21. juli 2011 - Den som gir seg er en..

..dritt, heter det så fint. Akkurat i dag så har jeg brukt over fire timer på å krangle med Scatten - nok en gang. Jeg var jo så heldig å få låne med meg en flunkende ny skytesimulator forrige uke, da min egen ikke ville vise noe som helst på skiva lenger. Jeg har også lenge slitt med at holdeområdet har spretti rundt som en kanin på skiva og jeg har da gjort alt fra å pusse linsene, flytta lyskilden og lagt tepper på gulvet for å unngå gjenskinn.. Ingenting har fungert, så jeg var mildt sagt spent på hvordan det kom til å gå i dag. Planen var å skyte mye stående for å få tilbake godfølelsen igjen før Dokka-stevnene denne helgen.

Jeg øynet håp i tunnelen da jeg koblet til Scatten og så at det var liv allerede ved kalibreringen. Kledde derfor på meg og tok meg god til til å justere noen småting. Da jeg endelig var klar til å kalibere ordentlig, så begynte kaoset. Den ville ikke registrere noen som helst kalibrering når jeg klikka - det var liv men punktet ville ikke "sette seg" når jeg klikka.. Det var akkurat som om avstanden var for kort frem til skiva - noe som ikke stemmer siden jeg alltid står slik. Jeg knota i en god halvtime, og plutselig ville den registrere klikk på kalibreringen - og også i skiva etterpå. Joa - skal det være sånn hver gang vil jeg ikke kalle dette for effektiv trening..

Begynte endelig med klikkingen, men nok en gang sleit jeg med å beholde holdeområdet på ett og samme sted. Det ble verre og verre og "skudda" hoppa hit og dit.. Prøvde å forandre på plassering av skiva og tørket av linsene..switchet mellom 200-meter og 15-meter.. innimellom funka det ok, men det tok ikke lang tid før det hoppa dit det selv ville. Etterhvert som halvtimene gikk ble jeg bare fryktelig sliten. Jeg prøvde å trene og jobbe med avspenning og avtrekk, men det er ikke bare bare nok simulatoren ikke vil være ærlig med meg.

Til slutt ville jeg bare å gi opp hele greiene fordi jeg var helt pumpa for energi og lyst. "Er det mulig å ha en så dårlig oppladning til LS", lurte jeg.. Men i det jeg vurderte å pakke sammen kom jeg på en siste mulighet - "tenk om det sterke lyset utenfra er det som påvirker Scatten hele tiden?". Ute skifter jo lyset litt etterhvert som sola går over himmelen, og skyer kommer og går.. Vinduene kan også reflektere forskjellig.. I vinter har jeg nesyen ikke hatt et problem med flytting av holdeområde, og det kan være fordi det alltid var mørkt ute når jeg trente.. hmm.. Derfor snudde jeg bakfrem på hele skiveoppsettet. Istedetfor å ha skiva ute på balkongen, satte jeg den i motsatt retning på veggen inne. Jeg stod nå i balkongdøra..

Kroppen verket og venstrehånda ble nummen fortere enn noen gang, men dette måtte jeg finne ut av. Og joa.. for hvert skudd jeg skjøt gikk det faktisk der jeg så det gikk. Og nå holdt holdeområdet seg på akkurat samme sted.. Er det mulig? Tenk hvis dette faktisk hadde stått i den tynne blekka av en manual jeg fikk med Scatten? Da hadde jeg spart meg selv for utrolig mange timer med frustrasjon!!

Nå håper jeg bare at kroppen klarer og restituere seg bra til imorgen, slik at jeg endelig kan få en god økt med Scatten uten alt tullet. Og kanskje jeg også finner tilbake til godfølelsen på stående igjen. Hvis ikke, så har jeg fem dager å gjøre det på etter Dokka!


Til venstre: hvordan man tydeligvis ikke skal sette opp Scatten.. Til høyre: riktig skiveplassering!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar