Felt vs. 15-meter..

Det er nok mange som har fått med seg den store diskusjonen rundt felt og nedgangen i antall deltakere og hva man skal/bør gjøre for å motvirke dette. Her er det mange synspunkter og det er selvfølgelig ikke uventet; folk er jo tross alt forskjellige.

Selv blir jeg faktisk redd og bekymret for hva dette vil si for 15-metersesongen. Jeg hadde blitt ufattelig lei meg om det ble stevnestopp for 15-meter fra og med januar.

For meg så blir det nesten litt det samme som å "tvinge" folk til å skyte felt. Jeg er absolutt på ingen måte i mot felt - det var tross alt den grenen jeg ble norgesmester i som juniorskytter - og som klasseskytter ble jeg blant annet samlagsmester. Men et av mine hovedproblem er at jeg sliter med skuddreddhet. Spesielt i det jeg får dårlig tid og må skyte med skarpere ladede skudd. Det vet jeg alt om. Jeg trives rett og slett ikke med å skyte felt - dessverre. Jeg må følge hjertet mitt og ikke bruke tid og energi på skyting som absolutt ikke gir meg noe tilbake. Og desverre er det feltskyting. Jeg tror til og med at min egen far kan skrive under på at det ikke er spesielt hyggelig å være rundt meg når jeg går i LS-løypa..

Igjen - misforstå meg ikke; jeg er absolutt IKKE imot felt. Jeg er overimponert over de skytterne som er gode i felt - selv når skivene står på ukjent avstand og de klarer å bedømme riktig. OG det er i tillegg superspennende å følge med på finaler. Ja til felt sier jeg! Men jeg sier også ja til retten å velge den eller de grenene man har lyst til å skyte. Den beste treningen jeg gjør er innendørs i perioden november-mars/april, og ikke minst hjelper dette mye mot skuddreddheten min. Ja, selvfølgelig er det ingen som vil hindre meg i å trene innendørs selv i en feltsesong, men jeg synes også det er kjempeviktig at midtukestevnene opprettholdes slik at man har mulighet til å få viktig stevneerfaring. Ja til midtukestevner så lenge det går! Eventuelt så var det en kommentar jeg leste hvor vedkommende foreslo å skyte 35-skudd utendørsprogram når man kom i januar for å forberede seg på utendørssesongen. Dette er jo forsåvidt noe de allerede gjør i Onsdagsserien til Oslo Østre - helt genialt spør du meg.

Ja, selvfølgelig er det mange som har ombyggingssett for Saueren sin, men det er også mange som satser litt og har to-tre Sauere til disposisjon. I tillegg tilbyr majoriteten av lag der ute leasing eller vanlig utlån av våpen til skyttere slik at de som vil skyte både 15-meter og felt kan gjøre det. Det vil uansett alltid være noen som har mer utstyr og muligheter enn andre. Og ikke minst så må samlagene der ute være bevisste på når de setter opp samlagsmesterskap 15-meter, når Landsdelskretsstevnet arrangeres og når Kretsmesterskap og Klubbmesterskap avholdes innendørs. I Østfold blir så godt som all "offisiell" skyting unnagjort før jul. Fra januar og ut februar blir det arrangert midtukestevner. Veldig smart, for da kan de som vil skyte feltstevner med sin ombygde Sauer gjøre det og de som vil fortsette å konkurrere på 15-meteren kan gjøre det. Og ikke minst; de som vil gjøre begge deler og har to børser eller låner en børsa kan også gjøre det. Alle skal få - man må bare være litt kreative og løsningorienterte og se mulighetene - ikke kjøre kjappe "skylde-på-løsninger" og forbud :)

Så det å skulle gå inn for å stoppe midtukestevnene helt fordi det kanskje kan gi noen flere deltakere på feltstevner, stikker meg lang inn i hjerterota. Jeg blir faktisk litt uvel av tanken at folk foreslår det som en løsning.. I tillegg er disse stevnene veldig populære, og det sier jo litt om hva mange foretrekker. Jeg vil ikke bli fortalt at jeg MÅ skyte felt fordi det står i formålsparagrafen.
Som fortalt går det faktisk an å kombinere grenene uten at noen går glipp av mesterskap.

Jeg tror heller det er viktig å definere hva feltskyting skal være slik at man kan trene målrettet og bli god i felt. Nå er det jo nesten "bare" for "hvemsomhelst" å komme på LS og skyte godt på felten og godt i finalen. Men på Viken II derimot kan du godt fylle på de inledende 30 skudda, men kan du ikke bedømme avstand er det stor sannsynlighet for at du ender opp med null treff i finalen. For meg er dette litt forvirrende at er "lettere" å bli NM-mester i felt enn Lansdelskretsmester.. sånn satt på spissen.

Innlegget som John Olav Ågotnes skrev på standplass.no (les her) er jeg veldig enig i. Det å arrangere et eget NM i selve feltsesongen for felt åpner opp for mer dedikert satsning og bedre pressedekning. Det er jo tross alt litt rart at man skal ha et opphold på fire måneder før man igjen skal forberede seg til norgesmesterskapet - er ikke mye feltstevne trening som sitter i kroppen da nei.. Men jeg synes også det er smart å opprettholde feltskytingen under LS, men med en "feltkonge"-tittel istedet - artig å ha to grener som skal skytes enn bare en.

Ja, mange spørsmål står ennå ubesvart. Men jeg ber på mine knær at ikke DFS ender opp med å korte ned på den allerede så korte 15-metersesongen for oss som finner uendelig mye glede, nytte og utfordring i denne grenen. Og hvis du synes at jeg da heller burde begynne med skyting innen NSF, siden jeg er så glad i å stå inne når det er snø og kuldegrader ute - så må jeg nok skuffe deg og si at det er 15-meter og 200-meterskyting innen DFS jeg satser på og jobber for. Og sånn vil det nok alltid være. Snøen nyter jeg med ski på beina ;o)

Jeg håper og ønsker at DFS finner er løsning som gangner alle - både feltskytterne og innendørsskytterne som brenner like mye for sporten sin og har lyst til å få mest mulig ut av sesongen!

Hurra for feltskyting i helgene og hurra for en lang nok 15-metersesong med midtukestevner!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar