1. juli 2011 - Stevne på Løvenskioldbanen

Planen i dag var å få til en liten Scatt- eller klikkøkt før jeg skulle skyte stevne på Løvenskioldbanen. Det rakk jeg ikke pga av jobb som måtte gjøres før jeg kunne ta meg ordentlig ferie! Men istedet var jeg rask med å kle på meg og komme meg inn på standplass for å ta en del klikkskudd før vi skulle begynne skytingen. I tillegg var arrangøren påpasselige med at vi ikke begynte før klokken var 19.15! Jeg er veldig glad i å roe meg ned og klikke litt, men dessverre er det mange arrangører som er mer opptatt av å bli ferdig med laget og starter før tiden hvis alle er på plass.. Men denne gangen ble det altså klikking.

Startet med innskyting på liggende. Nok en gang var det dårlig lys pga tunge skyer på himmel i kveld. Da blir jeg litt usikker på om jeg har rund blink eller ikke, så jeg må jobbe ekstra godt med nullpunkt og avtrekk. De fem skudda på liggende var merkelige greier - det hele gikk veldig tregt igrunn fordi jeg så skiva dårlig. Det ble en 50-serie, men skudd nr 4 var en 10.0.

På stående skrudde jeg for sikkerhetsskyld tre halve knepp til høyre - jeg hadde virkelig ikke lyst til å se noen 8ere på venstre side! Jeg jobbet med å roe meg ned, men timingen var nok en gang dårlig, samtidig som det var veldig vanskelig å trekke av. Det så crappy ut, og det ble fire niere litt her og der.. Men en detalj som jeg merket meg var at høyrebeinet var veldig anspent, og hele tiden ville småriste litt. Jeg var ikke veldig nervøs, men jeg begynte nå å ane at beinstillingen kunne være noe av årsaken til min lurvete skyting den siste tiden. De siste ukene har jeg stått litt bredere med beina, og da kan det fort bli mye vekt på høyrebeinet. Noe som igjen gjør at det knyter seg i leggen..hmm

De fem kneskudda var roligere enn før, nå som jeg hadde slakkere rem. Jeg er anspent i kroppen pga at jeg ikke har trent den ordentlig inn enda, så jeg jobbet veldig for å ikke rykke til under avleveringen av vært skudd. Holdt unna bra, bortsett fra det siste skuddet som gikk nede til venstre. Anvisningen viste det samme - fire tiere og en nier til slutt. Så jeg er positivt innstilt på kneskytingen videre!

SÅ var det prøveskudd igjen. Nå ville jeg stå mindre bredt med beina for å se om det kunne ha noen effekt - jeg fulgte merkene på tommestokken min, og det føltes mye bedre. Jeg har jo ikke den tommestokken med meg for ingenting, så det er viktig at jeg tenker meg godt om før jeg flytter noe mer på beina. Jeg prøvde også å ha mer fokus på arbeidsoppgavene mine, og spesielt på avspenning og pusting. Men beinplasseringen hadde definitivt best effekt siden jeg nå ikke kjente noen spenning i høyreleggen. Det ble faktisk 49 poeng med en nier som jeg kjente, så dette lover godt videre.. (men hadde fortsatt to halve knepp til høyre..)

Så var grunnlaget igang - det var kjempedigg å ha klokka på skjermen slik at jeg kunne roe meg ned før jeg begynte. Jeg pustet godt og var hard på avtrekkeren. Jeg så at skudd nr to gikk veldig ut til høyre, mens det siste var bittelitt lurvete..

På kne jobbet jeg igjen med å puste meg ned og trekke av uten noen rykninger i kroppen. Det gikk bra på de to første, men skudd nr tre gikk ned til høyre. På liggende ville jeg prøve og unngå å få en høy nier på det første skuddet, men det var fortsatt litt vanskelig å se blinken klart så det var ikke like tight som det pleier å være.

Anvisningen startet med en tier på stående, og fortsatte med det dårlige høyreskuddet som satt godt ute til høyre men heldigvis i niern. Den siste hang i litt høyt til høyre i tierstreken - endelig havna skudda der jeg så de gikk. Positivt!
På kne fikk jeg to tiere, mens det siste skuddet ble en nier der jeg hadde sett det gikk - helt fortjent, og veldig greit. Så var det liggende - kom altså ikke utenom en nier på det første skuddet denne gangen heller - irriterende ja - men fyllte resten. Da ble det 97 poeng og 242 tilsammen. Helt greit, for det var det jeg forjente ut i fra hva jeg så i siktet.

Jeg lovte megselv i går at jeg skulle skyte omgang i dag, såfremt det ikke skjedde noe helt merkelig - og det gjorde det jo ikke. Så da var det bare å lade opp magasinene og kjøre på med prøveskudd. Og det ble med ett prøveskudd. Jeg gjennomførte det veldig godt, og når det i tillegg stod 10.9 på skjermen, så holdt det! Jeg var klar.

Planen var som alltid å bruke god tid først på å finne nullstillingen og ikke stresse med det første skuddet for å unngå en nier over. Denne gangen tok jeg meg rett og slett litt for god tid på de første fire skudda - så plutselig på skjermen at jeg kun hadde 35 sekunder igjen! det er da jeg pleier å skifte til det 2. magasinet. Fikk opp farten da ja, og følte det gikk litt her og der pga dårlig lys OG miragen.. hadde fire sekunder igjen da det siste skuddet satt i skiva.

Fasiten ble: 10.0 over på det første skuddet.. og så jeg som var så nøye med å ikke dra det opp..Videre fulgte mange innertiere, med innslag av ikke fullt så gode yttertiere. Trodde også at det siste skuddet skulle gå inn, men bastarden dro akkurat ut under i en 9.9.. Bajs. Men jeg var ikke bedre, og kanskje jeg har lært til neste gang at jeg må holde fokuset hele veien ut!


242 - 341.

Jeg ser tydelig også ikveld at triggerne ikke er på plass, og at dette blir et definitivt fokus på treningene fremover. Jeg vil ikke begynne å trene inn noen triggere på stevner, fordi jeg kun vil ha positive assosiasjoner til de og det er vanskelig i konkurransesammenheng. Men jeg gleder meg masse til å ta fatt på oppgaven.

Imorra er det tid for et mesterskap igjen, nærmere bestemt Fylkesmesterskap på Eidsbergbanen. Ifjor fikk jeg 236, så da er selvfølgelig målet og slå det - og mer til.. Men jeg skal ikke ha et poengfokus under skytingen - hodet skal kun tenke på arbeisoppgavene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar