3. juli 2013 - En kjapp økt

I kveld har jeg vært ekstremt effektiv og til og med litt flink! Var hjemme fra jobb ca 1745, spiste kjapt og var nede på Fitness Xpress ca 1830. Der kjørte jeg en styrkeøkt sammen med min mann. Fra før har jeg fått styrketreningen min gjennom boot camp, men siden det ikke er noe boot camp i julimåneden, så må jeg krype til vektene og gjøre basisøvelser. Dette har jeg ikke mye erfaring med, men styrketrening er det viktigste man kan gjøre for kroppens ve og vel. Ja, faktisk er det anbefalt at eldre trener styke slik at de rett og slett tåler mer. 

Som skytter er det viktig med styrketrening for ryggen. Den får mye bank spesielt på stående, så hvis ikke man er sterk i ryggen kan man få plager som direkte påvirker skytingen. I verste fall kan man ende opp med å måtte legge børsa på hylla.

For min egen del ønsker jeg å bli sterkere for å få bedre utholdenhet på stå stadplass, tone lår/rumpe, få mer spenst mtp joggingen og holde korsryggen i sjakk. I kveld jobbet vi med standardøvelser ved hjelp av vektstang. Det var veldig interessant, men samtidig merker jeg at jeg har veldig mange spørsmål ift teknikk, reps og vekter. Derfor har jeg kommet frem til at jeg ønsker å ta en PT-time hvor jeg kan få svar på det jeg lurer på, samtidig som jeg kan få et effektivt program som dekker mine ønsker/behov som jeg kan følge. Jeg kjenner med selv såpass godt nå at hvis jeg er usikker på noe, så mister jeg motivasjonen, noe som igjen gjør at jeg til slutt ikke gidder å holde på lenger. Gang på gang har det vist seg at hvis jeg får profesjonell hjelp fra noen, så gjennomfører jeg med dedikasjon og pågangsmot. Så da er vel igrunn saken grei - styketrening med vekter blir neste læringspunktet på lista :)

Etter styrketreningen dro jeg rett hjem, dusja og satt opp skytesimulatoren i stua. Siden jeg hadde en relativt dårlig treningsøkt på mandag, ønsket jeg å få svar på noen spørsmål som surret i hodet. Blant annet når det gjaldt avtrekk. Det er interessant å se at når jeg skyter fem-skudden på kne, så får jeg anvist merkelige utdragere som jeg ikke kjenner. Kan det være dårlig avtrekk?


Kort fortalt så fant jeg ut nettopp dette, at avtrekket ikke er bra. Jeg synes det føles som om det er bra, men skytesimulatoren viste tydlig at dette ikke stemte. Jeg holder veldig bra - innenfor tieren, men når jeg trekker av så gjør jeg noe som får skuddet til å sitte godt utenfor holdeområdet. Derfor prøvde jeg litt forskjellig, spesielt når det gjaldt hvordan jeg holdt rundt pistolgrepet.

Sammendrag fra hva jeg må tenke/jobbe med videre:
KNE:
- grep: tommelen på siden -> mindre spenning i høyre skulder
- plasser kolben høyt og inn mot senter av kroppen, remfestet på bakeste klistrelapp (lettere å se inn i siktet, får vekten over venstrearmen og kan slappe av bedre)
- likevekt i kroppen
- 0-punkt
- støff på avtrekket

STÅ:
- slippe opp/slappe av i hofta og høyre bein -> kjenne at hofta møter venstre albue og hviler godt
- puste seg ned
- PÅ i avtrekket

En interessant og nyttig økt dette her altså. Dette tar jeg med meg videre til morgendagens økt på Årvoll-banen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar