8. november 2012 - Trening hos Oslo Østre

Eeeendelig fikk jeg den lange gode skyteøkten som jeg har ønsket meg en god stund :) Nesten 2,5 time med trening er jeg veldig fornøyd med!

I dag ilte jeg hjem fra jobb og nesten heiv i med tre brødskiver, før jeg bilet videre til Årvoll. Jeg var vel innenfor døra ca 1740 og noe raskere enn det tror jeg ikke at jeg klarer å få til midt i rushen.

Alt er riggert og klart til ståendetrening :)

Heldigvis slapp jeg denne gangen å teste så mye instillinger på børsa, slik at jeg var raskt i gang med treningen. Fokus var å jobbe med triggerne - å virkelig gjøre de - og ikke minst være tøff på avtrekkeren. Det kan virke som om pulsen har blitt mye mindre synlig i siktet nå og det er veldig positivt. Allikevel blir jeg som oftest stående å presse for lenge og får liksom ikke helt til dette med å ta et godt avtrekk. Det føles liksom ikke naturlig. Men tidvis var holdingen og timingen veldig fin og jeg klarte endelig sesongens første 50-serie på trening. Det var stas!


Etter det var det mye enten eller. Kjente hele veien at avtrekket var det som var problemet. Med en gang jeg begynte å presse på avtrekket så kjente jeg at spenningen gikk fra hånden gjennom armen og inn i skuldra. Jeg vet at når jeg er "riktig" trent på stående, så skal det ikke være sååå vanskelig å skyte tiere som nå - da skal det flyte ganske bra. Men jeg jobbet på med triggerne og prøvde ut litt teknikker osv for å se om det hadde noen utslag.

Det var godt å ta noen sittepauser innimellom slik at jeg fikk hvilt ryggen litt og tenkt på hva jeg hadde gjort og hva jeg skulle fokusere på videre. 

Som sagt, så fungerte det innimellom sånn som på skivene under. Først 50 poeng, deretter 49 og 48 poeng på avsluttende serie. Man ser tydelig hvor utdragerne gikk, og det merket jeg litt på stillingen også at når jeg ble litt mer spent enn vanlig så kom reaksjonen.


Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å trene noe på kne i kveld. Men supplerte med et par 10-skudder på for å få litt variasjon i kroppen. Men også for å ikke "glemme" kne helt. Jeg hadde fokus på å trekke av litt raskere enn før, og det gikk ganske så jevnt og bra igrunn :)

20 skudd kne - litt raskere, og fornøyd med gjennomføringen.

Helt mot slutten av øken kjente jeg at kroppen begynte å bli veldig sliten. Jeg tenke også at dette var grunnen til å skytingen min var så ujevn... Men så plutselig kjente jeg en stor forskjell på et skudd.. nå var avtrekket avspent, men allikevel på - hvorfor det?? Eureka - plasseringen av tommelen min! Ah - nå kom alt tilbake til meg. Jeg må plassere tommelen min på "hjørnet" av pistolgrepet (altså ikke rett under/bak siktet). Det som skjer da er at pekefingeren min møter tommelen mer naturlig når jeg presser - slik at det kun er tommelen og pekefingeren som jobber når jeg er tøff på avtrekkeren - ikke resten av hånden/armen og skuldra! Plutselig kjente jeg at jeg hadde kontroll igjen på stående og ting fløt! Det var nesten så jeg stod der å smilte mens jeg skjøt - men, jeg måtte ikke glemme triggerne og jobben jeg tross alt skulle gjøre. 


Fem skudd i en kjempefin samling..

Deretter fem nye skudd oppå der igjen.
Da snek det seg ut en 9.9, men der var jeg litt ufokusert.
Men allikevel var dette en super samling og en god følelse å ta med seg videre! :D
 

Denne 10-skudden ble avslutningen på kveldens trening. Jeg er overbevist om at jeg nå har funnet ut av startproblemene mine for sesongen. Det betyr ikke at det blir 250-poeng med en gang, men det blir mye bedre å trene fremover, nå som ting er på stell. Jeg vet nå at med trening - både vanlig og stevner, så vil etterhvert selvtilliten stige. Og det er det man må ha for å treffe blinken i stressa situasjoner - selvtillit og troen! :)

Det er rart at noe så lite som plasseringen av tommelen kan ha så mye å si på hvordan man skyter. Etter en kveld med så mye skyting -  en sliten kropp og hode, for å avslutte med en så fin samling og godfølelse er en bekreftelse i seg selv om at jeg har funnet ut av "problemet".

Til helgen er det 15-meterstevne i Degernes og Halden (fortsatt ledige plasser, så det er bare å møte opp!). Jeg skal sitte i påmeldingen hele lørdagen og avslutte med å skyte på hjemmebanen. Av erfaring pleier jeg å bli rimelig tung i pappen etter en sånn dag. Men jeg skal gjøre mitt beste og ta det som en trening. Nå vet jeg i hvert fall hvor jeg skal plassere tommelen min på stående, og jeg trenger all den treningen jeg kan få for å terpe videre :)

PS - da jeg var ferdig med treningen så jeg at noen hadde kuttet opp eplebiter og lagt frem slik at de som ville kunne spise litt. Det synes jeg var et knallbra tiltak! Jeg vet det kan bli mye søte godsaker og noen ganger brus på skytetreninger. Det er jeg veldig mot. Skyting er en sport - på lik linje med fotball, ski og sjakk - la oss derfor heller tenke hva kroppen og hodet trenger, og ikke hva den skal kose seg med. Epler er en fin måte å få opp blodsukkeret på - uten at det skyter helt i været og fyller opp magen slik at pulsen stiger. Vil man derfor skape litt hygge og bedre fokus blant skytterne på treninger, så gå for frukt - og spar kakene til de helt spesielle anledningene ;)


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar