16. januar 2012 - Trening hos Oslo Østre

Da var nok en mandagsøkt gjennomført. Det ble litt i underkant av to timer og ganske så nøyaktig avfyrt 106 skudd - antall klikkskudd er ikke like godt dokumentert, men det ble noen av de og :o)

Det var en veldig fin økt, nok en gang. Jeg tok med meg de erfaringene jeg fikk forrige gang, og testet de ut. Det med å ha remma ekstra godt under hånda litt på armen, hadde ingen god effekt denne gangen. Men derimot det å ha pølla under fremsiden av leggen hadde en veldig god og avgjørende effekt også i kveld. Rart det der, men tror det bunner i det at jeg tipper for mye over på høyre til vanlig. Så ved å ha pølla mer på leggen motvirker litt av det. Men jeg er forsatt høyrelent, noe som også gjør at det er litt vanskelig å slappe godt av til tider.

Det ble mye jobbing på kne også i kveld, som planlagt. Jeg ville virkelig prøve å tvinge meg selv til å jobbe skikkelig på kne - tenke enkle og riktige arbeidsoppgaver. Spesielt det å slappe av er nøkkelen. Og siden jeg unngikk den verste pulsen i børsa i dag, så klarte jeg det ganske bra. Men jeg gjør noen feil innimellom som jeg ser godt, og som blir tydlige utdragere. Jeg er rett og slett ikke komfortalbel og trygg nok i stillingen - og det er alfa/omega!

Ellers var jeg veldig nøye med avtrekket. Jeg blir fort sittende og stirre blinken i senk i håp om at den skal være trill rund lenge nok til at jeg endelig kan trekke av - og da kan det ofte komme små utdragere. Istedet var jeg veldig opptatt av å være avspent i kroppen, mens fingeren var hard på avtrekkeren. Derfor fløt det til tider mye bedre enn forrige gang.

På stående derimot er jeg selvsikker. Jeg vet hva jeg må gjøre for å få det til, og kan ikke fire på de arbeidsoppgavne. Nullstillingen - har jeg ikke den så kan fort samlingen havne feil og/eller jeg kan få utdragere fordi børsa egentlig heller vil naturlig gå en annen vei. Kjenne vekten under beina/avspenning: har jeg ulik vektfordeling under føttene for hvert skudd, treffer jeg også variert. Avtrekk: jeg er nødt til å være hard på avtrekkeren - nøler jeg, så blir det nesten alltid nier. Og sist men ikke minst, så må jeg stole på at hvis jeg gjør arbeidsoppgavene mine, så går det bra - selv når pulsen dundrer i 190!

Stående gikk som sagt bra i kveld - hadde kun en serie på 48, resten var 49- og 50-serier. Merket at jeg måtte stå litt lenger enn vanlig, siden leggene mine var litt ekstra stive på grunn av slalomen i går. Måtte slappe ekstra godt av for å ikke få rykninger i leggene. Men jeg holdt nesten på å tangere persen på forrige trening - 50 med fem sentrum - men måtte nøye meg med 50 med fire ;o)


Kveldens fineste ståendeserie, 50 med fire sentrum - godt å ta med seg videre.

Det er veldig godt å se at stående begynner å bli veldig "automatisert" - at arbeidsoppgavene og tryggheten sitter. Nå må jeg "bare" få stevnetrening slik at jeg ikke kommer helt ut av det og blir daunervøs bare for den minste lille ting. Men utfordringer skal man ha. Uansett kan jeg fokusere enda mer på kneskytingen når jeg trener. For første gang synes jeg også det begynner å bli litt gøy å trene kne. Ja, selvfølgelig er det gøy når man går fremgang, men jeg lærer jo mer etterhvert som jeg trener. Og i slutten av måneden skal jeg få enda mer kyndig hjelp, noe som jeg gleder meg masse til (mildt sagt).

Til slutt, et par kneserier:


15 skudd på kne. Her er det høydespredning, og jeg kjente at jeg til tider var veldig "vinglete" i ryggen og derfor gikk børsa litt opp og ned. Men mot slutten klarte jeg å finne nullstillingen, slippe mer opp i kroppen og ta ganske gode avtrekk.



Og absolutt helt til slutt - etter å ha reist meg opp, skutt en 49-serie på stående og satt meg ned igjen, så skjøt jeg denne fine serien på kne. Plutselig satt jeg ganske bra, samtidig som jeg klarte å repetere arbeidsoppgavene mine (sjekke nullstilling, slippe opp og avtrekk). Finfin serie!


Og så var jeg hjemme igjen, og da var det en som var glad for å få tilbake "senga" si.. ;o)

Til onsdag er det tid for "onsdagsserien" hos Oslo Østre. Lenge siden sist jeg skjøt stevne nå, men det er like greit å hoppe i det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar