10. april 2010 - Treningsstaffett..

Hu og hei for en dag! Etter en påske med mye ferdigstilling av freelancearbeid, og en nødvendig og koselig påsketur til Grødalen hos svigers har det ikke blitt mye trening på meg. I tillegg har jeg jo begynt i ny jobb hos Ventelo, så det er klart at skyting ikke har fått førstepri denne perioden.

Om en uke er det også sånn at banesesongen begynner for fullt, og spørsmålet var da: hvordan få skutt inn børsa og sjekke at alle "instillinger" er som de skal være? Etter nøye gjennomtenking kom jeg frem til at jeg skulle dra hjem idag for å først dra ut på Blytjernbanen. Her har ikke skivene og elektronikken på 200m blitt satt opp, så da måtte det bli 100m istedetfor. Men det som var bra med det var at jeg etter den skytingen dra videre til Bøndernes Hus og trene 15m slik at jeg var klar til NM imorra!

Som jeg tenkte - så gjorde jeg!

Tok toget fra Oslo litt over 12, og befant meg på Blytjern litt over klokken 3. Det var mye vind nedi 100m-gropa, så innskyting var vel ikke det rette ordet denne dagen. I hvertfall var det viktigste å se hvilket antall kolbefolengere jeg måtte ha, og plassering av siktet spesielt i forhold til liggende - som jeg ikke har skutt "ordentlig" på en god stund. Innendørs har jeg nemlig kun en kolbeforlenger, samtidig som jeg har flyttet siktet lenger bak. Jeg fant fort ut at dette ikke passer utendørs pga irisblenderen på siktet og rekylen som 6,5 skudd gir. Så da ble det å ha siktet der det var, og legge til en ekstra kolbeforlenger.


På 100m standplassen med skivene inne.. vi har nemlig skivetrekk enda - selv om vi faktisk har en del aktive ungdomsskyttere. Det er vel bare elgskytterne som er glade i denne pappordningen.. spesielt siden noen av de har en tendens til å bomme kraftig elgen selv om den står stille.. Det er også derfor oppgraderingen til elektronikk har latt vente på seg, for skadene elgskytterne påfører skivene sies å være ca 20 000kr i året. Men skal Degernes skytterlag fortsette å generere gode skyttere må elektronikken på plass på 100m også, samtidig som man innfører bedre treningsrutiner!

Begynte treningen med å skyte to femskuddserier i hver av stillingene for å se om jeg måtte justere litt..

Liggende innskyting serie 1 og 2. På serie 1 ser man tydelig at det blåste godt.. i tillegg til at jeg ikke hadde skrudd nok ned fra 200m..


Kne var uvant på første serie - måtte liksom få den offensive feelingen i kroppen og da gikk det litt bedre..


Det samme gjaldt stående, men kjente vinden i kroppen på begge seriene..


Avsluttet med det klassiske "grunnlaget" - 3 stå, 3 kne og 4 ligg på 3 minutter. Like før tiden begynte å telle ned, så merket jeg at vinden løyet kraftig. Allikevel valgte jeg å ikke skru noe tilbake, derfor ble serien skjev. Det som også var litt dumt, var at jeg ikke merket den ene utdrageren - så jeg vet ikke om den kom på stående, kne eller liggende.. da savnet jeg virkelig elektronikken!

Etter grunnlaget følte jeg at jeg hadde fått litt oversikt - i tillegg begynte jeg å få veldig mye mirage fordi jeg ikke fant skruen til det stive miragebåndet som jeg vanligvis bruker ute.. Hadde jo lyst til å avslutte med en omgang, men med så mye mirage var det ikke noe vits.

Derfor bar det videre til Bøndernes Hus og 15m-banen i kjelleren. Er jo tross alt 15m NM imorra, og lite trening har det blitt! Kom også på at jeg nesten hadde glemt planen min om å låne alle kal.22 magasinene til skytterlaget slik at jeg slipper å lade opp midt i konkurransen - puh!!



Jeg begynte skytingen med å stille inn på NSF 15m-skiven, for den har bittelitt større blink enn DFS 15m og det er den jeg skal skyte på imorra. Skjøt igrunn 10 gode prøveskudd, så da bestemte jeg meg bare for å begynne på de 45skudda - eller "generalprøven" om du vil..


Skjøt 30 skudd stående med kun 5 niere, før jeg tok meg en ordentlig pause og gikk ut av stillingen.. selvfølgelig skulle jeg allerede tatt pausen før det 30. skuddet, men typisk at man må sleive ut ett før man tar hintet. Satt vel i drøye 7 minutter, før jeg begynte igjen..


På de 15 siste skudda følte jeg det gitt dårligere, fikk også 4 niere til så slet en del ja.. Tilsammen ble det 441 poeng etter 45 skudd stående... Jeg kjente rett og slett at leggen ikke ville samarbeide (igjen) og at jeg begynte å bli sliten, og dermed kom rykninger fra leggen som gav utdragere! Bajs! Spesielt den siste synes jeg var unødvendig!


1: 10 prøveskudd først 2: de tellende 45 skudda som gav 441 poeng..


Til slutt tok jeg 25 nye skudd, hvor jeg knota no veldig på de 15 første - før jeg tok meg sammen på de 10 siste og bestemte meg for å være mer "på" og skyte litt raskere - og det funka! Prøvde også å flytte posisjonen av høyrefoten til en mer parallell plassering sammen med venstre, noe som hjalp litt på slitenheten i leggen samtidig som jeg da også ikke dro ut så voldsomt til høyre.. nice!

Kjenner at jeg er sliten etter dagens økt, og da spesielt i høyreleggen.. og det er ikke så smart siden jeg skal igjennom dette her imorra igjen.. Men hvordan det enn går så vil 15m NM være en super erfaring - og ikke minst så tenker jeg på "all" treningen jeg har gjort fordi det har vært den motivasjonen som har ligget i bunnen! Har allerede sett noen bilder fra Fjellhallen hvor skytterne står tett i tett med tilskuerne på siden - veeeeldig uvant, men også veldig spennende! Mitt mål er uansett å jobbe på til siste skudd, tenke på meg selv, være på og ha det gøy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar