11. april 2010 - 15m NM i Gjøvik Olympiske Fjellhall!

SÅ var dagen endelig her! Kan vel ikke si at oppladingen mot 15m NM i Gjøvik har vært den beste, men det har uansett gitt meg mer giv til å få til mer trening enn det jeg vanligvis ville gjort. Gårsdagens trening følte jeg var en liten pekepinn på hvor jeg lå i landet, men bekymringene som lå i hodet før start var om høyreleggen ville skape store problemer, og om jeg ville holde ut mentalt og fighte hele veien.. Bortsett fra det følte jeg en ganske positiv spenning i kroppen, at jeg gledet meg til å skyte! Bare ved å se på laget før meg skyte, så tenkte jeg at jeg var veldig glad for at jeg hadde meldt meg på denne konkurransen. Ikke minst fordi det er så annerledes enn fra DFS - at jeg nå skulle stå å skyte foran et publikum, ha mange kontrollører rundt og ikke minst disponere tiden bra.


Slik så oppstillingen ut - ca 50 skyttere tett i tett etter hverandre!


Med mye reising frem og tilbake, hit og dit fant jeg ut igår at jeg ikke hadde tatt med meg nok skudd hjem.. ingen stooor krise men litt irriterende. Jeg skyter vanligvis med skudda fra DFS (i blå pakke), så kvalitetssikring har det ikke blitt så mye av de siste åra. Istedetfor de fant jeg frem noen gamle Lapua skudd (i brun eske)..
Men like før jeg skulle skyte kom pappa med noen skudd som han nettopp hadde fått kjøpt av Vebjørn Berg - norma 2 heter de, og de skal gå ganske så bra i følge han selv. Vebjørn tester maaange typer skudd og lot´er, så når han sier de er bra, så er de det (link til salgssiden til Vebjørn Berg http://www.bergpresisjon.no/) ;o) Uansett var det veldig kult at pappa tok initiativ til å få tak i noen gode skudd!



Like før start.. jeg sitter nesten borterst - jeg hadde 11 magasin (lånt av Degernes SKL) jeg måtte lade opp før jeg kunne begynne så det var like greit å sitte på stolen mens jeg holdt på..


Hvem har glemt noe ett minutt før start - jo det var jeg det.. heldigvis har ikke det så mye å si siden vi har 1 time og 20 min på de 45 skudda.. Det jeg fant ut at jeg mangla var lappen som jeg bruker for å vite hvor jeg skal plassere føttene på stående - så den er jo kjekk å ha!


Her er jeg under den hvite pilen - det begynner å tynne seg ut i rekkene, men jeg tenkte kun på meg selv og hadde bestemt meg for å ta den tiden jeg trengte for å gjennomføre en god konkurranse.


Et litt dårlig bilde av alle mine 45 ståendeskudd.. en ganske bra samling, bortsett fra to tydelige lurveskudd til venstre..


Puh - endelig ferdig! Måtte ta bilde av meg med startnummer på ryggen - morro! Ernte vant me sånt siden jeg bare har drevet med DFS-skyting før!


Skytelappen!

Gjennomføringen:
Startet med 15 prøveskudd - følte jeg avleverte det første skuddet bra, men startet i 8´ern! Hmm, tenkte at det kunne være noe med at Degernes sin 15m er litt kortere og at jeg bruker nye skudd, så tok noen knepp med en gang. Etter det ble det mye skruing hit og dit på ca 10 skudd.. de 5 siste prøveskudda gikk ganske så bra, derfor tenkte jeg at det var likegreit å bare komme igang! Holdt det gående veldig bra på de 6 føste tellende skudda, men det 7ende hadde jeg store problemer med å få ut. Jeg kjente nemlig at jeg bygde opp myyye puls og nerver for hver tier jeg hadde skutt! Jeg synes også det var litt vel tidlig å ta en sittepause allerede.. men da glemte jeg jo de første 15 prøveskudda jeg hadde avfyrt.. Så istedetfor å lytte til kroppen, så valgte jeg å "jobbe ut" skuddet - ingen smart beslutning for det ble en 8´er! Da var det nok, og jeg tok en sittepause for å roe ordentlig ned.. etter det skjøt jeg frem mot 25 skudd. Jobbet veldig, og følte det ble for mye sikting/pressing, noe som også til tider gjorde meg litt passiv.. Derfor var det på sin plass med enda en pause. Denne gangen tok jeg turen opp til mamma og pappa for å snakke litt løst og fast. Var egentlig veldig godt å få snakket med de, og jeg kjente å spenningen i kroppen løste seg litt opp.

På de 20 resterende skudda kjente jeg at jeg virkelig var sliten, og spesielt mentalt sett. Derfor la jeg en plan; å være mer "PÅ" og virkelig tørre å avlevere skudd i tieren! Hadde jeg lagt den planen litt før så kanskje sluttsummen hadde vært noen poeng bedre, for på de 20 siste skudda mista jeg kun 3 poeng - kjempestas! Skal si jeg var letta når jeg var ferdig..

Hvis jeg skal gjøre en liten evaluering av min innsats på 15m NM, så må jeg si meg ganske så fornøyd. Det eneste som var surt var den unødvendige 8´eren på førsten - den kunne jeg faktisk lett ha unngått. Når det gjelder selve stillingen, så syne sjeg at jeg står veldig balansert og bra for tiden, så det er digg. Uansett synes jeg det var veldig deilig å kjenne at man virkelig har begynt å lage seg bra arbeidsoppgaver som motvirker en del av nervnene som kommer under et slikt stevne. Selvtilliten har også vokst betraktelig det siste halve året! Jeg kjenner faktisk for nesten første gang i mitt liv hvor gøy skyting kan være - ja det er utrolig teknisk og mentalt utfordrende - men med riktig instilling og trening får jeg følelsen av at nesten alt er mulig å få til! Gleder meg til fortsettelsen.. ;o)


Til slutt må jeg takke mine kjære foreldre for at de var så snille å kjøre meg helt til Gjøvik slik at jeg fikk deltatt! Tror også at de selv synes det var litt spennende, nytt og annerledes, og kanskje de fikk noen ideer som de kan ta med seg tilbake til Degernes skytterlag..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar