12. juni 2011 - Fysisk trening

Tiden flyr vannvittig fort for tiden, og jeg har hatt et håp om litt trening med skytesimulatoren denne helgen. Men dengang ei.. Jeg måtte faktisk sjekke bloggen for sist gang jeg trente og det var 21 mai. Dette er definitivt ikke noe jeg er stolt av - tvert imot! Skulle virkelig ønske at jeg hadde vært mye mer flinkere til å ta tak i meg selv og sette meg ned å tørrtrene om ikke annet. Men jobb, bryllup osv har gjort at jeg ikke har orket det! Jeg har jo skutt stevner, og det er jo god trening i seg selv – men for å virkelig bygge opp selvtilliten hadde det definitivt gjort seg med noen midtukesøkter. Jeg får rett og slett dårlig samvittighet av at jeg ikke har klart å prioritere litt trening, for jeg trenger det virkelig.

Uansett - jeg har kommet til den konklusjonen at det virkelig ikke hjelper å uffe og aie seg.. ei heller å tenke "hva-om, hvis-atte". Sånn er statusen - deal med det. Så går det mer opp og ned - så tar det deg lenger tid!

Men det jeg heldivis har fått muligheten til å gjøre er å trene fysisk. Jeg har vært med på Aktiv BootCamp ca. to ganger i uka siden begynnelsen av mai i forbindelse med jobben. Rett og slett et supert tilbud for meg som ikke er verdens flinkeste til å planlegge og gjennomføre regelmessige treninger. I tillegg er denne BootCampen den mest harde treningen jeg noengang har gjennomført. Når timen er over har jeg ikke mer å gi - og jeg kjenner etterdønninger av treningen på forskjellige steder på kroppen hver uke! Helt fantastisk!

I tillegg gikk jeg til innkjøp av min første treningstights forrige uke.. Ingen stor greie for mange, men for meg så er det litt det samme som det å utfordre min redsel for å kjøre i ukjente byer! Men grunnen til at jeg endelig gikk til innkjøp av en slik tights var:
1) Jeg har kun gamle Adidasjoggebukser som ikke egner seg i varmt vær
2) Tightsen fra Röhnisch (Siri Capri Zip Tight) er laget i et matriale som puster samtidig som det har hold-in-effekt og glatter ut lår/rumpe! (Så det vil si at jeg ikke kjøpte disse tightsene fordi jeg har blitt nevneverdig smalere i kroppen av denne treningen!
)

Men uansett - i dag var dagen for å teste ut formen (og tightsen). Jeg skal jo tross alt løpe 10km under Oslo Maraton til høsten! Tanken var derfor å ta en like lang runde rundt Nøklevann. Problemet var vel bare det at vi ikke er så kjent der.. enden på visen ble 9,2km i et terreng som bestod av veldig mange store oppover- og nedoverbakker. Men kanskje nettopp på grunn av dette fikk jeg virkelig prøvd ut formen. For Maren og oppoverbakker - store som små - har aldri fungert. Men i dag gikk det faktisk veldig bra. Kun i den aller siste og største oppoverbakken måtte jeg gå - resten jogget jeg. Det var gøy!

Dette var også noe som bekreftet min mistanke under forrige BootCamp-time; at jeg muligens ikke har blitt veldig mye raskere, men at jeg har blitt mye mer utholden. Der hvor mange andre dabbet av etterhvert som vi kom lengre inn i intervalltreningen - der fortsatte jeg i samme tempo. Før hadde jeg ikke sjangs.

Men ikke nok med det - etter joggeturen ved/rundt Nøklevann foreslo jeg en gåtur rundt Østensjøvannet ;o) Og da ble det jaggu 4,5 km til gitt! Hadde aldri trodd jeg skulle følt meg så fresh etter denne økten (og i tightsene), men det gjorde jeg definitivt!

I morgen er det tid for to stevner - Askim og Spydeberg. Før løpeturen hadde jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke hadde trent skyting, samtidig som jeg gruet meg til stevnene pga det. Men nå er jeg definitivt på bedre tanker. Klart at fysisk trening er med på å gjøre meg en bedre og mer utholden skytter! Det skal også bli spennende og nok en gang skyte med det nye hullkornet og se om det har den effekten jeg tror det har; ferre skjeve serier? Og så får jeg ta med meg godfølelsen jeg har i kroppen nå etter den fysiske treningsøkten, og ellers fokusere på de arbeidsoppgavene som jeg pleier. Jeg håper også at jeg kan få til mye av den samme knestillingen som jeg hadde på finaleskytingen forrige helg, for der følte jeg at jeg var inne på noe :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar