling var det fortsatt ingenting jeg kunne stole på. Jeg sparret litt med han far angående stillingen og børsa. Også han begynte etterhvert å lure på om det var noe galt med børsa.. Så han tok den likesågodt fra hverandre, og pusset den godt. Imens prøvde jeg feltbørsa litt, som samler som bare det - på tross av at det har gått nærmere 10 000 skudd i det løpet.. Jeg tør å driste meg til å si at holdbarheten på løpa var litt bedre før.. Etter nesten tre timer ute på banen, bestemte vi oss for å dra hjem - ta en matbit - og dra tilbake for å skyte børsa i benk. Som sagt, så gjort.

Fra før hadde vi allerede justert litt på momentet mens jeg hadde ligget og skutt. For å være 100% sikker på at børsa gikk, skrudde vi den fast i benken, som igjen er skrudd fast i standplassbetongen - den sitter fast for å si det sånn! De første fem skudda samlet ikke sånn superbra - helt greit. Så dro vi opp og strammet momentet på nytt (tror ca 4,5 kg foran), og etter to femskuddserier samlet den som bare det. Så nå skulle det ikke stå på børsa!

Jeg fortsatte treningen vel vitende om at børsa var i topp stand. Det forsatte veldig uforklarlig rufsete og merkelig. Det kunne føles og se bra ut gjennom siktet, men skudda havnet liksom ikke der jeg så de gikk. Dette gjaldt både kne og liggende. Stående gikk som vanlig veldig bra - null problem.

Jeg gikk tilbake til "basisen" ved det å finne en god liggenstilling. Først legge seg ned med børsa uten rem og finne ut hvordan man vil/burde ligge - hva som kommer naturlig. Deretter må man stille remma slik at dette passer og man kan slappe helt av. Jeg tenkte også at jeg må mer over på venstresiden for å unngå at remma blir spent på en slik måte at den går så veldig langt ut fra selve børsa når remma "møter" overarmen. Da får jeg dårligere rekylopptak fordi bakdelen av børsa blir trukket ut mot høyre pga "over"-spenningen. Remfeste foran dras mot venstre og bakdelen ut mot høyre - så og si. Det kan forklare hvorfor jeg kan miste kontaken mellom skuldra og børsa når jeg skyter en serie - rekyl + venstresepenningen foran = kolben sklir mer og mer ut for hvert skudd.

Så da jobbet jeg mot det mot det og kommer mer bak børsa slik at remma skulle ligge bedre og børsa skulle bli sittende i skuldra. Det var ikke lett, spesielt siden jeg begynte å få en veldig vond høyre albue. Men jeg gav meg ikke.. På kne var det fortsatt rufsete, men prøvde å være enda mer avpsent og nøye. Jeg avsluttet hele økten med et siste grunnlag. Det følte jeg gikk greit nok. Jeg så jeg hadde noen utdragere, men samtidig gjorde jeg arbeidsoppgavene mine. 97 poeng ble det, og jeg kunne endelig pakke sammen. Vel vitende om at jeg var på vei til en forbedring.



Søndag:
Jeg startet dagen med å se på gudstjenesten fra Domkirken i Oslo og andre intervjuer og tv-innslag. Vi var i tvil om vi skulle trene denne dagen, men DFS hadde ikke sendt ut varsel om skyterestriksjoner samtidig som NM i "elg" skulle gjennomføres både lørdag og søndag denne helgen. Vi valgte allikevel å vente til gudstjenesten var over, og heller ikke skyte mye og lenge. Det er ikke ofte jeg er hjemme og har muligheten til å hjelpe noen av våre ungdomsskyttere, og jeg har også veldig sjeldent mulighet til å trene på hjemmebanen min.

Det er ikke mye disse ungdomsskytterne trenger hjelp til når det gjelder selve skytestillingen. Men akkurat dette med avlevering av et skudd, der har de mye å hente. Selv har jeg jobbet en del med nettopp det å jobbe inn rutiner som skal gi meg den tryggheten og det fokuset jeg trenger for å avlevere et skudd. Denne "oppskriften" er også "repeat-knappen" min. Målet er jo tross alt å gjøre akkurat det samme på hvert eneste skudd, uansett hvilke ytre og indre forstyrrelser som måtte komme - glemme tid og sted, og bare la det skje!!

Hvis disse ungdommene klarer å trene inn disse arbeidoppgavene og triggerne, så har de virkelig et stødig og viktig redskap å bruke videre i jaken på å nå målene sine.

Derfor lå fokuset i dag på å forklare den naturlige gangen i et skudd, og finne frem til de riktige triggerne for de to skytterne. Jeg noterte også ned på noen lapper hvorfor de skal trene på dette og hva de skal trene på. Også litt rundt det generelle fokuset som feks. hva var bra? Det er også viktig at de husker at skyting skal være gøy og at puls ikke er falig - det betyr at man lever. ;)

For min egen del var det også veldig nyttig å gå gjennom dette med andre skyttere - man blir selv påminnet om hvor fokuset skal ligge! Jeg har nok ikke vært flink nok til å følge mine egne arbeidsoppgaver og triggere til punkt og prikke.. Det er lett å la seg forstyrre av små og store faktorer, og vanskelig å finne tilbake til fokuset. Men med en kombinasjon av det å stole på ustyret og det å bli påminnet om det som er viktig - arbeidsoppgavene og det å ha det gøy på skytebanen!

Med dette i tankene tok jeg på meg utstyret, glemte gårsdagens utfordringer og hadde igjen kun fokus på gjennomføringen.. Jeg justerte enda litt til på liggendestillingen, og måtte også skru meg inn. Men da dette var på plass fungerte alt mye bedre. Børsa holdt seg bra i skuldra og jeg veivet ikke like mye når jeg ladet om. Skudda satt der jeg så de, og det samme gjaldt på kne. Det hjalp stort å fokusere enda mer på avspenningen og det å ikke være redd for å trekke av. På stående gikk det fortsatt veldig bra. Jeg hadde etpar utdragere som jeg så hvor timingen og roen ikke var optimal - men det føltes utrolig fint og godt! Jeg er (nesten) ikke redd for å skyte dårlige skudd på stående lenger, og det er der nøkkelen ligger for min del :)




Jeg skjøt alle skudda på samme skive, inkludert prøveskudda som starta ute i nieren til høyre. Ser man bort i fra dette så fikk jeg kun to niere på kne og to på stående - det er jeg kjempefornøyd med! 


 Etter rundt 35 skudd var jeg fornøyd med gjennomføringen og følte meg veldig klar til å pakke sammen. Høyre albue svidde noe sinnsykt, men det var kanskje ikke så rart for når jeg tok av meg genseren og så etter så hadde jeg et skikkelig "fint" åpent gnagsår der.. ikke vant til å trene så mye liggende nei ;) Men det er som de sier: "no pain, no game"!

Jeg trengte nok å ha en skytehelg hvor jeg fikk gått litt til bunns i både meg selv og andre ting. Nå som LS nærmer seg vil man alltid være best mulig forberedt og gjerne kontrollere det meste. Blant annet "kom jeg på" at jeg også må skifte ut glasset i skytterbrillene mine. Jeg var nylig hos optikeren som fant ut at jeg har gått tilbake på høyreøyet og har +1 istedetfor +2 - noe som er en stor forskjell! Jeg har også skjeve hornhinner, så det hjelper ikke å doppe brillene. Men takket været super service (via Facebook på lørdag/søndag!!) fra Jan Brekke og skytterbriller.no skulle jeg få tilsendt et nytt glass allerede i begynnelsen av uka. Jeg skal imidlertid på en liten ferie fra tirsdag til søndag, så det blir ingen skytetrening før etter det. Men da er i hvert fall alt klar når jeg kommer tilbake og jeg kan starte den ordentlige oppladningen til LS. Tiden er knapp, men med riktig instilling (gjøre det beste ut av situasjonen) og fokus (positivt og målrettet) kommer det til å ordne seg. Jeg er uansett glad for at jeg fikk bra med trening denne helgen!


Siden jeg hadde litt ekstra tid før jeg skulle avgårde med toget til Oslo fikk jeg også tid til å plukke litt jordbær på Heier gård, og ikke minst sette i tennhetter i en del tomhylser. Riktignok fant jeg også ut at det kan være lurt å passe ekstra godt på "rensesanden" til tomhylsene når det finnes litt for renslige katter på gården.. Krisen ble slags avverget, men uansett kan det være lurt å investere i ny sand på LS, da den vi har nå er sånn ca. 20 år gammel.. ;)

Nå skal det bli godt med litt ferie (selv om jeg også gjerne skulle skutt litt også) - og så ere full rulle igjen fra mandag 30. juli!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar