18. juni 2011 - Viken II

Det er på dager som dette at man stiller spørsmål ved om det er verdt det? Er det verdt å gå med en spenning i kroppen nesten en uke i forveien, for så å få bekreftet at man ikke får til mesterskap?

Hvis jeg hadde visst svaret på hva jeg må gjøre for å ikke bry meg når det går dårlig så hadde jeg gjort noe med det med en eneste gang! For det føles virkelig som verdens undergang når det går som det gikk i dag. Jeg er så utrolig utrolig utrolig skuffet over resultatet at det tok noen timer før jeg hadde lyst til å gjøre noe som helst..

Det er jo ikke det at jeg hadde håpet på å gjenta NC-prestasjonen, men med alt fra 240 og oppover ville jeg vært veldig fornøyd! Mesterskapsmonsteret har hengt over meg i noen år nå, og i fjor var vel en all-time-low med 229 poeng. Derfor hadde jeg som et slags lite "tullemål" å slå dette i år. Og det klarte jeg jo..

Før skytingen hadde jeg satt meg som mål å ta en joggetur for å bli kvitt en del av spenningen i kroppen. Jeg tok turen ned på treningssenteret og rakk 20 minutter/3 km med jogging - noe som gikk overraskende veldig lett! Vanligvis ville jeg slitt veldig med å nå 3km på 20 minutter, men nå kunne jeg egentlig kjørt på enda mer enn det også! Nok en gang, BootCamp virker - stas!

Jeg følte joggeturen hjalp en del på spenningen i kroppen, og på standplass var pulsen også grei. Første tellende serie på liggende ble 50 med tre sentrum - en god start! På stående kjente jeg selvfølgelig pulsen, men den var veldig håndterlig. Jeg var nøye med at alt var rundt i siktebildet, og at børsa ikke var skakk. Avtrekket var også bra. Alt i alt så det ut til å ha gått greit - kanskje 47 eller noe.. Og idet anvisningen begynte smalt bomba - 8.8 - 9.9 - 8.8 - 10.2 - 8.9!! Der og da var det akkurat som om noen hadde gitt meg et skikkelig nakkeskudd. Det var rett og slett noe av det mest skuffende jeg har sett på en monitor! En ting er hvis man ser at man skyter rævva og får anvist rævva - da er det ok fordi man fortjente ikke bedre. Men det finnes igrunn ikke noe mer hjerteskjærende å få noe slikt rett i fleisen. Fremdeles skjønner jeg ikke helt hva som kan ha skjedd.. ikke var det samling heller. Alt jeg vil nå er å unngå dette i fremtiden. En teori jeg jobber med er om det kan ligge i høyreskuldra, at den må jeg jobbe mer aktivt med for å være avspent der. Men kun videre erfaring vil kunne fastslå om dette kan være tilfelle.

Med syv tapte poeng foran kneserien så ikke ting spesielt lyst ut. Men jeg ville ikke gi opp. Jeg syntes faktisk at knestillingen virket noe roligere nå enn tidligere og kjørte derfor på med gode avtrekk. Anvisningen viste 48 poeng, noe jeg nok en gang ikke følte stemte helt..

Før grunnlaget tok jeg alle prøveskuddene på stående. Nok en gang ville de fleste skudda til venstre, nesten uansett hva jeg gjorde. Jeg vurderte en stund å skru, men dette er ingen langvarig løsning. Jeg jobbet derfor heller med å ikke skakke på børsa, og håpte dette ville gi avkastning. De tre kneskudda følte jeg også nå var mer rolige enn på lenge, noe som gav meg litt mer tid på liggende. Derfor roet jeg helt ned før jeg leverte fire kontrollerte skudd.

Det var klart jeg var spent foran anvisningen selv om jeg ikke hadde noe å gå på. Jeg håpte bare at det ikke ble noen gjentakelse av fjorårets 89-grunnlag.. Det startet med tre niere på stående - alle til venstre - hva i svarte skjer på stående?? På kne ble det to tiere og en niere - forsåvidt også litt til venstre. På liggende ble det fire gode tiere. Det ble altså 96 på grunnlaget og tilsammen 237 poeng.



OK, så er det ikke på langt nær så ille som i fjor. Men skyteforholdene i dag var optimale og banen var det heller ingenting å si på. Skytemessig er jeg i utgangspunktet mye bedre i år enn i fjor - ikke minst på stående. Jeg må tilbake til årets første stevne i Halden for å finne 44 poeng på stående, men da i en samling oppe til venstre! Så idag presterte jeg rett og slett årsdårligste ståendeserie, og det stikker meg inn i hjerterota..

Det jeg er fornøyd med i dag er liggendeskudda - kun tiere, og det med god kontroll. Kne føltes, imotsetning til før, mye bedre i dag selv om jeg ikke fikk helt betalt for det.

Imorgen blir det to lagskytinger for min del. Degernes kvalifiserte seg til lagskyting med Vanja, Espen og meg på laget. Forståelig nok blir det litt for tidlig for en tobarnsfamilie fra Degernes å møte kl 9 ute på Løvenskioldbanen, så da det kun meg som skyter det. Etterpå er det selve samlagsskytingen hvor jeg skyter på Østfolds 2.lag. Ny dag, nye muligheter. Nå skal i hvertfall en avspent høyreskulder stå i fokus, så får vi se om det kan hjelpe litt på venstreskytingen min.. Jeg gir i hvert fall ikke opp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar