10. november 2012 - Stevne i Halden og på hjemmebanen i Degernes

Yess!! Mine antagelser fra torsdagens trening stemte - nå er endelig ståendeteknikken tilbake! Og for det ble jeg belønnet med en 2. plass i Halden denne helgen!

Det ble en lang dag på lørdag siden jeg måtte være på plass i Bøndernes Hus klokken 08. Degernes skytterlag arrangerte 15-meterstevne sammen med Halden denne helgen og da må man stille opp for laget sitt. Det er mildt sagt tidlig på morran for min del. Men jeg liker igrunn det å sitte i påmeldingen - man treffer så mange hyggelige folk :)

Det eneste som var litt dumt i år er at det samtidig ble arrangert fire stevner Vestfold. Mange valgte derfor å ta turen dit og det merket vi tydelig på antall påmeldte. Men en stor takk til de som tok turen ut i indre Østfold!

Vanligvis pleier det å være en grei strøm med skyttere gjennom hele dagen, men denne gangen var det nesten tomme lag mot slutten. Derfor bestemte jeg meg for å skyte relativt tidlig og se om jeg også kunne få med meg stevnet i Halden.

Jeg er alltid spent når jeg skal skyte stevner og denne gangen var intet unntak. Jeg husker ikke sist jeg skjøt på 15-meteren til Degernes, men det var stas å prøve ut de nye ledbelyste skivene. Er jo så mye lys at jeg måtte bruke det grått filter for å få bedre kontrast. Men det er jo bra - for da skal alle kunne se blinken.

Jeg er veldig fornøyd med gjennomføringen min på alle seriene, med unntak av den siste kneserien hvor jeg ble litt sliten og slapp ut etpar unødvendige skudd. Men ellers jobbet jeg kjempebra! Og det var utrolig gøy å skyte stående! jeg var nervøs, men hadde mye mer kontroll og ro i kroppen. Det var slik jeg opplevde det på de 10 siste ståendeskudda på treningen torsdag. Så nå fikk jeg bekreftet at teknikken er på plass og at jeg nå må få mer stevne- og treningserfaring for å få på plass selvtilliten og tryggheten :)

Det jeg og må jobbe videre med er å få samlingene midt i skiva. På den første ståendeserien satt hele samlingen oppe til høyre, og på den andre kneserien satt alt til venstre - men en supersamling reddet meg inn.


146 på 15-skudden og tilsammen 243 poeng.

Etter den lovende skytingen i Degernes kunne jeg ikke dy meg og måtte ta turen videre til Halden. I utgangspunktet liker jeg ikke å stikke fra jobben min, men siden det kun var en skytter igjen var det greit..

Spenningen i kroppen hadde ikke blitt noe mindre. Nå visste jeg at forutsetningene var på plass - så nå er det kun stevnetrening som hjelper.

Jeg trodde kanskje jeg var litt i overkant nærvøs på de første kneskudda, men der hadde jeg ingenting å frykte. På stående var jeg ved godt mot, men plutselig stod jeg ikke så godt lenger. Jeg var urolig og det hverken føltes bra eller så spesielt bra ut i siktet. Tippet 46 poeng, så 47 var egentlig bare fortjent. Allikevel merket jeg meg at det var en samling, men oppe til høyre igjen.

Jeg var fornøyd med gjennomføringen av den andre kneserien, men ble veldig skuffet av å få nok en skjev serie - denne gangen på venstresiden og to 9.9!

Det var litt nedtur å se 145 på skjermen, men jeg var bestemt på å jobbe på og ikke gi meg selv om jeg begynte å bli sliten. Jeg stilte meg opp på stående og nå fant jeg stillingen mye bedre. jeg fikk tyngden fra børsa gjennom armen og ned i skoa og det hele var mer rolig. Jeg synes det første skuddet gikk litt høyt, men resten så pent ut. De fem siste skudda på kne var jeg ikke så fornøyd med. Her synes jeg at jeg slapp gjennom etpar for lett og var litt irritert på det da jeg var ferdig.

Anvisningen startet og gikk i en høy tier. Så fulgte en høy  og litt til høyre 10.0 -  og enda en på samme sted.. Dette kommer aldri til å gå bra tenkte jeg. Skudd nr. 4 ble en innertier og det siste skuddet satt jagguimeg i tieren den og!! Yess - min første stående 50-serie på stevne i år! Men så kom jeg til å tenke på at det gjenstod fem så som så kneskudd.. nå angret jeg på at jeg ikke hadde gikk bare litt til.. Det ble en spennende anvisninge for å si det mildt - innertier - tier - innertier - tier.. Turte nesten ikke tenke 100-tanken..! Men jeg kunne juble etter å ha satt det siste skuddet i innertieren! Og ja, det kom et høyt JESS! Nå stod det 100 poeng på skjermen og tilsammen 245 poeng! For en avslutning dette ble på dagen. Nå var jeg sliten, lettet og veldig happy. Det er rart hvordan det hele føltes bare for noen dager siden - hvordan ting kan snu så fort fordi man finner tilbake til teknikken som gjør det hele mulig. En god følelse! Og selvfølgelig - the cherry on the top var å få en 2. plass og medalje - det er alltid stas :)

100 poeng på10-skudden og tilsammen 245 poeng!
Det jeg merket meg som kan være en medvirkende faktor til at jeg ikke sitter midt i på stående er at jeg varierer hvor trykkpunktet under foten er når jeg skyter. Dvs - skyter jeg den ene serien med trykket foran og den andre med trykket mer på midten vil treffpunktet være forskjellig. Så da må jeg bli mer bevisst på det og trene på å finne det opptimale trykkpunktet for min stiling. Jeg skal også jobbe mer med avspenning av skuldre og bli enda tøffere på avtrekket. Jeg skal heller ikke glemme kne, og terpe mye på nullstillingen og ikke minst avspenningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar