26. - 28. juli 2011 - Forberedelser til LS

Ja, så ble det heldigvis bestemt at LS skal arrangeres, dog i en mer avdempet form. NRK vil heller ikke være der - det blir rart, men jeg har full forståelse for at det ble slik. I mitt forrige blogginnlegg skrev jeg om mine egne opplevelser og tanker rundt det som skjedde 22. juli, og nå føler jeg derfor at det er på tide med en treningsoppdatering nå - bare noen timer før jeg drar med flyet til Bodø.

Første økt hadde jeg tirsdag 26. juli. Det var mine første skudd etter terrorangrepet. Og jeg syne det var litt ekkelt og kjenne rekylen og se hvor eksplosivt og voldsomt det er når et skudd går av. Det får en til å tenke..

Men jeg måtte bare omorganisere hodet, og prøve å tenke arbeidsoppgaver og triggere. Fra før av har jeg absolutt ikke hatt noen bra oppladning. I tillegg til at det ikke ble noen Dokka-stevner i helgen. Tok derfor å begynte med feltbørsa. Kjørte på med en del minneskiveskyting, i tillegg til å trene på tiden på kne for å vite at jeg rekker å få ut seks skudd på 1 minutt.. Helt ok. Så at jeg flytter treffpunktet litt rundt, så jeg må være flinkere med nullpunktet!

Til slutt kom pappa så vi skjøt banebørsa i benk på 100-meteren for den har jeg ikke vært fornøyd med. På 100-meteren har vi erfaring fra ungdomstiden min med hvor bra man kan få et løp til å gå, så derfor valgte jeg å skyte der. Og det var også som jeg fryktet - ingen av skudda ville være "venner"... De satt pent og pyntelig med mellomrom mellom hverandre. Ikke bra!

Vi prøvde momentet systematisk en god stund, uten noen voldsom forbedring. Til slutt måtte jeg dra hjem for å starte grillingen for det var allerede seint! En god halvtime senere kom pappa hjem med den hvite pappen - og der satt den en fin klase på midten. Wuhu - endelig samling og lys i tunnelen!


Et litt dårlig bilde av 5-skuddssamlingen med børsa i benk. Nok en gang takk til pappa for tålmodighet og utmerket arbeid!

Dagen etter var onsdag 27. juli. Da bestemte jeg meg for å skyte med kaliber 22. på 100-meteren. Dette for å motvirke all rekylen fra gårsdagens skyting. Det er utrolig hvor bra trening det er å skyte med 22. Roen og selvsikkerheten må være der eller så blir det ikke bra. Det optimale hadde vært om jeg kunne simulert en 200-meterskive - men med skivetrekk, så blir det litt vanskelig. Men elektronikken er på vei!

Det ble tilsammen 100 skudd med kal. 22. Avsluttet treningen på 200-meteren med et program og gjennomgang av det jeg følte jeg trengte å trene mer på. 25-skudden ble 244, og tok noen grunnlag som jeg etterhvert ikke fortod meg helt på. Kneseriene ville ikke sitte - det samme gjaldt liggende.. Og så jeg som skulle tilbake til Oslo denne dagen! Shitpommfritt!

Etter et litt seint besøk hos ei venninne i Degernes bestemte jeg meg for å sover over en natt til. Da kunne jeg lade noen flere baneskudd og trene enda litt mer. Som sagt så gjort. Men det var ikke enkelt. Grunnlaget ville fortsatt ikke funke på hverken kne eller liggende. Frustrasjonen vokste, men heldigvis tenkte jeg tilbake på hva som kan ha gjort at det har funka før.. Jo, før så trengte jeg ikke å flytte noe annet enn kolben bak mellom kne og liggende. Den nye knestillingen ble for "slapp" og fungere når jeg har god tid - men ikke ellers. Jeg måtte derfor litt tilbake igjen, dog jeg plasserte venstrebeinet litt mer frem slik at jeg ikke skulle bli altfor høy. I tillegg må jeg først kontrollere at jeg er sentrert fra første til siste sikte. DA gikk det bra! Puh!


50 med 4 sentrum på kne - tar med meg den godfølelsen videre!

Er det ikke alltid litt sånn det er foran LS - ingenting funker, og alt må fikses? Jeg tror at jeg må huske på to hovedting og det er at nullstillingen må være 100% og at jeg må kjempe for hvert eneste skudd - ingenting kommer gratis!

På stående hadde jeg en god driv på treningen, og med nullstillingen på plass er det mye "enklere" å avlevere ett skudd. Det samme gjelder også på liggende. Her må jeg være på og ta gode avtrekk. Og når jeg gjør det skjer det slik som på skiven under..


50 med fem sentrum på liggende - bojaaaaah!

Dette var det siste jeg skjøt før jeg pakket sammen. Sånn skal det se ut!

Jeg sendte med skytesimulatoren oppover til Bodø i bilen med pappa og Asbjørn. De tar den lange veien før jeg, mamma og Eileen tar fly på lørdag. Da har jeg i hvert fall muligheten til å ta litt klikktrening før jeg skyter mandag og ikke minst onsdag.

Jeg håper uansett at vi får en trivelig tur, med mye morro og spenning. Det hadde heller ikke gjort noe om været også hadde vist seg fra sin beste side. Men årets første bad fikk jeg endelig tatt i kveld, så da kan jeg huke den av på lista mi ;o)

Ønsker alle skyttere - kjente og ukjente - masse lykke til!
Vi sees snart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar