4. juni 2011 - Organisasjonsmedaljen/Jens Kjelsås Minnnemedalje

I dag gikk turen til Halden på morrakvisten for å skyte om Organisasjonsmedaljen og Jens Kjelsås Minnnemedalje. I fjor ble det ingen finale, så målet i år var å kvalifisere meg til det!

Spenningsnivået i kroppen var høyere enn på lenge under skytingen. Jeg ble også overrasket over at vi skulle skyte kneserien først og ikke liggende. Min plan hadde hele tiden vært å skyte kne først og så liggende på prøveskudda for å være klar - men jeg skulle heller gjort det omvendt. Men men, jeg kom meg nå opp i stilling og var relativt klar. Gjennomføringen var det så som så med - nok en gang hadde jeg ikke fått med meg at jeg hadde 3 minutter på skytingen og ikke 2 minutter som til vanlig.. Da kunne jeg nok klart å roet meg ned enda mer. Anvisningen viste en litt rar serie tre skudd samla til venstre og to dårlige skudd på andre siden - tilsammen 48 poeng. Ingen super start, så jeg var tent på å få til liggendeserien. Her hadde vi også veldig god tid, så jeg ville utnytte det for å være på den sikre siden, og jeg følte det gikk bra. Fasiten viste dog en høy serie med en sur 9.9 - bajs..

Jaja, tenkte jeg da - får vel skyte 100 på grunnlaget da for å kompensere for denne labre begynnelsen. Det pumpa relativt bra på stående, og kne var som vanlig ubestemmelig. Mens på liggende fikk jeg plutselig veldig dårlig tid! Klokken på monitoren telte oppover istedetfor nedover som jeg er vant til, så da jeg plutselig så at det stod 2:50 på skjermen og jeg hadde to skudd igjen så fikk jeg en voldsom fart på meg!! Hodet mitt klarte liksom ikke å vende om på klokka før jeg virkelig hadde dårlig tid - heldigvis klarte jeg meg innenfor tiden!

Anvisningen av grunnlaget ble jo ganske så spennede.. 10.o på det første ståendeskuddet og fortsatte med tiere.. skudd nr 7 ble enda en 10.0 - det samme galdt skudd nr 9.. og det siste ble en 10.1! Litt stang inn må man ha, så da ble det faktisk 100 poeng på grunnlaget (sånn som jeg hadde bestemt meg på forhånd å gjøre..).

Da gjenstod omgangen. Riktig skive, nullstilling, rund blink og avtrekk. Det første skuddet tok jeg meg ekstra god tid til slik at jeg skulle unngå å få en udrager sånn som jeg pleier. Resten av skudda gikk ut i en fei - bokstavelig talt - var vel ferdig på under minuttet!

Anvisningen begynte med en 9.9.. bAjS! Det skal liksom ikke gå an å få inn det første skuddet.. Men resten holdt heldigvis tieren. Samlet sum ble da 296, og dette burde holde til finaleskyting!


296 poeng

Antall deltakere har gått ganske så nedover de siste åra, og med mine 296 poeng ledet jeg med tre poeng foran nr. to. Men alt kan skje i en finale som denne med fem skudd kne i serie først, så fem enkle ståendeskudd..

Prøveskudda tok jeg på kne i håp om å finne en god stilling. Forsatt sliter jeg med mye puls i børsa og at jeg tipper litt til høyre. Heldigvis klarte jeg å roe ned mye av pulsen, slik at jeg følte jeg hadde litt kontroll på det hele. Jeg følte at serien gikk relativt bra, og fasiten ble 49 poeng med en tydelig nier på det første skuddet. Puh - da ble jeg litt mer rolig siden første hinder var klarert. Så gjenstod "bare" de fem enkle ståendeskudda..

By the way - etter at jeg i dag for første gang har skutt med tversover-hullkorn så har jeg veldig tydelig sett at jeg til tider skakker veldig på børsa på stående! Derfor prøvde jeg nå å unngå dette på hvert skudd jeg skjøt - men det er litt tricky fordi børsa helst vil til høyre. Men godt å vite at jeg kan få enda mer orden på ståendeskytingen min fremover :o)

Men over til de fem gjenstående ståendeskudda. På det første skuddet hadde jeg relativt god kontroll, og det ble en 10er. Skudd nr to derimot var litt mer vanskelig, for jeg kjente en antydning til litt småskjelving i høyrebeinet.. Men heldigvis timet jeg skuddet bra og det ble en innertier. Pga at jeg begynte å kjenne litt anspenthet i høyrebeinet, så valgte jeg å hvile det under anvisning. Det hjalp masse, og jeg følte jeg hadde litt kontroll igjen. Dog ble skudd nr tre en nier, men, det kan være fordi jeg skakket litt på børsa.. Skudd nr fire ble en tier på tross av at spenningsnivået i kroppen nå var ganske så høyt. Uansett visste jeg at jeg ledet ganske så bra, og at det holdt med en 6er (eller noe slikt) for å vinne. Men med Matthew Emmons siste ståendeskudd under OL-finalen i Beijing "friskt" i minne, så ville jeg ikke ta lett på det. Meeeen jeg var allikevel litt for rask på det siste avtrekket og skuddet gikk ut til venstre.. ingen sekser, men kanskje en åtter? Uansett hadde jeg ikke skutt på feil skive.. og anvisningen viste til slutt en nier til venstre ;o)


97 poeng - 393 poeng - 1. plass :oD

Tilsammen ble det 393 poeng på meg, og jeg vant! På tross av dårlig deltakelse, så var dette like mye en seier over meg selv og mitt eget hode. 97 poeng på en slik finale er ikke så dårlig, og det er veldig gøy å se hvordan ting nå begynner å falle på plass. Og heldigvis har jeg mer å gå på, ikke minst når det gjelder kne..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar