19. juni 2011 - Viken II lagskyting

Etter gårsdagens nedtur var jeg veldig klar for å bevise at jeg kan få det til! Det ble en tidlig start og opp 7.30 for å sitte på med Pål Øyvind og Giske (tusen takk!!:) til banen. Første skyting var lagskytingen som Degernes i utgangspunktet hadde kvalifisert seg til, men denne gangen hadde desverre ikke hele laget anledning til å stille, så da ble det kun meg. Greit å få med seg litt grunnlagstrening før selve samlagsskytingen.

Tidspunktet for start av skytingen var satt til 9, men første kjeppen i hjulet kom i form av at en av skivegruppene ikke ville funke. Og derfra gikk det over stokk og stein - sånn er det vel å dele et skyteanlegg med andre? Etter en god del plundring fra arrangørens side, så endte alle opp med å skyte på en skiver med andre navn på.. hmm.. den var ny! Og siden det nå ikke var plass til alle i samme laget, ble det delt opp - og de ventende skytterne satt bak å så på mens vi skjøt. Den var også ny.. men litt gøy og!

Følelsen jeg hadde i kroppen var egentlig ganske fin. Mitt hovedmål for skytinga var å ha fokus på en avspent høyreskulder på stående for å se om det kunne motvirke venstreeffekten jeg fikk i går. Prøveskudda fordelte jeg med tre skudd på liggende hvor det ble tre halve knepp til høyre, og så avsluttet jeg på stående.

Som sagt så satt det ventende skyttere bak og så på - og dette tok jeg som en positiv og gøy greie. Da grunnlaget var igang kjente jeg at jeg var veldig rolig og at jeg var på! Jeg kjente rett og slett godfølelsen på stående igjen. Ikke var jeg nervøs heller, og skjøt tre gode skudd og relativt raske skudd. På kne hadde jeg god tid så jeg klikket et skudd først, før jeg igjen leverte tre gode skudd. Også på liggende hadde jeg god tid, og derfor roet jeg ned pulsen før jeg avsluttet med fire kontrollerte skudd.

Det er vel nesten første gangen jeg har hatt en følelse av at "dette var en 100-serie".. Anvisningen begynte også godt - innertier - innertier - før det kom en 9.8 under. Uansett var det bra. På kne startet jeg med en tier - og så kom en 9.9 - mens det siste skuddet var en innertier. Litt stang ut, men ikke værst. På liggende kom det tre innertiere og en tier. Det ble tilsammen 98 med seks sentrumstiere i en fiiin samling, og jeg var tross alt veldig fornøyd selv om det ikke ble 100, hehe! Godt å se at jeg mest sannsynlig hadde funnet løsningen på gårsdagens venstreproblem - nemlig høyre skulder.

Nå ble det ikke så spennende videre for min del når det gjalt lagskytingen siden det kun var meg. Men det var allikevel gøy å følge med på de andre laga, og det ble en velfortjent seier til Råde hvor alle tre skjøt 98.

Etter lagskytinga var det klart for samlagsskytingen - den egentlige grunnen til at jeg var på plass. Igjen tok det lang tid før det første laget kom igang med skytinga.. denne gangen litt pga en skytter som manglet og omrokkeringer. Heldivis fikk de plass til alle de tre første skytterne fra samme lag slik at det ikke måtte deles opp noe mer og ta enda lengre tid.

Resultatene for Østfolds 2. lag før siste etappe:
Jan André Runhovde: 97
Marianne Berger: 95
Giske Bach: 95

Østfolds 1. lag:
Jan Håkon Jørgensen: 100
Eline Skovli Utne: 97
Eileen Torp: 96


Det tok drøye 45 minutter fra det siste laget var anvist til vi på ankeretappen fikk skyte! Helt utrolig - jeg har aldri opplevd så mye problemer under et mesterskap noen gang. I tillegg til dette hadde det regnet store deler av morgenen og det var skikkelig iskladt. Heldigvis var jeg ikke alene på banen - så hele opplevelsen ble ganske så artig igrunn, med mange trivelige skyttere!

Da poengene endelig var regnet sammen og folk var plassert i riktig skyttersamlag, skulle jeg ha skive tre for Østfolds 2. lag, og Pål Øyvind Ørmen for Østfolds 1. lag skulle ha skive to. Det var litt uventet for meg at vi skulle ha skive tre, men også veldig gøy.

Spenningen var naturlig nok litt mer tilstede i kroppen nå enn under den første lagskytingen. Men målet var å kjøre det samme opplegget med hovedfokus på en avspent høyreskulder. Prøveskudda tok jeg også nå først på liggende, og så på stående. Men denne gangen var jeg ikke helt fornøyd med prøveskudda på stående..

Jeg lot prøveskudd være prøveskudd da grunnlaget var igang. De to første skudda satt bra - det siste gikk av litt lavt. På kne roet jeg meg ned, men slet en del med timingen - spesielt ett av skudda så ikke bra ut. Avslutningen på liggende tok jeg meg god tid til, men muligens på grunn av en ikke 100% nullstilling så de ut til å treffe litt til høyre..

Følelsen denne gangen var ikke like bra som forrige skyting, og med gårsdagen friskt i minne var jeg litt bekymret før anvisningen. Men det var veldig trivelig med all den positive oppmuntringen fra de på laget og andre rundt meg. Da var det liksom ikke så gæli uansett hvordan det gikk, for stemningen var så god! Før anvisningen fikk vi vite at jeg måtte skyte 98 eller bedre for å gå direkte i ledelsen..

Og fasiten viste: på stående kom det en tier - og en tier - og en lav nier (som jeg så), kne viste tier - en skikkelig dårlig nier - og en tier.
Så kom det fire tiere på liggende som lå til høyre, akkurat som jeg hadde sett det. Heldigvis er jeg veldig stabil på liggende for tiden, så samlingen var god og derfor gikk det også inn istedetfor ut. Det ble altså 98 poeng på grunnlaget mitt, og vi tok over ledelsen! Dette var rett å slett veldig gøy og ikke minst en lettelse - jeg trengte å prestere litt igjen og kjenne på godfølelsen. Selvfølgelig visste vi at vi ikke hadde mye sjangs mot Østfolds 1. lag - de endte til slutt opp i omskyting om førsteplassen og fikk til slutt 2. plass, men det er veldig bra av Østfold å ha to lag i topp tre!

Da var mitt arbeid gjort for dagen og nok et Viken II er historie. Det har vært en helg med mange følelser i sving, men jeg har faktisk lært noe veldig nytting om hvordan jeg reagerer med ekstra anspenthet i kroppen. Nå vet jeg hva jeg skal fokusere på for å unngå slike ubehagelige overraskelser. Jeg sier ikke at noe slikt aldri vil skje igjen, men det er godt å vite at jeg trolig har enda et verktøy å bruke i kampen mot mesterskapsmonsteret.. ;o)

Jeg sitter uansett igjen med en god følelse her og nå, og gleder meg til å forsette å skyte stevner og utvikle meg videre, kjøre selv og møte skytevenner!

og ps - ække så halvdumt med en joggetur for å fjerne litt ekstra spenning i kroppen før skyting! ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar