2. juni 2011 - Stevne på Ski

Poengsummessig var det ikke noe å juble over i dag - men når det gjelder gjennomføringen min så er jeg faktisk veldig fornøyd og litt lettet. Forrige helg gikk det jo over all forventning og jeg klarte et av sesongens mål; ny pers. Og da var det litt spennende å se hvordan det ville gå i dag på Ski skytterlag sin bane.

Vinden var ganske så tydelig i dag, men heldigvis kjente jeg ingenting til den inne på selve banen - og da er det greit! Prøveskudda gikk greit på liggende - noen knepp opp men lå til slutt i innertieren. Gjennomføringen av den tellende serien var også grei, men ble litt ekstra spennende anvisning da første skudd statet under i 10.0 etterfulgt av liknende lave skudd.. heldigvis holdt jeg til 50.

På stående tok jeg samme rutine som jeg pleier for å bygge opp stillingen - bein, jakke venstrearm, plassering i skuldra og kinnjustering. Det så bra ut og føltes bra - like rolig og stødig som forrige helg. Jeg minner også på meg selv om at jeg må kjempe for hvert skudd - ingenting kommer gratis! Avtrekka var bra, og det var kun det siste skuddet som gikk litt til høyre. Fasiten var en veldig fin samling som satt rett til venstre.. Litt surt, for den siste tiden har tendensen min vært til venstre på stående - uten at jeg vet hvorfor. Tror kanskje jeg muligens kan skakke litt på børsa. Kjøpte "tversover-hullkorn" forrige helg, men hadde jo glemt å sette det i før dagens stevne (men nå sitter det i..). Uansett var jeg veldig fornøyd med gjennomførigen min. Det er bare veldig godt å følte tryggheten på stående for tiden - håper den varer så lenge jeg lever!! :o)

Så var det kne. Gjennomførelsen var likt som før - rundt-om-kring! I tillegg treffer siktet toppen av brillene mine når det smeller, og det gjør ikke skytingen enklere - men jeg klarte å ikke la det påvirke meg altfor mye. Uansett var tydeligvis dagen for dårlig kneskyting kommet - to niere, en åtter og to tiere var visstnok fasiten.. Det vakke pent! Derfor fortatte jeg med prøveskudd på kne for å se om jeg burde skru meg inn bedre. Ikke lett å si, men fikk skudda sånn tåli inn i midten før jeg avslutta på stående. Jeg var vel ikke verdens mest selvsikre person der jeg stod og skulle til å skyte grunnlaget. Vimplene vekslet mellom høyre, venstre og rett ned så de var det ikke noe vits i å se på. Valget falt til slutt på å heller skru etter tendensen på stående med et par knepp til høyre, og så ta det derfra.

Gjennomføringen av selve grunnlaget var bra. Jeg holdt meg rolig, samtidig som jeg var bestemt. Jeg så en utdrager på stående som gikk til høyre, en på kne og muligens et rufseskudd på liggende. Og det var også fasiten. Dermed ble det 97 og jeg var egentlig veldig fornøyd med det!

Siden jeg var så godt i gang, så kunne jeg likegodt fortsette med en omgang! Trenger treningen - for man vet aldri når man kan havne oppi en avgjørende og viktig situasjon.. ;o)

Prøveskudda viste første skuddet til venstre, mens resten lå til høyre. Jeg skrudde vel tre halve knepp uten at det flyttet seg noe særlig, og lot det være med det. Jeg flytta også remma litt fram for å få bedre feste i skuldra og strammet den opp for å få bedre posisjon på skiva. På selve omgagen hadde jeg fokus på to ting; riktig skive og rundt blink. Det aller første skuddet gikk litt høyt, ellers var jeg veldig rolig, men bestemt og stresset aldri! Det nysmurte sluttstykket fra forrige helg hadde ikke mistet farten og at gikk som smurt. Skikkelig gøy å skyte omgang når alt bare flyter så lett og kontrollert.

Anvisningen begynte med en høy 9.9.. surt ja, men min egen feil gitt! Resten av skudda la seg relativt pent i en samlig - dog fortsatt litt til høyre. Det ble heldigvis med den ene nieren, og den endelige summen ble 99.


240 - 339

Det er kanskje første gangen jeg er oppriktig fornøyd med skytingen min, og ikke bryr med det granne om poengsummen. Jeg sitter igjen med en skikkelig god følelse av kontroll på stående og liggende. Kne må jeg definitivt jobbe mer med, men foreløpig skjer det kun på stevner. Håpet er å kunne få til noen økter etterhvert på skytesimulatoren og også ta en time med Anne Grethe. Jeg må bare få ut disse bryllupsinvitasjonene først! ;o)

Neste forsøk er allerede til lørdag på Halden-banen om "Den Norske Skyttermedalje". Får håpe det kommer litt flere folk i år enn i fjor da. Og ikke minst at kneskytingen sitter bedre da slik at jeg kan få prøvd meg på ståendefinalen etterpå - krysser fingerene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar