11. juli 2013 - Trening på Årvoll

Nok en ny trening på Årvoll-banen i kveld. Strålende sol, null vind og varmt i været. Nesten for gæli å kle på seg både skinn og canvas, men det var jo tross alt perfekt vær for kal. 22-skyting!


Jeg hadde tatt med meg både 22en og 6.5en for å få litt kvalitetstrening mtp stilling og avtrekk. Det som er fint med å bruke 22en er at skudda ikke koster like mye, man slipper mirage og jeg slapper mer av og blir mer nøyaktig på det jeg gjør. Mye for penga med andre ord!

Jeg startet først på liggende. Begge børsene er 100% likt stilt inn slik at jeg kan jobbe med stillingen og det vil fungere like godt på begge børsene. Jeg kløna mye med innstillingene og fikk det ikke til følte jeg selv. Jobbet mye med både bein og armer - til slutt ble jeg sliten og måtte opp i kne for å avlaste armene litt. På kne var det veldig nyttig med 22-trening. Det var veldig rart å trekke av å ikke ha noe som helst rekyl - det er som om det ikke skjer noen ting. Veldig rar følelse igrunn, men bra trening. Avspenningen og balansen fikk "kjørt seg".

Etter litt kne, var det ned på liggende igjen. Forsatt lurvete, spesielt synes jeg det var veldig rart at det ikke ville sitte i midten. Jeg skrudde og skrudde, men samlingene flytte seg mye hele tiden. Og det var vindstille. Til slutt bare dret jeg i det og skjøt selv om jeg var skeiv. Jeg justerte remma litt og plassering av armen og bein. Børsa vippet forsatt litt til høyre fordi den har vinkelmessig feil spenning og blir dratt dit..  Men det mest "interessante" er at jeg ikke får til et godt grep rundt pistolgrepet på børsa. Det er akkurat som om det skulle ha sitti lenger frem fordi jeg får knekk på håndleddet fordi det havner for langt bak ift armen og hånda mi. Men da jeg begynte å plassere albuen på høyrearmen lenger bak for å kompensere for dette, så begynte ting å falle litt mer på plass. Rart det der, at det kanskje ikke skal så mye til.

Jeg byttet etterhvert over til 6.5en - mye for å teste liggendestillingen. Nå funket det bedre enn forrige gang. En mye bedre følelse igrunn. Stillingen bestod til og med omgangstesten - dvs. skyting i med høy fart/dårlig tid. Kolben holdt seg der den skulle gjennom hele omgangen og nullstillingen holdt seg også bra. 99 poeng med en 9.7 og bra samling. Kult!

Videre på kne gikk det også bra, men de fleste skudda satt til venstre. Da kom en av lagets "gode gamle" veteraner og gjorde meg oppmerksom på at hvis jeg holdt tommelen min på høyre side av pistogrepet, så ville jeg dra ut skudda til venstre. Det har jeg ikke tenkt over selv, men det var veldig logisk. Derfor prøvde jeg å holde vanlig i grepet med tommelen der man skal og da gikk skudda mer i midten. Det eneste er at jeg kjenner at jeg spenner høyreskulderen mye mer, noe som igjen gjør meg mer "skvetten" når jeg skal trekke av. Det var jo derfor jeg har begynt å holde tommelen på "feil side" fordi det hjalp masse mtp avspenningen. Det samme gjør jeg på stående - der går ikke annet - og jeg må skru tre til høyre. Men det har blitt en vane og det funker supert for meg :) Så jeg må nesten prøve litt videre på kne og se hva jeg skal satse videre på der - "riktig", men anspent - "galt", men avspent (er jo bare å evnt. skru)?


Jeg prøvde også litt på stående for å holde det ved like også, og det ser fortsatt bra ut. Jeg har funnet en stilling som jeg stoler på, finner raskt og klarer å slappe av i. Det er en fin følelse.

Det var kveldens trening. Bra og variert - og jeg lærte noe nytt også denne gangen :)

Jeg kan jo og legge til at jeg faktisk har fått tak i dette "sandfargede" miragebåndet som jeg etterlyste. Det lønner seg å gå til kilden når man ønsker seg noe - så tusen takk til Edvin Aamot for fantastisk kundeservice! :D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar