Norges Skytterstyre godkjente 22. mars administrasjonens forslag om anskaffelse av nytt web basert administrasjonsprogram, portalløsing, samt påmeldingssystem. Data fra dagens medlemssystem (500 skytterlag benytter dette i dag) skal konverteres inn i ny løsning. I forbindelse med konverteringen tildeles alle medlemmer en ny unik skytterid som man vil beholde til evig tid. Dette vil medføre betydelige lettelser i skytterlagene, da resultater fra stevner automatisk lastes inn i Medlemssystem (adm.prg). Det vil da bli slutt på å legge inn resultater/pengepremier fra stevner. Flere tusen dugnadstimer beregnes innspart med denne løsningen, dugnadstimer DFS ønsker at de enkelte skytterlag kan omsette i mer motiverende frivillig arbeid. Videre er det en målsetting å redusere antall utsendelser av e post, manuelle arbeidsprosesser og kommunikasjon som følge av dette. DFS ser også for seg at en stevnearrangør kan innebetale premieoppgjør fra ett stevne til DFS, som foretar utbetalinger til skytterlagene med jevne mellomrom.
Ved å etablere ett nytt system er det også ønskelig å lage et felles påmeldingssystem. Det har fra flere hold vært ønsket ett påmeldingssystem i DFS. Det er en noe kaotisk situasjon i dag, med 4 ulike løsninger. Det vil være naturlig og relativt enkelt å lage dette systemet, når vi allerede har en sentral stevneoversikt. Påmeldingsløsningen vil være todelt. Skytterlaget vil sette opp påmelding for stevne/kurs og administrerer påmeldingen. Skyttere kan melde seg på stevner/kurs via påmeldingsmodulen eller via MinSide.
Ved oppstart av prosjektet er det foreløpig tenkt en løsning der man oppretter en personlig side for skyttere (”facebook light”) der skytterne kan få informasjon og status på bl.a. :
- resultater
- pengepremier
- klassesetting
- statistikk
- treningsdagbok
- Mine venner/ hvor det er mulighet for dialog mellom brukerne, og se hva andre skyttere har avaktiviteter, resultater, statistikker m.m.
Tanken er at de under 25 år (alder kan justeres) får denne siden gratis, mens de over 25 må betale for denne tjenesten. CMS løsningen er videre tenkt å erstatte dagens webløsning, hvor de ekelte skytterlag får tilgang til eget område for både internett/ ekstranettfunksjonalitet. Systemet vil være rollebasert.
Dette høres ut som en super utvikling for DFS! Spesielt i forhold til det å lette på dugnadstimene når det gjelder papirarbeid, og derfor rette fokuset mot å f.eks hjelpe nye skyttere mer og bedre. Synes også ideen om "facebook-light" er veldig god - en flott måte bli kjent med andre skyttere og kanskje dele ideer, tanker og spørsmål seg imellom. Det eneste jeg er skeptisk til er at hvis man er over en viss alder (foreløpig 25år), så må man betale for denne tjenesten.. Med en gang man må betale for noe, så ser jeg for meg at mange vil velge å la være å benytte seg av denne tjenesten - sånn er det bare! Facebook, myspace, bloggsider osv er alle gratistjenester pga reklamen rundt. Kan ikke DFS også få til noe slikt? Det ville være veldig synd om en liten sum med penger skal stå mellom suksess eller "laber interesse".. Meningen med det hele må vel i bunn og grunn være å få flest mulig skyttere til å benytte seg av en slik tjeneste? Prøv i hvertfall lansere å lansere "skytterboka" som en gratistjeneste først, og heller se etterhvert som folk blir "hekta", om man skal ta en liten slant for det.. Eller så er det nok av gratistjenester der ute som allerede er innarbeidet, som skytterne heller vil velge..
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar