24. november 2012 - Stevne i Moss/Våler og Sarpsborg

I dag skjøt jeg to stevner, og jeg kjente allerede før jeg dro at hodet og kroppen ikke var helt tilstede. Senere på kvelden skulle jeg bort, så det var heller det arrangementet som surra og gikk oppi toppen. I tillegg synes jeg det har blitt litt mye skyting den siste tiden.. Ikke det at jeg skal unnskylde meg på noen som helst måte - men det er nå faktisk en gang sånn det føles.

Jeg skjøt et lag tidligere i Moss og Våler for å kanskje komme hjem litt tidligere. Jeg var flink med arbeidsoppgavene mine, på tross av litt mangel på motivasjon. På den første ståendeserien så jeg at jeg kanskje var en tanke skjev når det gjald nullstillingen og det stemte. Jeg hadde 148 poeng på 15-skudden og var veldig gira på å finne nullstillingen litt bedre. Men jeg merket at jeg på de tre første ståendeskudda skjøt til høyre. Jeg justerte derfor stillingen litt før jeg skjøt de to siste. På kne var det mye puls, og da standplasskommandøren ikke hørte at jeg ikke var klar, så fikk jeg ikke roet meg nok ned før serien begynte. Jeg brukte mye tid på de to første skudda, men speedet opp mot slutten og satset på at et godt avtrekk ville redde meg inn. Anvisningen viste tre niere til høyre slik jeg hadde sett det på stående - og så to tiere. Kneserien var lurvete og det snek seg ut en 9.9. 244 poeng tilsammen og en helt ok start.

148-244 poeng

Jeg følte nå at kroppen var litt mer på, og håpte dette ville hjelpe meg til litt bedre skyting på Sarpsborg. Før det var min tur til å skyte fulgte jeg med på skiva til Katrine Lund. Det var mildt sagt helt vannvittig rått å se på. Jeg har aldri i mitt liv sett noen skyte så sinnsykt tette klaser både på kne og stående! Den første kneserien hennes var en klase men litt opp til høyre - men resten satt helt i midten!! Med 150 som utgangspunkt var det ingen tegn til spenning - for skudda fortsatte å sitte på samme sted - null problem. Det var en blanding av spenning og behagelighet å se på skyting hennes, for det var liksom ikke noe tvil om at det kom til å bli 250 poeng - og det ble det og. Med 14 sentrum! Sånt er bare gøy å se live :)

Etter å ha sett en slik prestasjon på standplass er det litt rart å skulle stå der og prestere selv.. Man er jo liksom ikke helt der selv - ennå. Men arbeidsoppgavene var som alltid å fokusere på pust, balanse,  avspenning og tøffe avtrekk. Jeg startet stødig med 50 poeng på kne. Så var det stående. Nå skulle jeg være enda mer flink med nullstillingen enn på Moss og Våler! Første skuddet så jeg gikk ut til venstre - så da justerte jeg stillingen litt til høyre.. Neste skudd gikk til høyre.. så da justerte jeg litt til venstre. Skudd nr 3 gikk til venstre.. og ja, sånn fortsatte det på de siste to skudda også!! Så det var igrunn ikke en stor overraskelse da jeg fikk anvist skudda akkurat der jeg hadde sett de. Fem niere - plantet annenhver gang på hver side av blinken.. Ingen drømmestart akkurat..

Når jeg da satt meg ned på kne var det puls i børsa. Innimellom skjer det - og det må jo nesten ha noe med stillingen å gjøre selv om jeg ikke helt kjente hvor problemet satt. I hvert fall ble det en dårlig 48-serie og tilsammen 143 på de 15 første skudda.. kjeeeedelig! Men jeg visste hva jeg måtte og ville gjøre. Nå var fokuset og bedre og jeg fant nullstillingen. Det første skuddet så jeg gikk høyt, men resten var ok. Den siste kneserien husker jeg ikke så masse fra for å være helt ærlig - den var nok ikke så veldig minneverdig heller. Anvisningen viste en høy nier på det første ståendeskuddet og resten tiere. Det var bra! Så klarte jeg og hale i land en 50-serie på kne også, og totalsummen ble ikke helt på tur allikevel - 242 poeng.

143-242 poeng

Jeg sitter igjen med en følelse om at jeg ikke burde stresset meg avgårde når hodet ikke er på riktig plass. Det blir halvhjertet, selv om man gjør sitt beste der og da. Men den lille ekstra gnisten manglet i dag. Jeg tenker også fremover - dvs - neste uke. Da blir det et skytemaraton med Akerhusserien på tirsdag, Oslo Østre-stevnet på onsdag, Oslo Open på fredag og Rælingen/Alfhallen på lørdag. Akkurat nå er det kun Akershusserien som frister, men jeg vil jo ikke gå glipp av det siste og viktige som skjer før desembermåneden kommer og det blir nesten ikke noe skyting! Men for min del stresser det meg og litt at jeg ikke har fått/får trent på CBC eller gjort bra løpeøkter i denne uka og neste uke. Det bør være en balanse i det hele. Men men, sånn er det og plutselig har neste uke gått også, så det er bare å bite tenna sammen og presse seg litt. Det er for en kort periode - og for min del er dette det eneste alternativet ;)

Jeg skal avslutte innlegget med hva jeg faktisk var fornøyd med på disse to stevnene - for det er alltid noe man gjorde bra! Jeg er fornøyd med at jeg fikk testet ut det å passe på balansen mer på kne, og jeg synes dette hjalp mtp nullstillingen. Jeg så hvor skudda gikk i begge stillingene og ser at når jeg gjør arbeidsoppgavene mine og når fokuset/tøffheten er på plass så går det veldig bra. 

Videre har jeg et ønske om å ta frem Scatten for å jobbe mer med avtrekk i begge stillinger, men spesielt på stående. Finne flyten og tøffheten! Jeg skal og flytte litt på kinnstøtta litt mer mot venstre slik at jeg kommer nærmere den på stående og kan slappe bedre av i hodet/nakken. Remma mi må også byttes ut med en av de to nye jeg kjøpte under LS i år, så det blir et lite prosjekt fremover. Men det blir bra! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar