13. og 14. mars 2010 - felthelg..

Det er vel kanskje ikke en stor overraskelse for noen at jeg aldri har vært en stor feltpatriot, men slenger meg liksom med allikevel.. I år derimot har jeg heller fokusert på 15m trening, for å få på plass kne- og ståendestillingen. Det skal også legges til at valget ble desto enklere siden det i år har blitt innført ukjente avstander på ett eller flere hold på mange av stevnene - noe jeg ikke ser "rettferdigheten" i. Jeg mener det for det første er vanskelig å kontrollere at ingen blir "matet" med informasjon om den egentlige avstanden av de ukjente holda, samtidig som det vil bli vanskelig for hvert enkelt skytterlag å hvert år finne nye steder å sette opp ukjente avstander.. I tillegg har det også blitt arrangert en del 15m midtukestevner - og da velger jeg, og mange andre heller det! Men uansett - bare tiden kan vise hvordan det vil gå med antall deltakere på feltstevner..

Kretsmesterskap felt
Lørdag var det klart for kretsmesterskap i felt i Aremark. Solen skinte i all sin prakt, og vinden var så godt som frafærende - flott skytevær med andre ord. Selve "feltrunden" for både ung og gammel ble arrangert på banen, så underlaget og lengden på "løypa" kunne man ikke klage på. For min del begynte jeg greit med 6/5 100m og 6/5 på 150m. Tredje serie var på 200m og tror det ble ca 6/4 - men med en tendens til å være litt høy.. Derfor konkluderte jeg med at det kanskje var smart å skru en ned - spesielt siden vi til slutt bestemte oss for å skyte de to siste "holda" som ett dobbelthold på 200m (samme sted som 3. serien). De hadde lagt opp til siste holdet oppi skogen bak 200m, men pga den sterke sola fikk alle 5 skivene tilsynelatende forskjellig størrelse! Kjempemerkelig å se på! Uansett 12 skudd ble avfyrt, og det så ut som om det maks kunne bli et bar bom.. Den gang ei - det ble kun 8 av 12 treff på meg og nå la samlingen under! Utrolig frustrerende, og det tydet på at jeg ikke burde skrudd. Litt av "gamle-Maren" kom vel ut i "sjokket" over så lite treff, men var ikke så rart for anvisningen hadde ikke akkurat gått knirkefritt denne dagen.. MEN det som var artig var at det ble Jan Jansen i kl V55 som tok kretsmestertittelen med seg hjem til Buer/Kornsjø med "fullt hus" og 30 treff! Imponerende!

Dagens mest uheldige ble en av våre eldre rekrutter, som for første gang opplevde effekten av det å få "skiven" bak på siktet i halvposisjon og dermed en enorm treffpunkt forflytting. Jenta hadde dagen før avsluttet treningen med 6/6, så sjokket var stort. Dessverre er det en sånn ting man bare må oppleve for å vite om det - og hvem h
ar vel ikke opplevd det? Heldigvis kan ikke det skje på de nye Sauerne.

Dagens "ivrigste" var definitivt rekrutten Merita, som trosset feber i nesten 40 og skjøt 27 treff og dermed vant sin klasse! Det kaller jeg engasjement!
Dagen ble ikke super poengsummessig, men koslig var det lell. Det som skuffet meg mest var at vi visstnok har vedtatt å slutte med finaleskytingen til sist. Derfor bør det vel heller hete Kretsstevne og ikke Kretsmesterskap - for vi mangler de 12 skudda for at det skal bli et mesterskap.. men men..

VIKEN II felt
Søndag var det klart for Viken II. Klokken 07 ringte klokka... ai ai ai, detta var tidlig - men sånn er det jo når m
an bor relativt nærme. Jeg hadde gjort stand det meste kvelden før så det var igrunn bare for meg å teipe fast broddene ordentlig til skytterskoa mine, og få på meg resten av skyttermunduren.

Været var ikke veldig varmt, men allikevel perfekt siden det var overskyet og så godt som vindstille. Jeg hadde også koslig kompani i Beate Borge på runden - og selvfølgelig mamma og pappa.
Det begynte bra på de to første holda i liggende med 6/4 og 6/2, mens det på første kneserien ble en bom og 5/3 (helt greit, men så bedre ut). Fjerde hold var på liggende og jeg fikk 6/3 (målet var å fylle på liggende, så det var jo da nådd). Siste holdet var det lengste og det skulle skytes på kne. Jeg synes det er vanskelig å skyte kne på felt, fordi jeg valigvis trenger mye tid for å avlevere gode skudd - og tid har man ikke i feltskyting! Derfor ville jeg være nøye og finne en god "nullstilling" for å ha en grei sjangs på å skyte bra. Jeg begynte også med å skru 2 halve knepp på vinden, men skulle liksom skru mer idet det nærmet seg skytingen.. det ble det ikke noe av gitt. Jeg vurderte også ut i fra forrige kneserie at jeg skulle skru et knepp mindre i høyden fordi jeg satt så høyt på den serien.. Enden på visa var at jeg bare fikk 4/0 og lå nede til venstre.. Ergo ville sannsynligvis et knepp til opp og flere på vinden gjort susen - but but, it isnt only only!

Etter at alle grovfeltlaga hadde kommet inn var det klart at det ikke ble noen finale på meg - hadde et treff for lite for det. Men selv om je
g hadde fått fullt hus og 30 treff hadde jeg ikke hatt noen god sjangs til å hevde meg - det er nemlig ukjente avstander i finalen! Kult var det uansett å se at førsteårsklasseskytteren Eileen Torp fra Rakkestad og Espen Glosli fra Degernes hadde 30 treff! Eileen ledet til og med over alle de såkalte "storskytterne"!

Sola begynte etterhvert å ståle og siden jeg måtte vente på toget inn til Oslo, bestemte vi oss for å være med å se på grovfeltfinalen! Innimello
m ventingen var jeg også så heldig å snakke med Bjørn Trudvang som allerede hadde skutt i laget før "hovedfinalelaget" og fått imponerende 12/7! Han fortalte at han bruker 2.8 i hullkort med tynt gods - noe jeg synes er forferdelig lite! Men når jeg sa at jeg brukte 3.4, så forklarte han problemene det medfører; vanskelig å få figuren raskt i midten av siktet, vanskelig å få fokus, og hvis man skal begi seg utpå avstandsbedømming gjennom et så stort hullkorn så er det umulig. Det "artige" var jo at jeg beskrev akkurat de samme problemene til pappa gjennom løypa! Så nå blir det å få tak i mindre hullkorn, og se hvordan det fungerer - dog det blir nok ikke noe prøving før LS begynner å nærme seg.. men det skal bli gøy å se forskjellen!


Grovfeltdeltakerne hadde staselig frakt denne dagen med en ordentlig museumsgjenstand av en buss!


Kneholdet på finalen stod godt over maxavstand, og mange ble lurt.. Langholdet var allikevel det de fleste bokstavelig talt bomma helt på! Også her ble skivene plassert langt over max.. jeg hadde ikke dømt holda så langt borte som de faktisk var, for å si det sånn!
Vinneren av årets Viken II felt ble til slutt Bjørn Trudvang med 41/7 - dessverre gikk det ikke så bra med Eileen og Espen i finalen.



Solen tittet frem på finalen og glitret så fint i istappene på tømmeret..

Viktigheten i skytebriller ble enda en gang diskutert med forskjellige kjente, og jeg skulle så gjerne ønske at Jan Brekke kunne tatt turen til Oslo snaaaart! Uansett, nå er feltsesongen endelig over! Selv om jeg har skutt lite felt denne sesongen, er det allikevel godt at jeg kan rette fokuset ordentlig mot NM og så mot banesesongen. Er fryktelig spent på om jeg får tid og mulighet til å trene på 200m, for det trenger jeg i forhold til min reaksjon på "smellet/rekylen" i børsa. Skulle det ikke gå helt som jeg ønsker, så må jeg ikke glemme å ha tålmodighet!

Ellers kan jeg legge til at jeg fredag fikk tid til å hjelpe en av lagets ferske rekruttskytter. Jeg kan jo ikke si nei når Madelen spør så pent og er så ivrig! Det som var litt dumt var at vi ikke fikk skutt så mye. Feltjakka hun lånte var for stor til henne, og det samme gjaldt børsene. Det står derimot en mini-rekruttrifle som hadde vært perfekt for hennes armlengde - bare vi kan finne sluttstykket! Hun og moren tok også turen innom Trøgstad på Viken II for å investere i jakke og hanske, så det var jo supert. Får vi den riktige børsa på plass til tirsdag, så kan hun virkelig komme igang med rekrutt-treningen! Hurra!

I tillegg til det, så har vi også kommet igang med innsamlingen av gamle skytterjakker. De tidligere Degernesskytterne Maren og Anna-Cecilie gav mer enn gjerne bort sine gamle jakker. Størrelsesmessig var det også kjempebra, dvs ganske små. Dette vil være til stor hjelp for de som vil prøve seg på skyting med rem - de slipper da å måtte investere i skytejakke med en eneste gang! Det ble i tillegg kjøpt inn to små skytterhansker til laget på Viken II - noe som også trengs i skyting med rem. Dette er definitivt helt supert for laget - vi beveger oss sakte men sikkert fremover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar