19. november 2013 - Trening i Alfhallen

I kveld var det Team Kisen-trening. Økten starter alltid med luftskyting og denne gangen hadde jeg med et luftvåpen som jeg har fått lov til å prøve. Desverre fikk jeg ikke brukt det med en gang siden jeg trengte prismeblokker for å se gjennom siktet. Jeg tok derfor den samme utlånsbørsa som jeg brukte sist siden sist. Men her var det tydeligvis noen som hadde brukt det for jeg lå nede i 5ern på det første skuddet. Alt i alt ble det litt knapp tid for meg å skyte meg inn og roe ned kroppen før vi avsluttet med finaletrening. Jeg gikk ut som nummer to i gjengen etter at jeg startet bra med fortsatte med to dårlige skudd.

Jeg hadde egentlig tenkt til å få hjelp til knestillingen min med Saueren på 50-meteren, men jeg ble så oppslukt av luftbørsa at mye av tiden ble spist opp. Jeg hadde veldig lyst til å testet den - få følelsen på hvordan den er å skyte med. Og heldigvis var Stian Bogar så snill å låne meg både for- og baksiktene sine med prismeblokker slik at jeg kunne skyte! :)

Og den var veldig god - rett og slett. Ingen rekyl, grepet var bra og den føltes veldig naturlig. Det var også ålreit å kjenne at avtrekket var litt hardere enn de andre luftvåpnene jeg har skutt med til nå. Og hvis jeg flytter avtrekket litt lenger frem så vil det funke enda bedre.

Jeg skjøt fem kjappe skudd etter at jeg hadde skrudd meg sånn tåli inn fra bunnen av skiva, og skjøt fem tiere - easy peasy. Deretter gav jeg børsa videre til Bergsvein Bårdstu for å teste den i benken. Det var litt kø, så imellomtiden kunne jeg gå opp i 2. etasje og skyte med Saueren på 50-meteren.

Kne kne kne - akk og ve! Etter vel fire år med knesurr begynner jeg å gå tom for "ideer" - hva jeg skal gjøre for å løse pulsen og ubalansen på kne. Jeg er faktisk så tom for ideer at når Vebjørn spurte om jeg kunne tenke meg å prøve med håndstopper i stedet for splitta rem, så sa jeg ja. Jeg har ikke verdens letteste rem å stille på for siden jeg har rem fra Våpensmia hvor spennen sitter langt bak der hvor remma henger i kroken. Men etter en del prøving kom vi frem til et greit utgangspunkt. Utfordringen for meg er allikevel det at jeg ikke får til å sitte rett bak våpenet uten at nullstillingen havner langt ut til venstre. Jeg fikk skutt ca 30 skudd, og prøvd litt forskjellig men absolutt ikke nok til å at det holder mål foran helgens to stevner. Mye gjenstår for at jeg evntuelt skal føle meg sikker med håndstopper. Det som imidlertid føltes bra var at jeg letter klarte å slappe av i venstramen/hånden - men det virket litt som om remma strammet over armen der det går en hovedpulsåre. Alt er uansett nytt så det krever mer trening før jeg vet noe mer for sikkert.

Jeg skal vel kanskje legge til at jeg ikke skjøt direkte dårlig der jeg satt, men følelsen var ikke bedre enn i andre stillinger jeg har testet ut. Men igjen - dette må testes. Og det rakk jeg ikke i kveld.

Jeg tok turen ned for å se på benkskytingen av luftbørsa jeg hadde lånt. Bergsvein har mildt sagt testet noen våpen før og har peiling - det har ikke jeg. Derfor er det jo trygt å kunne få drevne og uavhengige folk til å gjøre en nøytral vurdering. Våpenet ble pusset, og det ble skutt med tre forskjellige patrontyper. Målingene viste imidlertid at det ikke samlet spesielt godt. Våpenet i seg selv er ordentlig velholdt og pent brukt - og det godt våpen som fortsatt er aktuelt. Derfor kunne det rett og slett være at pakningene må byttes. Dette er egentlig ikke dyrt, men bør gjøres hos ABS siden de har kurs på Feinwerkbau-service i Norge – og de holder til Haltdalen (et stykke fra Trondheim).

Litt ekstra organisering altså, men hvis dette hjelper på samlingen så lover det jo veldig godt. To be continued.. ;)

Klokken var plutselig 23 og jeg var sulten og sliten (selv om jeg hadde matpakke). Så da måtte jeg rett og slett pakke sammen for kvelden. Men jeg bestemte meg for at jeg må ta turen ut igjen på torsdag for å trene mer på kne og stående for å være klar for helgen. I tillegg kommer det en ny runde med Akershusserien til mandag - eller kanskje allerede på fredag..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar