2. januar 2012 - Første treningen i 2012!

Jeg trodde faktisk ikke det var så veldig lenge siden jeg skjøt sist.. men etter å ha sjekket blogghistorikken kom jeg frem til 10. desember!! Det er jo nesten en måned siden! Etter det ble det en del jobbing, litt julgavehandling og jeg har prøvd å slappe av så mye jeg bare klarer i romjula. Det har vært innmari godt med fri fra jobb og jeg og HJ har kost oss masse. Det har vært en nullstilling for kroppen og hodet, og det har vært nødvendig. Men nå er 2012 her og da er jeg klar for nye treningsøkter både på banen og på treningssenteret.

Jeg var tidlig ute på Oslo Østre siden jeg ikke visste om mange kom til å finne veien til banen like etter nyttår. Derfor var jeg igang med skytingen litt over klokken seks. Det var nesten litt uvant å være tilbake på standplass egentlig, og litt spent på om jeg ville få det til som jeg gjorde sist..

Målet for økten var å få kroppen tilbake i skytemodus, samt jobbe med knestillingen. Jeg hadde bl.a med meg en lapp med tips til oppbygging av knestilling fra en av Norges aller beste skyttere.. nesten litt som et brevkurs egentlig - det setter jeg stor pris på!! ;o)

Det er ikke noe jeg vil mer enn å finne en skikkelig god knestilling som jeg kan stole på, for nå har jeg vært så usikker altfor lenge - egentlig i flere år!

Og ikveld var jeg gira på å få til noe. Jeg endte opp med å fjerne to mellomlegg bak på kolbekappa, så nå har jeg faktisk bare en igjen! Grunnen til det var for at jeg skulle klare å sette børsa så nærme kragebeinet for at jeg skal komme meg mest mulig bak våpenet. Jeg har nok litt for lite friksjongummi på høyreskulderen, så det må jeg fikse slik at det ikke sklir. Det jeg sliter med er egentlig å låse venstrebeinet uten å tippe for mye over på høyre side. For å motvirke det ender høyrelåret for mye ut til høyre og jeg får et stor "hull" mellom venstre- og høyrebeinet. Jeg får også mye puls i børsa selv om jeg drar remma så mye jeg klarer over mot venstre for å slippe spenning på pulsen i underarmen.. Folk som ser meg sitter på kne sier at jeg heller altfor mye mot høyre og det hele ser ustødig ut. Jeg prøvde også å plassere våpenet mer i midten av håndflaten som jeg har fått anbefalt, men remma blir fortsatt hengende litt på nedsiden av tommelen og håndflaten blir derfor "spent utover" pga remma på venstredelen og børsa på høyredelen - for å si det på en komplisert måte. Vet ikke hvordan jeg skal få til å "samle" remma og skjeftet i hånden på samme sted.

Stående derimot føler jeg at jeg har mer kontroll på. Jeg merker fort hvis noe ikke stemmer og er ute å korrigerer nesten med en gang. Dog, jeg merket at det var en stund siden sist, i tillegg til at jeg nå "manglet" to kolbemellomlegg. Men det føltes igrunn bra og flesteparten av seriene lå på 49. Det jeg må trene mer på er et tøffere avtrekk og timing. Jeg ble litt feig til tider, og det straffer seg. Men det føles som om det vil komme på plass om ikke så lenge. Stående er utfordrende, og veldig gøy når man finner flyten. Og man kan presse seg over lengre tid - imotsetning til kne hvor beinet sovner etter 17-20 skudd.. Men nå skal jeg ikke være så negativ ang. kne!

Men det er ikke så lett å holde motivasjonen oppe, selv på første økten fordi jeg vil jeg vil men jeg får det ikke til! Er så usikker. Jeg vet vel kanskje innerst inne at jeg trenger en instruktør som kan sette meg på plass og "rive" meg litt i øra - som har stålkontroll på knestående skytestilling. Det var det som fikk meg til å omsider finne ut av ståendeskytingen min..

What to do, what to do. Jeg har snakket om det å legge en slagplan tidligere, men jeg har ennå ikke klart å gjøre det. Altså ta en beslutning på hvordan jeg skal bli bedre på kne. Jeg vet veldig godt at ting tar tid. Det tok meg jo to-tre år å bli relativt stabil i stående, og det kommer nok til å ta nesten like lang tid på kne. Men da jeg jobbet med stående ble jeg minnet på at det jeg gjorde var og så riktig ut og at det med trening, arbeisoppgaver og tid ville vises på poengsummen. Det trenger jeg på kne også!

Det ble en del skudd og en passe lang økt på nesten tre timer. Det er jeg veldig fornøyd med - det er godt å komme igang igjen. Men jeg er sulten - veldig sulten på å få til kne før utesesongen starter. Jeg må litt i tenkeboksen denne uka og finne ut hva jeg kan/må gjøre for at jeg fort som bare den kan komme igang og få troen på kneskytingen min igjen.

I tillegg blir det mye fysisk trening denne uka - tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og litt på lørdag. Nå skal formen komme tilbake etter en rolig periode!

Det ordner seg til slutt - det tror jeg på :o)

2 kommentarer:

  1. Håper du kan skrive litt om hvordan det går på kne fremover, om du finner noe løsning på problemet eller hva som måtte skje :)
    Sliter så og si med det samme som deg, er veldig ustabil og usikker på kne, er nok denne usikkerheten som er verst da jeg aldri klarer å stole på meg selv under stevner. Har som mål og finne en løsning frem mot ute sesongen og trenger alle tips jeg kan få. Håper du finner en løsning for deg, for jeg vet hvor irriterende det er å slite på kne når det ser ut som mange tar det så lett..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så først nå at du hadde lagt igjen kommentar på bloggen min, og det er kjempehyggelig!

      Jeg håper du kanskje har fått noen svar på tips til det å bygge en god knestilling etter at jeg var hos Anne Grethe i slutten av januar. Hvis ikke er det bare å spørre hvis du lurer på noe spesifikt, jeg svarer som best jeg klarer. For min del ligger nøkkelen min i likevekt/balanse og avspenning. Har også brukt høyrelåret som en ekstra støtte og dermed har balansen forskjøvet seg ut mot høyre. Men dette klarte jeg ikke å fikse på før jeg ble obs på spesielt den indre balansen min - følelsen av å ha et lodd fra hodet, gjennom kroppen og ned i pølla. Cluet tror jeg ligger i å kjenne seg frem til riktig stilling fremfor å se på bilder av andre med vinkler og streker. Ingen er like, men det som er felles for oss alle er at vi er nødt til å slappe av og for å gjøre det må man være i balanse ;)

      Som sagt er det bare å spørre hvis du lurer. Ønsker deg masse lykke til med knejobbinga :)

      Slett