1. mai 2010 - Dobbeltstevne i Rakkestad og Degernes

Ny stevnehelg, og nå var det Rakkestad skytterlag og på hjemmebane i Degernes. Ankom Degernes igår med tog (som vanlig), men dro derfra rett ut på banen for å ta noen sårt trengte treningsskudd etter det siste laget på 200m. Det ble vel kanskje litt fort mørkt, men fikk ut ca 50 skudd. Ingen pen opplading vil jeg si. På liggende slet jeg en del med at jeg ligger for nærme siktet sånn at jeg nesten blir truffet av det i hodet når det smeller. På stående merker jeg at jeg fort blir passiv og og blir stående å sikte for lenge - noe om resulterer i at jeg trekker av på feil tidspunkt. På kne var de samme utdragerne på plass som på treningen med scatt´en om torsdag. Skjøt et grunnlag som også var på samme måte som det andre - ikke PÅ i kroppen og det var ikke noe å juble over.

Avsluttet "mørketreningen" med en del kneskudd. Trodde egentlig at jeg ikke ville finne noen "mirakelkur" på knestillingsproblemet mitt, men på slutten så jeg en stor forskjell når jeg hadde spesielt fokus på å slappe av i venstre skulder/arm og venstre ben.. Jeg la også til et ekstra mellomlegg bak på børsa, selv om jeg er ganske "redd" for å ende opp med på samme måte som før - med 6 innlegg!

Jeg var derfor veldig spent foran stevnet i Rakkestad - ville det hjelpe med et ekstra innlegg og avspenningsfokuset på kne? Det hjalp vel ikke noe mer på spenningen i kroppen når jeg fant ut at jeg var eneste skytter i laget.. Når det kun er du og standplasskommandøren (som ser hvert eneste skudd du tar), så blir det en annerledes stemning i kroppen og hodet. Det som å stå i en spotlight! Blodpumpa var derfor i høygir gjennom hele skytingen. Spesielt på stående jobbet jeg mye får å ikke få noen sure utdragere - istedet ble det 9.4 og 3 x 9.9 - det var virkelig surt for det så ikke så "ille" ut!! Bajs.

Så var det klart for kneserien.. Jobbet med nullstillingen, men hadde hovedfokus på å virkelig kjenne at jeg var avspent i venstre arm og ben! Det så faktisk ganske bra ut i siktet, og anvisningen viste DEN supersamlingen! Synd jeg var litt skjev, men jeg følte uansett en veldig lettelse - det er håp på kne!!


Prøveskuddene før grunnlaget tok jeg som vanlig på stå og fikk 49.. men idet grunnlaget ble satt igang var også pulsen på plass! Ikke kult! Ble passiv/usikker igjen og trakk av i feile øyeblikk! Køla også på kne, mens liggende var ok. Anvisnigen viste det samme - 8er og 9er på stående og en 8er på kne! Surr altså!! Tok til slutt en omgang hvor jeg slet litt med nullpunktet og endte med 98. Kjente godt den ene nieren..


Veldig kjipt med 3x 9.9 på stående - men en superflott samling på kne!

Etter endt skyting kjente jeg at jeg satt igjen med en liten bekymring ang ståendeskytingen min. Jeg har vært relativt greit stabil på de siste stevnene, men liker ikke den usikre følelsen som dukker opp i kroppen - og spesielt på grunnlaget. Jeg sliter også fortsatt med at høyrebenet blir fort anspent og "dirrer". Men tror det bare gjelder å trene mye på både stående og kne fremover! Jeg gir meg pokker ikke så lett!

En kjempepositiv sak som jeg vil nevne er at søskenbarnet mitt, Eileen Dahl hadde en stor opptur i dag. Jeg fikk muligheten til å følge skyting hennes etter at jeg selv var ferdig. Hun har slitt med å være litt skuddredd med 6.5, og var veldig i tvil om hun skulle velge 6.5 eller .22. Jeg sa til henne at det ikke var noe problem å skyte med .22, og at jeg ikke kunne bestemme det for henne. Men hvis hun skulle skyte med 6.5, så ville jeg at hun kun skulle ha fokus på 0-punktet, være 100% avspent i høyre/venstre skulder og venstre hånda og ikke prøve å kontrollere avtrekket men heller bare la det skje!! Eileen begynte med en 9.9, men fylte på resten av skudda - i tillegg fikk hun 99 på omgangen! Vi var alle sikre på at hun hadde valgt å skyte med .22´en - men når jeg kom ned på 100m-banen så jeg at hun hadde skutt med 6.5´en!! DA reiste håra seg på armen og jeg ble superglad på hennes vegne! Enda bedre var det å høre at hun hadde gjort det jeg sa hun skulle gjøre, og at det funka!!

Så enda en gang - gratulerer så mye med 249-348 poeng med 6.5´en Eileen!!


Etter det dro jeg ut til Degernes for å gjøre min "plikt" og sitte i påmeldingen. Kan ikke si at jeg ble nedrent av folk der jeg satt. Det er altfor mange som ikke møter opp, og det er ganske frustrerende for oss som er arrangører. Her må det gjøres noe - en kombinasjon av gebyr og kortere påmeldingsfrist!


Jeg skulle også skyte i det siste laget på 200m sånn at jeg fikk deltatt på hjemmebane også. Det var på meldt en mann - men nok en gang ble jeg stående der alene! Ingen ideell situasjon! Tror faktisk at en av grunnene til at jeg blir litt passiv i en sånn situasjon er fordi jeg føler det litt som på trening. Da er jeg jo vant med å stå alene..


Begynte med en ok 50-serie på ligg. På stående var jeg nok en gang altfor passiv og endte opp med en 8´er og 9´er - tulleskyting! Fokus - hvor ble du av? Forsatte med en ok serie på kne som gav 49, så dette lover mye bedre for den videre kneskytingen min. Hadde da tilsammen 146 på 15-skudden. Tok nok en gang alle prøveskudda på stående, men det var litt vinglete. Prøvde å godsnakke med meg selv om at dette er gøy og om punktene i kroppen som skulle slappe av. Da ILD var sagt fulgte surrings-de-luxe med en liten forskiling på stående, passivitet på kne og tull på ligg! Og vips så var nye 6 poeng borte med en 8´er og to 9´ere på stående, 9´er på kne og 9´er på ligg - huff! Tilsammen 240 poeng - men det gjør i hvert fall at jeg fortsatt er i klasse 5 til neste år ;o)


Omgangen tar jeg med meg uansett - kjempefin trening. Nullpunktet sideveis var bra - men slet med at jeg fikk den øverste ustående delen av kolbekappa inn i skuldra. Dette gjorde at jeg fikk en del usikkerhet i høyden - altså jeg "vippa" litt opp og ned". Det ser man også godt på resulatet - høydespredning og to niere under på tampen av omgangen.



Skikkelig rævva grunnlag.. mitt mål fremover vil være å kvitte meg meg alle de unødvendige utdragerne! Er så lei av å se en 8´er her og der - ødelegger for mye. Holdt heldigvis bra stand på kne også denne gangen ;o)

Ved nærmere ettertanke ang koblekappa, så kommer jeg til å prøve å stille den litt opp (noe som mange gjør på liggende) og se om det kanskje kan løse problemet. Har jo ikke lyst til å begynne å skjære bort toppen av koblen sånn med det første! Ellers skal jeg bare fortsette å trene med Scatt´en både på kne og stående slik at jeg kan få til jevnere skyting på stevner. Skal også jobbe hardt for å få tilbake PÅ-følelsen og gutsen - spesielt på stående!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar