16. juli 2011 - Stevne i Skiptvet

Føler egentlig at jeg har hatt nok styr denne sommeren og at jeg absolutt ikke trenger noe mere nå. Men joa - mer skulle det være. Jeg frykter nemlig at banebørsa ikke er helt som den skal være. Ja, jeg trente i går med den, men tok det rolig med en del pauser innimellom slik at jeg ikke skulle slite med mirage. I tillegg var det relativt kjølig på banen, i motsetning til i dag. Det som skjedde var at jeg spesielt fikk en forferdelig spredning på omgangen min. Jeg tror også at spredningen var i gang allerede på grunnlaget. Løpet begynte da å bli veldig varmt, og det kom en del mirage. Jeg fikk anvist tre niere på liggende litt her og der på grunnlaget, og skjønte ikke spesielt mye av det. Hvis det er noe jeg har fått til på bane i år så er det liggende. Så derfor er det kanskje ikke så rart at jeg reagerer når jeg plutselig får skudd i hytt og pine. Jeg har opplevd det før at når noen løp begynner å bli skikkelig varme, så kan de også plutselig begynne å spre.. jeg håper at dette var tilfellet i dag, og at det kan fikses fort for jeg har ingen tid å miste frem mot LS.

Men for å begynne på begynnelsen av gjennomføringen av stevnet i dag:
Jeg tok som planlagt først prøveskudd på stående. Jeg var visst ikke like innskutt som jeg hadde håpet, så jeg fikk det travelt på liggende og skrudde og skjøt helt til stans. Var litt spent på treffpunktet på den første serien, men heldigvis hadde jeg tatt riktig avgjørelse på skruingen selv om samlingen ikke var av de beste.

På stående hadde jeg fokus på avspenning og avtrekk. Stillingen var ikke like god som i går fordi man må skyte oppover på Skiptvet-banen. Det hele ble litt mer forknytt, og selv om jeg prøvde å jobbe på med triggerne så var det vanskelig å slappe helt av og få roen i kroppen. Dessuten er jo ikke godfølelsen der enda.. Summen ble da 47, og ikke noe å hoppe i taket for. Men slapp heldigvis unna 5ern i denne gangen.. ;o)


På kne var jeg veldig fokusert på triggerne, og der har jeg nå godfølelsen imotsetning til stående. Jeg tok meg god tid og stresset ikke. Det så ut som om timingen var bra, og jeg var veldig fornøyd da også reslutatet stemte - en litt lav 50-serie.

Med 147 som utgangspunkt var jeg litt spent, men ikke voldsomt. Planen var å finne en så god som mulig ståendestilling i løpet av prøveskudda. Også der trykket jeg inn 50 - men det er jo ikke så rart, når det ikke teller.. Men dette gav meg i hvert fall en selvtillitsboost.

Grunnlaget ble ropt i gang, og det første skuddet så jeg gikk litt høyt. Nr 2 var greit, mens jeg på det 3dje kjente at det begynte å spenne seg i høyreleggen og det ble ikke et optimalt skudd. Hadde god tid på kne så forhastet meg ikke, men pustet meg godt ned. Det var tungt å dra av skudda, for pulsen var høy, men jeg synes jeg jobba bra med triggerne og timet godt. Så var det liggende, hvor jeg hadde omtrent like mye tid som jeg pleier. Derfor pustet jeg meg ned også her, i tillegg til at jeg klikket et skudd først. Så kjørte jeg på med fire kontrollerte skudd. Var ferdig to sekunder før tiden. Bra tidsbruk.


Anvisningen viste en høy nier på det første skuddet som jeg hadde sett. Deretter en tier og en dårlig nier. Startet med en sur 9.9 på første kne, men holdt inn på de to andre. På liggende derimot mistet jeg hele tre poeng - her og der.. Skjønner fortsatt ikke hvorfor, og aner at det muligens kanskje ikke helt er bare min skyld..

Det var selvsagt veldig skuffende å bare få 94 poeng og tilsammen 241 etter den fine innledningen, så egentlig var jeg iferd med å forlate standplass og drite i omgangen. Men etter litt vurdering frem og tilbake, ombestemte jeg meg. Jeg måtte ta igjen for den rævva liggendeskytingen på grunnlaget! Nå skulle jeg schmelle tell med 100 poeng!

Børsa var god og varm, så etter to prøveskudd hvorav det siste var en 10.8, gav jeg meg - slik jeg pleier. Vil ikke lage mer mirage enn jeg må foran en omgang. Jeg hadde liten puls og var rolig og fin. Gjennomføringen var også som den pleier å være: tok meg god tid og fant nullstillingen før det første skuddet smalt. Derfra hadde jeg god kontroll og tok gode avtrekk. Roet bittelitt ned mot slutten for å bruke tiden godt, også slik som jeg gjør til vanlig..

Skudd nr en og to på anvisningen viste en dårlig nier over og under til venstre og derfra kom skudda i hytt og pine. Med en gang tenkte jeg at dette kan ikke stemme. Gjennomføringen var ikke annerledes enn ved alle de andre omgangene jeg har skutt i år, og de har alle hatt gode samlinger. Dette lignet jo ikke grisen.


Ikkje bra!! Litt antydning til samling på kne, men ellers rævva greier. Er spent på hva som skjer når børsa blir skikkelig varm i skytebenken..

Så da er det igang igjen. LS-syken kommer vært år med utstyr som ryker (ifjor røk glideløsen på skytterjakka), og børser som ikke går. Det skal alltid være noe! Neste år så kanskje jeg bare skal legge børsa og klærne på hylla hele sommeren og heller bare ta den frem på LS - kanskje det går bra da?

Nå er i hvert fall opplegget snudd litt på hodet. Istedetfor å ta med meg børsa inn til Oslo idag, måtte jeg sende den med hjem igjen. Jeg drar til Oppdal med toget grytidlig imorra, og derfor må pappa skyte den i benk før jeg kommer tilbake igjen på onsdagskvelden. Jeg håper virkelig at det er noe som kan fikses lett - med momentnøkkelen eller om det har kommet noe olje i løpet.. eller kanskje det er noe jeg gjorde feil selv i dag (det håper jeg jo ikke..). Uansett skal jeg jo opp til Dokka og to treninger med Scatten som nå forhåpentligvis funker, er et must før jeg drar.. Derfor håper jeg også at det er en godhjertet sjel der ute som skal fra Rakkestad-området til Oslo-området på torsdag, som da kan være så innmari snill og ta med børsa mi innover.. krysser fingre og tær for at ALT ordner seg nå!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar